Nabíjanie elektromobilov čaká revolúcia. Vynálezca kľúčového prvku Li-Ion batérií prišiel s prelomovou technológiou
Nabíjanie veľkokapacitných batérií elektromobilov je stále považované za azda najväčší kameň úrazu áut s elektrickým pohonom. Hoci sa dnes už mnohé modely dorovnajú spaľovákom po stránke dojazdu a neraz ich aj predčia, nabíjanie batérií je stále zdĺhavou záležitosťou, ktorá v dnes v praxi trvá najmenej niekoľko desiatok minút.
V budúcnosti to však môže zmeniť revolučná technológia od vynálezcu grafitovej anódy pre Li-Ion batérie, informuje The Register. Nabíjanie elektromobilov môže skrátiť len na krátku chvíľu.
Rýchle nabíjanie elektromobilov pozná nového súpera
So stále intenzívnejším nástupom elektromobility v automobilovom priemysle sa mnohí výrobcovia snažia adaptovať na nové podmienky tohto trhu, ktorý je považovaný za nástupcu konvenčných a pomaly vymierajúcich spaľovákov.
Väčšina automobiliek sa momentálne drží stratégie pre zlepšovanie dojazdu a zrýchľovanie nabíjania batérií elektromobilov, ktoré je kritickým prvkom pre dosiahnutie “komfortu” ako u dnešných áut na fosílne palivá. Nabíjanie však stále nie je tak rýchle ako obyčajné dočerpanie nádrže naftou, benzínom alebo plynom.
A hoci je tento nedostatok stále jedným z hlavných argumentov odporcov elektromobilov, za posledné roky sa nabíjací proces batérií výrazne zmenil a v budúcnosti sa bude ďalej inovovať. K dosiahnutiu vytúženého a skutočne rýchleho nabíjania zachováva väčšina automobiliek rovnaký postoj, no zatiaľ žiadna z nich nenasadila do komerčnej prevádzky technológiu, ktorá by umožnila nabiť batériu behom krátkej zastávky za 10 minút.
To však teraz sľubuje inovácia od vynálezcu grafitovej anódy pre Li-Ion batérie, ktorý pomohol vyriešiť jeden z najväčších problémov batérií a umožniť masovú výrobu týchto akumulátorov.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: S Teslou Model 3 jazdí do Švajčiarska 1000 km trasu, zvládne ju rovnako ako so spaľovákom
Dr. Rachid Yazami vyvinul prelomovú anódu pre tieto batérie ešte v 80-tých rokoch a dnes je jeho anóda používaná v drvivej väčšine moderných zariadení, vrátane batérií smartfónov. Celkovo podľa jeho slov využívalo v roku 2019 túto anódu až 98 % všetkých batérií na trhu. Akumulátory však chce zmeniť ďalšou prelomovou technológiou, ktorá má zásadne zlepšiť práve vlastnosť nabíjania pri elektromobiloch. So svojou firmou už pritom dosiahol prvé úspechy a dokázal vyvinúť technológiu, o ktorej tvrdí, že je dosiaľ najrýchlejším spôsobom nabíjania akumulátorov.
Podľa prvých testov dokázala jeho technológia nabiť batériu s vysokou hustotou len v priebehu 10 minút (nie je známe, akú kapacitu mala batéria, pozn. redakcie), čo sa môže rovnať aj dnes bežnej zastávke na čerpacej stanici pri tankovaní fosílnych palív. V porovnaní s takým rýchlym nabíjaním Tesly je jeho riešenie zhruba 7x rýchlejšie. Kľúč jeho prelomovej technológie má spočívať v spôsobe, akým sa dostáva elektrický prúd do samotnej batérie. Podľa jeho slov je dnes pri nabíjaní elektromobilov využívaná technológia, ktorá dodáva batériám konštantné množstvo prúdu pre doplnenie ich kapacity.
NEPREHLIADNI
Vyžmýkali z nich posledné, veľký test dojazdu elektromobilov odhalil zaujímavé výsledky
Yazami však prišiel s riešením označeným ako “nelineárna voltametria”, ktorá miesto prúdu riadi práve napätie pri nabíjaní batérií. Navyše, táto inovácia má byť šetrná aj k samotnej životnosti akumulátora. Vynálezca popísal túto technológiu pre The Register ako “schody na rebríku”. V jednoduchosti vysvetlil, že napätie pri nabíjaní batérie musí byť počas celého procesu nabíjania na jednom “schode” konštantné, pokým nie sú dosiahnuté požadované parametre a nabíjanie sa potom môže posunúť na ďalší “schod”, pokým nebude batéria úplne nabitá.
Tento spôsob nabíjania mení podľa Yazamiho nabíjací proces, počas ktorého môže batéria lepšie reagovať na nabíjanie, čo má pozitívny vplyv na jej životnosť tým, že obmedzuje “stres” batérie. K tomuto javu dochádza počas nabíjania, kedy sa ióny pohybujú medzi anódou a katódou akumulátora. Yazamiho metóda nabíjania tak dokáže účinne obmedziť stres batérie a zároveň dosiahnuť počas nabíjania nižšie teploty ako konvenčné technológie rýchleho nabíjania. Vďaka tomu by sa tak mohla životnosť jedného akumulátora predĺžiť až dvojnásobne. Cieľom novej technológie je momentálne dosiahnuť nabitie batérie pre dojazd na 800 km len v priebehu 10 minút.
Čína prišla s vlastnou sľubnou alternatívou
Nie každý výrobca však vníma nabíjanie ako jediné možné riešenie pre elektromobily. Čínska automobilka NIO totižto už pred časom prišla s jedinečnou metódou, ktorá miesto nabíjania batérií využíva ich výmenu priamo vo vozidle. Práve výmenné stanice dokážu omnoho rýchlejším spôsobom poskytnúť elektromobilu plne nabitú batériu, ktorú vymenia aj s posádkou vo vozidle.
NEPREHLIADNI
Nabíjanie nie je riešenie, revolučná automobilka s výmenou batérií prichádza do EÚ. Vieme, kde vyrastú prvé stanice
Navyše, NIO prináša tento vlastný ekosystém vyvinutý pre elektrické autá aj do Európy. Autonómnu výmenu na stanici novej generácie zabezpečuje až 239 senzorov, ktoré komunikujú cez 4 cloudové systémy. Výmena batérie sa dá jednoducho spustiť jedným kliknutím a pasažieri pri tom ani nemusia opustiť vozidlo.
Ďalšie články:
- Žiadne sci-fi, ale reálny produkt. Číňania vyrobili revolučnú batériu pre elektromobily, ktorá sa nabije za 5 minút
- Na nabíjanie elektromobilov aj zabudneme. Stanice na výmenu batérií žnú obrovský úspech, druhá generácia je ešte revolučnejšia
- Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektrické Ferrari bude „vrčať“ ako V12. Taliani prišli na spôsob, ako premeniť elektromobil na spaľovák
AKTUÁLNE: Tesla oficiálne vstupuje na Slovensko. Tu je všetko, čo zatiaľ vieme
EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
Slováci sa vraj búria zbytočne. Baterkáreň v Šuranoch čaká na zelenú, Tarabovi chýba v dokumentoch kľúčová vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
ŠÚKL sťahuje z obehu dve šarže populárneho antibiotika. Ak ho máš doma, môžeš ho vrátiť
Slováci, pozor: Psíčkarom hrozia za každodenné prehrešky pokuty až do 3 000 eur (PREHĽAD)
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
25-ročný Sebastian za 4 dni vytvoril biznis s obratom 9 300 eur mesačne. „Už som nechcel budovať hodnotu pre niekoho iného“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
-
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
Historický míľnik pre Čínu. Uhlie už nie je lídrom v energetickej produkcii
Žilina vsádza na solárnu energiu. Mesto pokryje verejné budovy panelmi
BYD zdvojnásobil zisk. Čínska vlna elektromobility naberá na sile
Rakúsko ich má 23, Slovensko možno čoskoro prvú v Málinci. Miestni proti prečerpávacej elektrárni protestujú
Ďalší pokus o podvod: Neklikaj na e-maily o preplatkoch, radí Sociálna poisťovňa
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
ŠÚKL sťahuje z obehu dve šarže populárneho antibiotika. Ak ho máš doma, môžeš ho vrátiť
Slováci, pozor: Psíčkarom hrozia za každodenné prehrešky pokuty až do 3 000 eur (PREHĽAD)
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
25-ročný Sebastian za 4 dni vytvoril biznis s obratom 9 300 eur mesačne. „Už som nechcel budovať hodnotu pre niekoho iného“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené