Na svete sú revolučné batérie elektromobilov. Úplne eliminujú riziko požiaru
Vedci zo Stanfordskej univerzity prišli s jedinečným riešením, ktoré nás môže zbaviť horiacich elektromobilov, informuje portál Interesting Engineering. Pre výrobu špeciálnych batérií pritom stačil jeden dôležitý materiál, ktorý od základov zmenil ich vlastnosti a spravil ich oveľa bezpečnejšími.
Nový typ elektrolytu
Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru. Pri klasických batériách používaných v moderných elektromobiloch existuje riziko, že dôjde po dosiahnutí privysokej teploty k požiaru, ktorého hasenie je veľmi problematické. Pri horení takéhoto komponentu navyše dochádza k produkcii pomerne veľkého množstva toxických výparov.
Tím sa síce v štúdii zameral primárne na batérie využívané v menších elektronických zariadeniach, avšak tvrdí, že je možné túto technológiu aplikovať aj na batérie využívané v autodoprave. Nehorľavý elektrolyt sa pritom vedci snažili vyvinúť celé desaťročia a tento nový objav, ktorého výsledky vedci prezentovali v štúdii zverejnenej prostredníctvom portálu Matter, predstavuje zásadný krok vpred v akumulátorových technológiách.
Nové zloženie však neprináša len zvýšenú bezpečnosť, ale dokonca aj výkon. Pri vyšších teplotách totiž nedochádza k vyparovaniu elektrolytu a počas testov dokázala batéria fungovať aj pri teplotách na úrovni 100 °C, čo môže byť pri klasických batériách smrteľné.
Hasenie je takmer nemožné
Práve problematika hasenia v prípade elektromobilov spôsobuje, že pri ich požiaroch elektromobilov dochádza k veľkým škodám na majetku. Len nedávno napríklad došlo k požiaru áut s veľkými batériami, ktorý skončil zničením 48 úplne nových vozidiel.
Obzvlášť slaný elektrolyt
Kým klasický elektrolyt na báze polyméru je tvorený približne z 50 % soľou, v tomto prípade dosahuje tento podiel až 63 %, čím sa z neho stáva jeden z najslanších elektrolytov svojho druhu. Nejedná sa síce o prvý nehorľavý elektrolyt, avšak zásadnou výhodou je práve jeho konzistencia a zloženie, vďaka čomu má potenciál byť použitý v existujúcich systémoch.
Aj keď sú často elektromobily práve pre svoje požiare kritizované, v skutočnosti horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi. Zo štatistík vyplýva, že najhoršie z hľadiska požiarov sú na tom hybridné vozidla. Na každých 100-tisíc hybridov zachvátili požiare v priemere až 3474 z nich. Hneď za hybridmi nasledujú autá so spaľovacími motormi, kde v prepočte na 100-tisíc vozidiel zachváti požiar až 1 530 kusov.
V Česku dokonca spôsobia elektromobily zvýšenie cien parkovného v garážach, keďže je nutné budovy špeciálne zabezpečiť. Požiar veľkého elektrického akumulátora je predsa len oveľa drastickejší, než požiar klasického auta a aj keď k nim nedochádza tak často, dokážu napáchať poriadne škody.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takýto elektromobil tu ešte nebol. BYD pripravuje prekvapenie s viac ako 3 000 koňmi
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nová nádej pre pacientov s agresívnou rakovinou prichádza z prírodného zdroja. Jed ničí nádorové bunky, tvrdia vedci
Štúdia odhaľuje skutočné príčiny chronického únavového syndrómu. Nejde len o psychický problém, tvrdia vedci
Nadmerná konzumácia proteínov zvyšuje riziko rakoviny. Ohrozené sú najmä ženy, varujú odborníci
Čierny Mesiac vytvorí ideálne podmienky pre hviezdy a galaxie. Nepremeškaj najmagickejšiu noc roka
Fyziologička: 6 „zdravých“ trendov, ktoré ženám poškodzujú hormóny, metabolizmus aj psychiku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP