Nekonečné zdražovanie takmer všetkého neprestáva a dotýka sa už aj takých automobiliek, akou je Dacia.
Najlacnejší elektromobil na našom trhu, model Dacia Spring, zdvihol svoje ceny a základná verzia u nás aktuálne začína na sume 17 300 €.
Dacia zdražovala ceny svojho Springu na našom trhu už niekoľkokrát. Pri spustení predaja elektrickej novinky u nás, ešte koncom minulého roka, stál základný model Comfort 16 700 € a vyššia výbava Comfort Plus 18 300 €.
V čase písania recenzie na tento malý mestský elektromobil si automobilka pýtala za verziu Comfort Plus 18 700 €.
Aktuálne sa jej cena ukotvila na sume 18 900 € a lacnejšia verzia Comfort stojí 17 300 €.
Od začiatku predaja tak základný Spring zdražel na Slovensku o 600 €. To nie je žiadna tragédia, no vzhľadom na cenovku auta by zákazníci zrejme zvýšenie cien o tisícky eur ani nerozdýchali.
Ceny elektromobilov môžu raketovo vystreliť hore
Možno to však bude horšie. Už začiatkom marca sme informovali, že Rusko je jedným z hlavných ťažiarov niklu, ktorý je ešte stále kľúčovou surovinou na výrobu batérií pre elektrické autá. Ak si teda niekto myslel, že zvýšenie cien ropy môžu záujemcovia o elektromobil ignorovať a na “ich” surovinách sa vojna neprejaví, bol na omyle.
Už počas prvých dní začala cena niklu raketovo stúpať a nová štúdia ukazuje priam katastrofický scenár, kam by sa až jeho cena mohla do konca roka 2022 vyšplhať. Pre rozvoj elektromobility by to bolo priam devastujúce.
Podľa štúdie S&P Global Mobility, na ktorú sme upozornili v tomto článku, môže cena batérií pre bežný elektromobil narásť o viac než 7 000 eur už do konca tohto roka.
Ceny elektromobilov tak pôjdu určite hore, no pokojne to môže byť aj o viac, než len 7 000 €. S&P Global Mobility totiž do výpočtov zarátali aj ostatné komponenty, ktorých dostupnosť je závislá na aktuálnej situácií a ktoré tiež môžu ovplyvniť cenu nových elektromobilov.
Tesne po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine cena za jednu tonu niklu vystrelila na viac ako 100 000 dolárov, čo je zhruba 90 000 eur. V priebehu pár dní sa tak strojnásobila, no našťastie sa znova stabilizovala na sume okolo 31 500 dolárov za tonu podľa TradingEconomics.
Podľa Capital.com však boli predikcie vývoja cien niklu podstatne optimistickejšie. Spoločnosť predpokladala nárast cien do konca roka 2022 len na 32 000 dolárov za tonu a do konca 2025 na približne 39 000 dolárov za tonu.
Dnes sme tak cene niklu, ktorú analytici očakávali až na konci tohto roka. Agentúra S&P Global Mobility netvrdí, že sa celá táto suma premietne na koncového zákazníka, teda že elektromobil bude stáť o približne 7 000 eur viac, ale rozhodne budú musieť automobilky reagovať zvýšením cien, aby na elektrických autách neboli príliš stratové.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP