NASA bojuje proti konkurentovi Starlinku. Ďalšia firma chce stovky satelitov vo vesmíre, riziko zrážok je obrovské
Po Muskovom Starlinku, ktorý nedávno vykonal už 15. let s vlastnými satelitmi určenými na poskytovanie širokopásmového internetového pripojenia, je na trhu ďalšia súkromná spoločnosť, ktorá plánuje vyduvať novú internetovú infraštruktúru vo vesmíre s názvom SpaceMobile. S jej plánmi však nesúhlasí americká agentúra NASA, informoval portál Observer.
Konštelácia bude poskytovať internet pre smartfóny po celej planéte
Inšpirovaný ambíciami SpaceX a výsledkami jeho beta testerov, startup AST & Science chce svoje satelity vyniesť na nízku obežnú dráhu Zeme, odkiaľ plánuje poskytovať 4G a 5G pripojenie smartfónom na celej planéte.
O tomto nesmierne ambicióznom projekte si doteraz možno ani nepočul najmä vďaka tomu, že ani samotný zakladateľ AST & Science, Abel Avellan nechcel, aby sa o ňom vedelo.
„O tomto projekte som neurobil veľa hluku, pretože som nechcel, aby ho Čína začala hneď kopírovať,“ uviedol Avellan.
AST & Science plánuje prevádzkovať až 243 satelitov približne 720 kilometrov nad zemským povrchom. Aby spoločnosť mohla plánované širokopásmové pripojenie poskytovať, je potrebné, aby satelity disponovali obrovskými anténami, ktoré budú pokrývať celkovú plochu až 900 m2, informoval web Space.
Avellan si síce uvedomuje, akú veľkú plochu budú satelity zaberať, avšak argumentuje tým, že je to jediný spôsob, ako poskytovať priamy signál pre širokopásmové internetové pripojenie. Portál Arstechnica upozornil, že spoločnosť tiež na margo svojho plánu uviedla a oznámila vývoj „systému mechanického rozmiestnenia“, ktorý umožní, aby konštelácia na obežnej dráhe dokázala generovať vysoký výkon s hodnotou 100 alebo viac kW.
Startup taktiež nedávno získal finančný príspevok v hodnote 128 miliónov dolárov a jeho plány sa pozdávajú aj spoločnostiam Samsung, Rakuten a Vodafone Group, ktorí sa stali jej partnermi.
NASA nesúhlasi s umiestneným
AST & Science však nemá len fanúšikov, ale aj kritikov, ktorí sú výrazne proti. Tým jednoznačne najväčším je americká vesmírna agentúra NASA, ktorá 30. októbra predložila Federálnej komisii pre komunikáciu (FCC) oficiálny list s pripomienkami k žiadosti o vytvorenie tejto konštelácie satelitov.
Závažnosť celej situácie zvyšuje aj fakt, že je to vôbec poprvýkrát, čo NASA verejne oponovala plánu súkromnej spoločnosti na vybudovanie satelitnej konštelácie. NASA vidí problém najmä vo veľkosti konštelácie, ale tiež v tom, že satelity sa majú nachádzať v oblasti, v ktorej sídli A-Train – konštelácia za sebou idúcich satelitov s rozostupom na úrovni niekoľkých minút, ktoré prevádzkuje agentúra a niekoľko ďalších spoločností. Tieto satelity sú určené na pozorovanie Zeme.
A-Train sa pohybuje vo výške 705 kilometrov, zatiaľ čo satelity od AST & Science majú variabilnú pohyblivosť od 690 až do 740 kilometrov. Z tohto dôvodu sa NASA obáva, že obe konštelácie si budú navzájom prekážať.
NASA vypočítala, že na zabezpečenie bezpečnej prevádzky oboch konštelácií bude potrebné uskutočniť až 1500 zmierňovacích manévrov a 15 000 plánovacích aktivít ročne. To znamená, že na každý deň by NASA musela uskutočniť približne štyri manévre a 40 plánovacích aktivít.
Okrem toho je táto časť obežnej dráhy plná vesmírneho odpadu, čo ešte väčšmi zvyšuje riziko kolízie. NASA preto navrhuje, aby AST & Science zvážil alternatívne umiestnenie konštelácie na obežnej dráhe, ktoré by malo byť výrazne nižšie pod konšteláciou A-Train.
Existuje vysoká šanca, že satelity vytvoria množstvo vesmírneho odpadu
Podľa AST & Science však nebude SpaceMobile predstavovať takmer žiadne riziko, pretože podľa výpočtov má každý z9 satelitov šancu na zrážku iba 1:5 000 a celá konštelácia 1:20, a to aj bez zmierňovacích opatrení.
K oficiálnym pripomienkam NASA sa pripojili aj ďalšie organizácie, a to najmä T-Mobile a Verizon, ktorí sa obávajú, že SpaceMobile môže narušiť ich sieť na Zemi. Ďalšie spoločnosti sa obávajú, že ako začínajúca spoločnosť nemá AST & Science žiadne skúsenosti s vytváraním satelitov. Jedna z pripomienok prišla aj od skupiny expertov s názvom Tech Freedom, ktorá uvádza, že neexistuje žiadna záruka k predvídaniu akýchkoľvek zrážok.
Tech Freedom tiež uvádza, že z historického hľadiska majú úplne nové satelitné systémy, ktoré prevádzkujú spoločnosti bez skúseností vysokú poruchovosť. Tá by sa mala pohybovať medzi 10 až 30 %. Aj keby AST & Science mala len polovičnú poruchovosť, stále by vytvárala až 36 000 m2 odpadu, okolo ktorých by museli ďalší operátori manévrovať.
Tieto ostré útoky si však CEO spoločnosti nevšíma a tvrdí, že firma má skúsenosti a schopnosti potrebné na stavbu veľkých a robustných satelitov, pričom už v súčasnosti disponuje 750 patentami na stavbu SpaceMobile.
Aktuálne je Avellanova spoločnosť vo fáze výroby testovacieho satelitu s názvom BlueWalker3, ktorý sa do vesmíru dostane už v polovici budúceho roka, pričom bude mať polovičnú veľkosť ako satelit SpaceMobile. K celej situácii sa vyjadril aj riaditeľ NASA, Jim Birdistine, ktorý uviedol, že NASA bude v spolupráci s FCC a AST & Science hľadať vzájomné prijateľnú cestu ako tento projekt uskutočniť.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zázrak v medicíne: 8-ročný chlapec, ktorý bol ochrnutý, znova chodí. Pomohol mu nevídaný experiment
3D tlač prekonala všetky limity. Katar vytvoril najväčšiu budovu na svete postavenú revolučnou metódou
Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
Neverili vlastným očiam: Vedci v hlbokom vesmíre objavili známe „zviera”
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Slováci tajne dovážajú smartfóny z Ázie za stovky eur lacnejšie. Prečo sa im to oplatí a ako škodia operátorom?
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP