Mnoho ľudí stále nevidí v elektromobilite budúcnosť a skôr sa upierajú smerom k vodíku. Svedčia o tom aj predaje Hyundai Nexo. V porovnaní s batériovými elektromobilmi nie sú síce predaje vodíkových aút žiadne terno, no ide o slušný pokrok oproti minulosti.

Nečakaný krok

Zatiaľ čo vozidlá na elektrický či vodíkový pohon sa derú stále dopredu, spaľovákom už stihlo „odzvoniť“. Adopcia elektromobility, prípadne vodíku v automobilovom priemysle presvišťala aj tými najväčšími automobilkami pomerne rýchlo a mnohé sa už zaviazali odstaviť výrobu spaľovacích áut.

Hyundai

Jedným z nich je aj Hyundai, ktorý len pred pár dňami zastavil vývoj nových spaľovacích motorov, pričom novou prioritou sa stane vývoj elektrického pohonu. Dnes však táto automobilka prekvapila celý svet, keď po definitívnom konci spaľovákov pozastavuje aj svoj projekt Genesis s vodíkovými palivovými článkami. Na tému upozornil portál Electrek.

Paradoxne toto oznámenie prichádza potom, čo Hyundai v septembri sebavedomo do sveta uviedol svoju vodíkovú stratégiu, ktorej cieľom bolo výrazne preniknúť do komerčného sektora najneskôr do roku 2040.

Automobilka dokonca v roku 2023 plánová predstaviť novú generáciu 100 kW a 200 kW palivových článkov. Okrem toho do roku 2028 plánoval byť Hyundai prvou automobilkou, ktorej celý sektor úžitkových vozidiel bude ponúkať vodíkový pohon.

Hyundai

Vnútorný audit automobilky však ukázal, že kórejskému výrobcovi sa akosi nedarí plniť ani jeden zo svojich cieľov, ktoré si pre vodíkové automobily stanovil. Výroba i predaj nedosahuje požadovanú kvantitu, náklady na výrobu klesajú pomalšie ako sa očakávalo, infraštruktúra napreduje iba slimačím tempom, a cena vodíku pre osobné autá je stále dosť vysoká.

Všetky tieto problémy prispeli k pozastaveniu vývoja vodíkového automobilu, ktoré malo vyjsť pod značkou Genesis už o pár rokov. To, na ako dlho, prípadne či automobilka pozastaví aj ďalšie svoje vodíkové projekty, zatiaľ nevedno.

Európa odmieta vodík v osobných autách

Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.

„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík.

Vodík je síce v porovnaní s klasickým palivom čistejší, no jeho skladovanie je pomerne problematické a má oveľa nižšiu energetickú efektivitu, než elektromobily s veľkými batériami. A aj keď sa zameranie Európskej únie prikláňa viac k batériám, Sulíkov sen ešte úplne nekončí.

Podľa nového nariadenia o infraštruktúre má totiž stáť čerpacia stanica na vodík na každých 150 km ciest transeurópskej dopravnej siete. Táto infraštruktúra má podľa európskej komisárky pre dopravu (Adina Valean) zabezpečiť potrebnú sieť pre plánovanú flotilu až 60-tisíc vodíkových nákladných automobilov.

Postačia aj autobusy či vlaky

Aj keď sa ale plány úradov od vodíka v osobnej automobilovej doprave odkláňajú, jeho dni ešte spočítané nie sú. Naďalej totiž môže nájsť využitie v hromadnej doprave, napríklad aj v autobusoch. Práve vodíkovú MHD chce pritom Sulíkova stratégia spustiť na začiatok v slovenskom meste.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú