Nabíjaš elektromobil v práci? Ak porušíš tieto podmienky, hrozí obrovská pokuta
V článku boli použité materiály TASR.
Energetická kríza predražila nielen tankovanie benzínových a naftových vozidiel, ale vyššie účty musia platiť aj majitelia elektromobilov. Tí stále dokážu výrazne ušetriť, ak si namiesto drahších verejných staníc nájdu alternatívne nabíjanie. Riskujú však riziko pokút od dodávateľa elektrickej energie. Upozornil na to Michal Kolimár, riaditeľ strediska distribúcie energií a energetický audítor spoločnosti PPA Power DS, ktorá patrí do skupiny PPA CONTROLL.
„Keďže je nabíjanie na verejných staniciach drahé, množstvo vlastníkov elektromobilov a hybridov, ktorí nemajú možnosť nabíjať ich doma, sa snaží nabíjať lacnejšie na nabíjačke v zamestnaní alebo v nákupnom centre. Pritom sa však môže prekročiť zmluvne rezervovaná kapacita na odbernom mieste, za čo je následne odberateľ – teda majiteľ budovy alebo spoločnosť, ktorá ju prenajíma – sankcionovaný,“ vysvetlil Kolimár.
Pokutá sa môže vyšplhať poriadne vysoko
Výška pokuty je uvedená v cenníku distribúcie a schvaľuje ju Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Môže to byť až 33 eur za každú prekročenú kilowatthodinu (kWh) a v súhrne aj stovky eur. Prevádzkovateľ budovy môže podľa odborníka pokutám predchádzať napríklad tak, že si nechá nainštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré výkon strážia.
Majiteľ elektromobilu, ktorý ho dobíja doma cez noc pomocou bežného wallboxu s výkonom 6 až 6,5 kW dokáže ušetriť približne dve tretiny nákladov v porovnaní s prevádzkou benzínového automobilu.
„Domácnosti štát dotuje tak výdatne, že cena za elektrinu je skoro rovnaká, ako v roku 2022. Ostatným (firmám, poz. red.) však náklady vzrástli, preto je nabíjanie v domácnosti v porovnaní s verejnými nabíjačkami ešte výhodnejšie ako kedysi,“ dodal odborník.
Čo znamená prekročenie rezervovanej kapacity a koho sa to môže týkať?
Firemní odberatelia elektrickej energie si nastavujú takzvanú „rezervovanú kapacitu“ odoberanej elektriny, ktorá sa vyhodnocuje v štvrťhodinových intervaloch. Odberné miesto, teda firma, by nemala túto kapacitu prekročiť, inak hrozí pokuta.
Ak niekto začne v takejto firme nabíjať niekoľko elektromobilov naraz, pričom firma si rezervovanú kapacitu nezvýši, môže dôjsť k jej prekročeniu. Práve pre tento prípad je vhodná inštalácia inteligentných wallboxov, ktoré by v prípade dosiahnutia maximálnej rezervovanej kapacity jednoducho nabíjanie pozastavili alebo obmedzili na nižší výkon.
Problém sa teda môže týkať najmä menších firiem, ktoré nemajú vybudované nabíjacie stanice pre svojich zamestnancov a majitelia elektrických áut si svoje vozidlá nabíjajú v práci „na čierno“, alebo po dohodne so zamestnávateľom. Ten však nemusí počítať s tým, že sa nabíjaním zvýši štvrťhodinová spotreba energie a môže tak dochádzať k prekročeniu rezervovanej kapacity, čo môže vyústiť k vyššie spomenutým problémom.
Riešením môže byť okrem inštalácie inteligentného wallboxu aj navýšenie maximálnej rezervovanej kapacity, čo ale znamená vyššie účty za elektrinu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
EÚ a Nemecko dosiahli dohodu v otázke spaľovacích motorov
Bitcoin kopíruje výnimočný pohyb zlata z minulého tisícročia, môže dosiahnuť rekordnú hodnotu
Poškodená kozmická loď Sojuz sa vráti na Zem bez posádky
Hvezdárne a planetáriá pripravili pozorovanie oblohy, filmy i prednášky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené