Helikoptéry Ka-52 patria k najmodernejším strojom ruskej armády. Útočné bojové helikoptéry majú parametrami konkurovať takým strojom, ako je americký Viper.

Moderné helikoptéry však v bojoch na Ukrajine zaznamenali pomerne vysoké straty. Ich záhuba prišla z prenosných protilietadlových systémov, akými sú britský Starstreak alebo americký Javelin.

Zásahy boli tiež zaznamenané z protitankových striel Stugna-P alebo aj pomocou ručných zbraní. K minimálne jednému zostrelu prispela žoldnierska skupina wagnerovcov, ktorá pri svojej vzbure útočila aj na stroje ruského letectva.

Možno aj kvôli vysokým stratám Ka-52 dostala nové vylepšenia, ktoré si všimol WarZone portálu The Drive. Portál na základe fotografií z ruského telegramového účtu Fighterbomber analyzoval vylepšenia vrtuľníku.

Nové senzory i radar

Na fotografii je viditeľná nová elektro-optická súprava GOES-451M (označená šípkou č. 2), ktorá združuje termálnu a televíznu kameru, laserový diaľkomer pre protitankové strely a laserový bodový sledovač na detekciu a sledovanie laserového lúča inej jednotky.

Toto vylepšenie pomáha rozpoznávať a zachytávať nepriateľa na dlhšie vzdialenosti. S tým súvisí aj nová strela, ktorú majú tieto vrtuľníky využívať, ide o riadenú strelu s dosahom až deväť míľ.

Ďalším vylepšením sú nové senzory (šípka č. 1), ktoré sú súčasťou nového obranného systému L418 Monobloc. Senzory varujú posádku pred nepriateľskými raketami v rozsahu 360 stupňov.

S najväčšou pravdepodobnosťou disponuje aj systémami, ktoré rušia nepriateľské protilietadlové rakety vypustené či už zo zeme alebo zo vzduchu. Helikoptéry dostali aj nový radar (šípka č. 3), ktorý sa na Ka-52 testuje. Má byť oveľa odolnejší voči rušeniu a zároveň má dlhší rozsah.

Nie je známe, či sa tieto vylepšené helikoptéry objavili na Ukrajine, alebo či operujú na základniach, z ktorých je vedený útok na Ukrajinu.

Rusko od začiatku vojny prišlo o 38 helikoptér Ka-52, odhaduje sa, že pred vojnou ich malo 133. Helikoptéra sa stále vyrába, ruský minister obrany Sergej Šojgu dokonca tvrdí, že jej produkcia sa zdvojnásobila. Ak je to pravda, tak ruské letectvo môže ročne získať približne 30 nových strojov.

Špička ruského letectva

Ide o moderný útočný vrtuľník ruskej výroby. Kamov Ka-52 „Alligator“, v kóde NATO: „Hokum-B“. Vrtuľník má prezývku „lietajúci tank“, vďaka významnému pancierovaniu, i keď niektoré jeho časti sú pancierované len slabo, napríklad oblasť motora. Zraniteľný je tak aj voči ručným zbraniam.

Jeho vývoj sa začal v roku 1994, pričom jeho prvý prototyp vzlietol v roku 1997. Jeho sériová výroba sa začala v roku 2008. Okrem služby v ruskej armáde slúži aj ako exportný artikel, vlastní ho napríklad Egypt.

Military Today uvádza, že ide o dvojmiestnu verziu vrtuľníka Ka-50, ktorý bol používaný napríklad v čečenských vojnách. Konkrétne si Ka-52 od svojho predchodcu odniesol až 85 % kostry, častí, komponentov a systémov. Najväčšie zmeny oproti Ka-50 nastali v kokpite, pričom má širší nos.

V nose helikoptéry je umiestnený elektro-optický systém GOES-451, ktorý pozostáva napríklad z kamery, termokamery s dosahom 10 kilometrov. Má tiež laserový zameriavač s dosahom 14 kilometrov, ale aj varovný systém pred ožiarením laserom.

Jeho sedadlá sú vedľa seba. Obaja piloti majú plnú kontrolu nad vrtuľníkom. Takéto usporiadanie zjednodušuje obsluhu vrtuľníka počas boja. Umožňuje tiež použiť vrtuľník ako trenažér, pričom nie je potrebná špeciálna tréningová verzia. Obe sedadlá sú vystreľovacie, piloti sa tak môžu bezpečne katapultovať.

Ich strata je drahá

Vrtuľník má vylepšenú manévrovateľnosť, vďaka čomu patrí medzi najlepšie manévrovateľné helikoptéry na svete. Vrtuľník môže lietať s jedným vypnutým motorom.

Ka-52 je schopný operovať za každého počasia, pričom je určený na ničenie obrnených pozemných cieľov, živej sily, ale aj vzdušných cieľov. Taktiež môže poskytovať vzdušnú podporu, chrániť konvoje a hliadkovať. Slúžiť môže aj ako veliace stredisko pre vzdušné veliteľské stanovište pre skupinu vrtuľníkov. Poskytuje detekciu cieľov a koordinuje útoky.

Používať môže viaceré riadené aj neriadené strely určené na ničenie pozemných aj vzdušných cieľov. Cena Ka-52 sa pohybuje okolo 16 miliónov dolárov.

Okrem toho existuje aj verzia pre námorníctvo s názvom Ka-52K Katran. Vrtuľník bol špeciálne vyvinutý na prevádzku z obojživelných výsadkových lodí triedy Mistral. Má kratšie nástavce krídel a ďalšie úpravy pre námornú verziu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú