Plug-in hybridy patria medzi najobľúbenejšie elektrifikované vozidlá, ktoré často pretláčajú mnohé európske krajiny a automobilky s cieľom znižovať celkové emisie. Podľa najnovšej štúdie Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E) však nie sú až tak ekologické, ako sa zdajú. Pri testoch troch najpopulárnejších plyg-in hybridov na starom kontinente totiž zistili, že emitujú o takmer 90 % viac emisií, než uvádzajú automobilky, upozornil portál Teslarati.
Nová emisná kauza je na svete
Nie je to tak dávno, čo elektrifikované vozidlá po prvýkrát v Európe porazili ekvivalenty s dieselovým spaľovacím motorom v predajoch, pričom veľkú zásluhu na tom mali práve aj modely plug-in hybrid, ktoré sú často označované ako ideálne elektrické vozidlá na väčšie vzdialenosti.
Na starom kontinente patria medzi najpopulárnejšie modely BMW X5, ktoré sme si v PHEV verzii vyskúšali aj my, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré sa najnovšie rozhodli z emisného hľadiska otestovať experti z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Výsledky ich však veľmi nepríjemne prekvapili.

Testy začínali vždy s plne nabitou batériou a za optimálnych podmienok pre jazdu, pričom merali množstvo emisií, ktoré automobily produkujú. Už pri bežnej jazde boli hodnoty CO2 o 28 až 89 % vyššie než uvádzajú výrobcovia, no akonáhle sa batéria vybila, stúpli emisie na 3 až 8-krát vyššie čísla než by mali. V režime nabíjania batérie počas jazdy boli tieto hodnoty dokonca až 12-krát vyššie.
„Hybridy typu plug-in sú falošné elektromobily určené na laboratórne testy a daňové úľavy, nie na skutočné znižovanie emisií. Naše testy ukazujú, že aj za optimálnych podmienok s plne nabitou batériou automobily znečisťujú ovzdušie viac, ako uvádzajú automobilky,“ uviedla riaditeľka sekcie „čistých“ vozidiel T&E Julia Poliscanova.

Automobilky naháňajú kredity, EÚ by mala zmeniť hodnotenie
Experti odhadujú, že akonáhle sa týmto trom modelom vybije batéria, dokážu prejsť iba 11 až 23 kilometrov dokým neprekročia svoje oficiálne emisné hodnoty. To je priamo v rozpore s „predajnými sloganmi“ automobiliek, ktoré tvrdia, že práve plug-in hybridy sú ideálne na dlhé cesty. V skutočnosti sa však pre udržanie emisných hodnôt musia nabíjať oveľa častejšie než elektromobily s dojazdom aj na úrovni 300 kilometrov.
T&E tiež kritizovalo nedostatočný výkon použitého elektromotora, krátky dojazd a hlavne nízku rýchlosť nabíjania batérie. Dva z troch testovaných modelov, BMW X5 a Volvo XC60, totiž nepodporujú ani rýchle nabíjanie. V príručke plug-in hybridného Mitsubishi Outlander sa tiež uvádza, že spaľovací motor sa môže naštartovať aj vtedy, keď je elektromotor príliš horúci alebo studený, pri akcelerácii či dokonca spustenej klimatizácii.

Automobilky však pochopiteľne tieto modely naďalej pretláčajú, pretože im azda najviac pomáhajú spĺňať emisné normy EÚ kvôli bonusovým preditom za plug-in hybridný systém. Podľa Poliscanovej sa tak tieto modely posunú v rámci ekológie dopredu iba vtedy, ak EÚ zmení systém ich hodnotenia.
Elektromobilita

RECENZIA Mercedes vyrobil najlepšie malé SUV na svete. Plug-in hybrid z neho spravil kráľa, šokuje najmä jednou vlastnosťou

Hyundai aj Kia skončili vývoj naftových motorov. Všetky zdroje idú do elektrifikácie

PRIPOMIENKA Najlacnejšie jazdenie autom: Vyhrá benzín, diesel, plug-in hybrid alebo CNG? Zistili sme

Kia prinesie do 6 rokov celý rad nových elektromobilov. Prvé predstaví už čoskoro
