Na svete sú revolučné batérie elektromobilov. Úplne eliminujú riziko požiaru
Vedci zo Stanfordskej univerzity prišli s jedinečným riešením, ktoré nás môže zbaviť horiacich elektromobilov, informuje portál Interesting Engineering. Pre výrobu špeciálnych batérií pritom stačil jeden dôležitý materiál, ktorý od základov zmenil ich vlastnosti a spravil ich oveľa bezpečnejšími.
Nový typ elektrolytu
Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru. Pri klasických batériách používaných v moderných elektromobiloch existuje riziko, že dôjde po dosiahnutí privysokej teploty k požiaru, ktorého hasenie je veľmi problematické. Pri horení takéhoto komponentu navyše dochádza k produkcii pomerne veľkého množstva toxických výparov.
Tím sa síce v štúdii zameral primárne na batérie využívané v menších elektronických zariadeniach, avšak tvrdí, že je možné túto technológiu aplikovať aj na batérie využívané v autodoprave. Nehorľavý elektrolyt sa pritom vedci snažili vyvinúť celé desaťročia a tento nový objav, ktorého výsledky vedci prezentovali v štúdii zverejnenej prostredníctvom portálu Matter, predstavuje zásadný krok vpred v akumulátorových technológiách.
Nové zloženie však neprináša len zvýšenú bezpečnosť, ale dokonca aj výkon. Pri vyšších teplotách totiž nedochádza k vyparovaniu elektrolytu a počas testov dokázala batéria fungovať aj pri teplotách na úrovni 100 °C, čo môže byť pri klasických batériách smrteľné.
Hasenie je takmer nemožné
Práve problematika hasenia v prípade elektromobilov spôsobuje, že pri ich požiaroch elektromobilov dochádza k veľkým škodám na majetku. Len nedávno napríklad došlo k požiaru áut s veľkými batériami, ktorý skončil zničením 48 úplne nových vozidiel.
Obzvlášť slaný elektrolyt
Kým klasický elektrolyt na báze polyméru je tvorený približne z 50 % soľou, v tomto prípade dosahuje tento podiel až 63 %, čím sa z neho stáva jeden z najslanších elektrolytov svojho druhu. Nejedná sa síce o prvý nehorľavý elektrolyt, avšak zásadnou výhodou je práve jeho konzistencia a zloženie, vďaka čomu má potenciál byť použitý v existujúcich systémoch.
Aj keď sú často elektromobily práve pre svoje požiare kritizované, v skutočnosti horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi. Zo štatistík vyplýva, že najhoršie z hľadiska požiarov sú na tom hybridné vozidla. Na každých 100-tisíc hybridov zachvátili požiare v priemere až 3474 z nich. Hneď za hybridmi nasledujú autá so spaľovacími motormi, kde v prepočte na 100-tisíc vozidiel zachváti požiar až 1 530 kusov.
V Česku dokonca spôsobia elektromobily zvýšenie cien parkovného v garážach, keďže je nutné budovy špeciálne zabezpečiť. Požiar veľkého elektrického akumulátora je predsa len oveľa drastickejší, než požiar klasického auta a aj keď k nim nedochádza tak často, dokážu napáchať poriadne škody.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Kremeľ túži po veľkom víťazstve. K frontu sťahuje armádu väčšiu než väčšina krajských miest
Elitného exšéfa tímu NAKA zadržala inšpekcia. Jeho obvinenie má súvisieť s Ficom
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
Na poľských hraniciach sa šíri chaos. Samozvané „občianske hliadky“ bez právomocí kontrolujú autá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP