Nedostatok čipov pokračuje. Elektrické Audi príde o „zázračný“ predlžovač dojazdu
Audi nepoteší záujemcov o svoje elektrické Q4 e-tron. Ako informuje portál Drive Tesla Canada, kvôli nedostatku čipov majú kusy vyrobené od februára 2023 prísť o tepelné čerpadlo, ktoré je v elektromobilite vnímané ako najlepší spôsob kúrenia. Portál sa odvoláva na e-mail, ktorý poslalo Audi zákazníkom s objednaným Q4 e-tron.
Namiesto toho dostanú odporové ohrievače, ktorých efektivita je mnohonásobne nižšia. Zasiahnutí zákazníci budú kompenzovaní sumou 1 000 dolárov.
Tepelné čerpadlo je „magický“ predlžovač dojazdu
Vyššiu efektivitu dosahujú výrobcovia áut rôznymi spôsobmi, či už zlepšovaním aerodynamiky, zefektívňovaním pohonnej sústavy, alebo využívaním odpadového tepla, ktoré generuje elektrická sústava vo vozidle.
Elektromobil ale odpadového tepla nevytvára toľko, koľko auto so spaľovacím motorom, kvôli čomu je potrebné kabínu vyhrievať inak, napríklad elektrickým odporovým kúrením, ktoré má ale vysokú spotrebu energie. Namiesto toho si popularitu vybudovali tepelné čerpadlá.
Táto súčiastka sa síce nenachádza vo všetkých elektromobiloch, ale v prémiovkách ju berieme za samozrejmosť. Audi však trvá na tom, že jej absencia dojazd nijako neovplyvní, čomu sa nám nechce veriť.
„Prítomnosť tepelného čerpadla neovplyvňuje oficiálne certifikovaný dojazd vozidla od Natural Resources Canada. Pri teplotách pod 0 °C môže tepelné čerpadlo skôr znížiť dopad vykurovania kabíny na dojazd znížením odberu odporového elektrického ohrievača. Upozorňujeme, že tento efekt sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov a jazdných podmienok. Všeobecne povedané, výhody tepelného čerpadla sa znižujú s poklesom teploty alebo pri vyšších rýchlostiach,“ píše kanadská reprezentácia Audi v spomínanom e-maili.
Aj napriek tomu by sa zákazníci mali pripraviť na pokles dojazdu v reálnych podmienkach. V najvyššej konfigurácii je u nás najvyššie Audi Q4 e-tron certifikovaná na dojazd niečo málo cez 500 kilometrov.
Nevieme, ktoré trhy zmena zasiahne
Audi informuje, že nevie, kedy bude montáž tepelných čerpadiel obnovená. Podľa všetkého malo na zámorskom trhu s modelom Q4 e-tron problémy už dlhšie. Ako píše InsideEVs, za rok 2022 sa Audi v Spojených štátoch podarilo predať len 1 872 kusov. Konkurenčná Tesla Model Y, ktorá nedávno navyše prešla výrazným zlacnením, predala zhruba 250 000 kusov.
Momentálna čakacia doba na Q4 e-tron v USA je 12 až 18 mesiacov. InsideEVs podotýka, že v prípade Modelu Y je to len niekoľko týždňov. Situácia v EÚ môže byť drasticky iná, no momentálne nemáme k dispozícii dôveryhodné informácie.
Taktiež nie je známe, či o tepelné čerpadlo prídu aj európske modely.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Novinár Soltész: Sulík je Ficova konkurencia, vyobjímal sa so všetkými extrémistami
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
Turecko hlási historický teplotný rekord 50,5 °C. Je to hranica ľudského prežitia, varujú odborníci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP