Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobilita v Európe výrazne naberá na popularite. Nemecko je ďalšou krajinou, ktorá v týchto týždňoch zaznamenáva rekordné predaje elektrických áut, o téme informoval portál Teslarati. Štatistiku predaja nových áut v Nemecku vedie Asociácia automobilového priemyslu (VDA) a v mesiaci október prekonali predaje elektromobilov doterajší rekord. Autá do zásuvky totiž tvorili až 30,4 % podiel z nových predaných áut.

Celkovo bolo minulý mesiac v Nemecku zaregistrovaných 178 000 nových áut, čo je oproti predošlým mesiacom podstatne menej, nakoľko polovodičová kríza a nedostatok čipov ovplyvňuje aj výrobu vozidiel, no elektromobily si aj vďaka tejto kríze polepšujú. Elektrifikovaných áut sa v októbri registrovalo až 54 400, čiže vo výsledku sme boli svedkami 13 % nárastu v porovnaní so septembrom. V prípade registrácií čistých elektromobilov zaznamenala VDA nárast až o 32 %.

Stúpajúci trend za posledné roky

Zvyšujúcu sa popularitu elektrifikovaných áut je badať aj v horizonte posledných rokov. Od roku 2019 do roku 2020 sa registrácie nových elektromobilov a plug-in hybridov viac ako strojnásobili.

Michal Varga/FonTech

V roku 2020 v Nemecku registrovali 194 163 elektrických áut. Tento rok by v krajine znova mohli toto číslo prekonať, od januára do mája Nemci registrovali viac ako 115 000 nových elektrifikovaných áut.

Nedostatok čipov elektromobilite pomáha

Ako uvádza VDA v tlačovej správe, za vyššími predajmi elektrifikovaných modelov stojí práve polovodičová kríza a nedostatok čipov. Možno to znie paradoxne, ale asociácia k tomuto tvrdeniu pridáva aj rozumné vysvetlenie. Výrobcovia áut jednoducho produkujú vozidlá, ktoré sú pre nich najziskovejšie. Aktuálne je už najziskovejším odvetvím práve elektromobilita. V Nemecku totiž štát poskytuje na nákup elektrického auta dotáciu až 6 000 €.

Ďalšie zľavy vie poskytnúť samotný predajca a z elektromobilu či plug-in hybridu sa razom stáva finančne zaujímavá kúpa. Spotrebitelia tak majú dojem, že práve teraz je tá najvhodnejšia doba na kúpu elektrického auta.

Akonáhle majú ľudia záujem o elektromobily a plug-in hybridy, automobilky tlačia výrobu týchto vozidiel na úkor čistých spaľovákov. Tým pádom sa na benzínové či dieselové autá čaká aj niekoľko mesiacov, čo znovu odrádza zákazníkov a skôr ich to motivuje ku kúpe elektrického auta, ktoré bude vyrobené skôr.

Dôležité sú dotácie

Odborník na automobilový priemysel Stefan Di Bitonto si myslí, že dôležitým faktorom rozmachu elektromobility sú práve štátne dotácie. Skvelým príkladom sú krajiny ako Nórsko, Čína a aktuálne aj Nemecko. Pokiaľ budú štáty dotovať nákup elektrických áut, alebo budú majiteľom elektromobilov prinášať iné finančné výhody, rozvoj elektromobility bude podľa Di Bitonta prekvitať aj naďalej.

Freepik

Rozmach zažíva elektromobilita aj v celej Európe. Podľa dát agentúry JATO bolo v mesiaci september takmer každé štvrté predané auto elektrifikované. Oproti minulému roku je to obrovský pokrok, vtedy bolo totiž elektrifikované iba každé desiate vozidlo.

Na tomto úspechu sa rozhodne významným spôsobom podpisuje samotná Tesla a jej Model 3. S počtom 24 596 registrovaných vozidiel je na prvom mieste aj pred Volkswagenom Golf (17 507 registrovaných vozidiel) či Daciou Sandero (17 988 registrovaných vozidiel).

Model 3 je tiež vôbec prvým vozidlom vyrobeným mimo Európy, ktoré sa dostalo na prvú priečku v predajoch. Tesle vďaka tomuto úspechu patrilo v septembri až 24 % trhu s elektrickými autami. V tesnom závese sa držal VW s podielom 22 %, nasleduje Stellantis s 13 % a koncern Hyundai s 11 %.

Neprekáža ani zvyšujúca sa cena

Tesla pred pár dňami aktualizovala svoje najdostupnejšie elektromobily, teda Model 3 a Model Y. Okrem mierneho zvýšenia dojazdu a zmeny názvu základnej motorizácie si však automobilka nenechala ujsť príležitosť znova mierne navýšiť cenu.

Od uvedenia Tesly Model 3 na trh ubehli roky a aktuálne je cena najlacnejšej verzie vyššia o viac ako 10 000 dolárov, teda zhruba 8 500 €. Samozrejme, Model 3, ktorý si kúpiš dnes, je podstatne vyspelejší ako ten, ktorý si kúpil pred pár rokmi. Na Slovensku stojí Model 3 pred finančnými úľavami takmer 44 000 €. Od februára tak vzrástla cena najlacnejšej Tesly o viac ako 20 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú