Nečakaná štúdia: Plug-in hybridy nie sú až tak ekologické, emitujú takmer raz toľko CO2
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Plug-in hybridy patria medzi najobľúbenejšie elektrifikované vozidlá, ktoré často pretláčajú mnohé európske krajiny a automobilky s cieľom znižovať celkové emisie. Podľa najnovšej štúdie Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E) však nie sú až tak ekologické, ako sa zdajú. Pri testoch troch najpopulárnejších plyg-in hybridov na starom kontinente totiž zistili, že emitujú o takmer 90 % viac emisií, než uvádzajú automobilky, upozornil portál Teslarati.
Nová emisná kauza je na svete
Nie je to tak dávno, čo elektrifikované vozidlá po prvýkrát v Európe porazili ekvivalenty s dieselovým spaľovacím motorom v predajoch, pričom veľkú zásluhu na tom mali práve aj modely plug-in hybrid, ktoré sú často označované ako ideálne elektrické vozidlá na väčšie vzdialenosti.
Na starom kontinente patria medzi najpopulárnejšie modely BMW X5, ktoré sme si v PHEV verzii vyskúšali aj my, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré sa najnovšie rozhodli z emisného hľadiska otestovať experti z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Výsledky ich však veľmi nepríjemne prekvapili.
Testy začínali vždy s plne nabitou batériou a za optimálnych podmienok pre jazdu, pričom merali množstvo emisií, ktoré automobily produkujú. Už pri bežnej jazde boli hodnoty CO2 o 28 až 89 % vyššie než uvádzajú výrobcovia, no akonáhle sa batéria vybila, stúpli emisie na 3 až 8-krát vyššie čísla než by mali. V režime nabíjania batérie počas jazdy boli tieto hodnoty dokonca až 12-krát vyššie.
„Hybridy typu plug-in sú falošné elektromobily určené na laboratórne testy a daňové úľavy, nie na skutočné znižovanie emisií. Naše testy ukazujú, že aj za optimálnych podmienok s plne nabitou batériou automobily znečisťujú ovzdušie viac, ako uvádzajú automobilky,“ uviedla riaditeľka sekcie „čistých“ vozidiel T&E Julia Poliscanova.
Automobilky naháňajú kredity, EÚ by mala zmeniť hodnotenie
Experti odhadujú, že akonáhle sa týmto trom modelom vybije batéria, dokážu prejsť iba 11 až 23 kilometrov dokým neprekročia svoje oficiálne emisné hodnoty. To je priamo v rozpore s „predajnými sloganmi“ automobiliek, ktoré tvrdia, že práve plug-in hybridy sú ideálne na dlhé cesty. V skutočnosti sa však pre udržanie emisných hodnôt musia nabíjať oveľa častejšie než elektromobily s dojazdom aj na úrovni 300 kilometrov.
T&E tiež kritizovalo nedostatočný výkon použitého elektromotora, krátky dojazd a hlavne nízku rýchlosť nabíjania batérie. Dva z troch testovaných modelov, BMW X5 a Volvo XC60, totiž nepodporujú ani rýchle nabíjanie. V príručke plug-in hybridného Mitsubishi Outlander sa tiež uvádza, že spaľovací motor sa môže naštartovať aj vtedy, keď je elektromotor príliš horúci alebo studený, pri akcelerácii či dokonca spustenej klimatizácii.
Automobilky však pochopiteľne tieto modely naďalej pretláčajú, pretože im azda najviac pomáhajú spĺňať emisné normy EÚ kvôli bonusovým preditom za plug-in hybridný systém. Podľa Poliscanovej sa tak tieto modely posunú v rámci ekológie dopredu iba vtedy, ak EÚ zmení systém ich hodnotenia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené