Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Mestské autá sa spravidla vyznačujú menšími rozmermi, dobrou obratnosťou a častokrát aj nižšou cenovkou. Svet ale našťastie nie je čiernobiely a automobilky ako DS sú tie, ktoré doň prinášajú farbu.

Aj keď pri testovanej čiernej DS4, ktorá má navyše aj čierne disky, tej farby veľmi veľa nie je,  toto auto je dôkazom, že aj čierna môže vyzerať dobre a dokáže na seba strhnúť pohľady ľudí. DS4 je totiž absolútna dizajnovka, ktorá je s testovanou motorizáciou predurčená nielen do mesta.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký výkon majú najvyššie motorizácie DS4
  • Ktorá motorizácia je do mesta najlepšia
  • Aké sú spotreby najvýkonnejšej benzínovej 1.6-ky
  • Koľko vieš ušetriť s plug-in hybridom jazdou v meste
  • Aké technológie prináša luxusný mestský crossover
  • Čím sa líši od DS4 od všedných áut
  • Aká je cena prémiového crossoveru z koncernu Stellantis

DS4 som testoval v čisto benzínovej motorizácii. K dispozícii som mal tú najvýkonnejšiu verziu s motorom 1,6 PureTech, ktorý je naladený na 225 koní a krútiaci moment dosahuje 300 Nm. Auto je živé, o tom niet pochýb.

Hneď mi ale bolo jasné, že dosiahnuť dobrú spotrebu s týmto motorom bude veľmi ťažké. V tomto momente sa mi ale tak trocha začal strácať zmysel tohto auta, respektíve tejto konkrétnej motorizácie v ňom. Automobilka prezentuje DS4 ako mestský crossover a mne sa s týmto autom podarilo v meste horko ťažko stiahnuť spotrebu pod 9 litrov.

Je pravda, že som robil kratšie trasy a motor sa musel neustále zohrievať, no práve takto vyzerá väčšina mestských jázd. Auto už bolo obuté na zimných pneumatikách, no pri letných by spotreba klesla nanajvýš o pol litra na sto kilometrov. Oveľa väčší zmysel mi do mestskej premávky dáva rovnako výkonná plug-in hybridná motorizácia.

Plug-in hybrid disponuje 12,4 kWh batériou, s ktorou sa dá v meste hravo prejsť 40-50 km v čisto elektrickom režime. Moje denné mestské jazdy sa pohybujú v rozmedzí 30-40 km, takže s plug-in hybridom by som dokázal jazdiť iba na elektrinu. S benzínovou motorizáciou som dosiahol spotrebu 9 litrov, takže 100 km jazdy ma stálo pri súčasných cenách benzínu zhruba 15 €.

Ak by som s plug-in hybridom dosiahol aj mimoriadne vysokú spotrebu na úrovni 25 kWh/100 km, v meste by som jazdil za 7,50 € pri vyžití verejného AC nabíjania. Ak by som mal možnosť nabíjať si plug-in hybrid doma, bolo by to ešte menej. Do mesta je teda podľa mňa jednoznačne lepší plug-in hybrid. DS4 je ale auto, ktoré si človek zrejme nekupuje kvôli dobrej spotrebe. Ide o štýl, o snahu odlíšiť sa. Takisto si ani majiteľ G-čkového Mercedesu nekupuje toto auto kvôli tomu, že je úsporné. Práve naopak, ide mu o to, ako auto vyzerá a ako jazdí.

No a aj benzínová DS4 vyzerá a jazdí famózne. Akonáhle s ňou človek vybehne za hranice mesta, pri vyšších rýchlostiach a plynulejšej jazde spotreba klesne aj pod 7 l/100 km. Pri diaľničnej 130-ke si auto v priemere potiahne 7-7,5 l/100 km.

Moja dlhodobá spotreba pri nájazde 1 000 km sa zastavila na rovných 7,5 l/100 km, čo vo finále nie je najhoršie, no rozhodne ani najlepšie. Ja som ale viac než polovicu z toho nájazdu prešiel po diaľnici a práve v takýchto podmienkach je už benzín určite úspornejší ako plug-in hybrid.

Vo vnútri auta som nenašiel kúsok nezakrytého plechu. Všetko bolo prekryté mäkčeným plastom, ktorý ale vôbec nepôsobil lacno, alebo brúsenou kožou, ktorá sa nachádza aj na prístrojovej doske. Sedadlá sú extrémne pohodlné, vadil mi však ich akýsi protišmykový poťah. Keď som chcel zmeniť polohu, doslova som bol k sedačke prilepený.

Výrobca dal do interiéru tie najmodernejšie technológie, akými aktuálne koncern disponuje. Začnem displejmi. Pred vodičom sa nachádza virtuálny kokpit, ktorý po novom zobrazuje aj navigáciu. Akékoľvek úpravy zobrazeného obsahu sa ale vykonávajú cez hlavný displej infotainmentu. Ten má extrémne jemné rozlíšenie a naozaj živé farby. Na ovládanie infotainmentu slúži aj malý displej na stredovom tuneli.

Ide o dotykovú obrazovku, ktorá napríklad nahrádza klasickú klávesnicu pri vyhľadávaní v navigácii. Displej má ešte ďalšie funkcie, ktoré popisujem vo videu vyššie, no podľa mňa DS zabilo jeho potenciál. Vedel by som si napríklad predstaviť, že sa skrz tento displej budem vedieť dostať k ovládaniu klimatizácie a informácie o teplote sa zobrazia priamo na tomto displeji. Časom sa ale možno niečoho takéhoto dočkáme, nakoľko auto disponuje OTA softvérovými aktualizáciami.

Posledný displej sa nachádza na čelnom skle. Ide o veľký head-up displej, ktorý permanentne zobrazuje mapu. Skvelá vlastnosť tejto mapy je, že aj bez spustenej navigácie zobrazuje jednosmerné ulice. V mestskej premávke tak má vodič oveľa lepší prehľad o tom, kam môže odbočiť a kam nie. Pochvalu si rozhodne zaslúžia Matrix LED svetlá, ktoré neoslňujú vodičov dokonca ani na diaľnici. Počas mojich 1 000 km sa mi stalo asi iba dvakrát, že som oslepil oproti idúci kamión.

Zhodnotenie

Automobilka DS cieli na veľmi úzku skupinu motoristov, ktorí sa chcú na cestách odlíšiť od strohej väčšiny. Model DS4 tento cieľ rozhodne spĺňa. DS-ko určite neuvidíš na každom kroku, avšak za exkluzivitu sa platí.

DS4 začína na sume 34 990 €, čo je na mestský crossover celkom veľa. Je dôležité si ale uvedomiť, že kvalita spracovania interiéru je na vysokej úrovni a skutočne sa v tomto smere doťahuje na nemecké prémiovky.

Bohatá príplatková výbava v kombinácii s najvyššími stupňami motorizácie dokáže cenu hravo vystreliť nad 40 000 € a testovaný kúsok stál až 43 000 €. Plug-in hybridná motorizácia, ktorá je podľa mňa do mesta najideálnejšia, stojí viac než 45 000 €.

Opäť ale pripomínam, že DS4 si človek nekúpi kvôli vynikajúcej spotrebe ani kvôli nízkej cene auta. Kúpi si ho preto, aby ho bolo na cestách vidieť. Aby zažil prémiové vozenie aj v relatívne lanom aute a aby sa odlíšil od čierno-bieleho sveta koncernových automobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú