Inovatívnemu výskumnému tímu sa podarilo zostrojiť jedinečný miniatúrny dron, ktorý je momentálne zrejme tým najmenším na svete, avšak jeho prekvapuje úplne inými parametrami. Ako totiž upozorňuje portál Interesting Engieering, toto maličké lietajúce zariadenie dosahuje takú vysokú efektivitu, že dokáže pod prirodzeným svetlom lietať prakticky nepretržite.

Nekonečný zdroj paliva

Miniatúrny dron vytvorený s cieľom posunu a overenia rôznych technológií, váži len 4 gramy a je poháňaný elektrickou energiou, ktorú si sám generuje prostredníctvom solárnych článkov.

Tieto solárne články následne generujú elektrické pole medzi dvomi rozdielne nabitými platňami, ktoré vďaka tomu fungujú ako odpudzujúce sa magnety poháňajúce rotor. Ten, ako na helikoptére alebo na klasickom drone, vytvára vztlak a umožňuje zariadeniu letieť. Tomuto maličkému dronu sa podarilo vďaka špičkovej technike dosiahnuť vztlakovú efektivitu až 30,7 gramu na watt, za čo zariadenie vďačí aj solárnym článkom s výkonom 0,568 W.

Vďaka tomu je možné toto zariadenie udržať vo vzduchu prakticky nepretržite za predpokladu, že nezájde Slnko. Tento dron sa tak podobá takzvaným pseudo-satelitom, teda zariadeniam schopným udržať sa nesmierne dlho nad Zemou, avšak v atmosfére a nie na obežnej dráhe.

Doba letu klasických dronov sa bežne počíta len na minúty a ako dodáva ArsTechnica, uhlíkové platne pokryté hliníkovou fóliou sú v tomto zariadení obkolesené menšími platňami, ktorých je až 64. Výsledné zariadenie nesie názov CoulombFly a samotný motor vyžaduje na prevádzku výkon len 0,14 W. Vrtuľa dosahuje otáčky až 15 000 otáčok za minútu.

Posúvajú sa aj väčšie stroje

Čoraz väčší potenciál s elektrickým pohonom majú aj väčšie lietadlá, ktoré potrebujú na spoľahlivú dopravu batérie. Tie dosahujú čoraz vyššiu energetickú hustotu, čo znamená, že poskytnú viac elektrickej energie s nižšou hmotnosťou. Práve hmotnosť je v letectve kritická.

Pseudo-satelity trhajú rekordy

Spojené štáty testovali aj zariadenie známe ako Zephyr S, ktoré sa udržalo vo vzduchu po dobu 64 dní, 18 hodín a 26 minút, pričom k zlomeniu najdlhšieho letu v histórii chýbalo len pár hodín. Ten stanovili dvaja piloti na prelome rokov 1958 a 1959, kedy sa striedali pri pilotovaní (klasického) lietadla Cessna 172 Skyhawk nad Las Vegas.

Lietadlo Zephyr S, v tomto prípade konkrétne Zephyr 8, má rozpätie krídel 25 metrov a nesie so sebou batérie s hmotnosťou 24 kg, pričom nákladná kapacita predstavuje 5 kg. V porovnaní s predchádzajúcim prototypom je až o 30 % ľahší a do vzduchu sa dostal 15. júna, čiže je vo vzduchu už približne 20 dní.

Celý stroj váži, napriek pomerne veľkému rozpätiu krídel, skromných 75 kg aj s nákladom a dokáže lietať vo výške až 23,2 km. Dôvodom je extrémne ľahká a úzka konštrukcia, ktorá pôsobí na prvý pohľad chabo a labilne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú