Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
V Nórsku došlo k otvoreniu najväčšej európskej továrne pre recykláciu akumulátorov elektromobilov, ktorých počet na cestách neustále rastie a ekologickosť ich batérií je jedným z najväčších argumentov proti nim. Ako však informuje Electrek, to sa môže už čoskoro zmeniť a každoročne dokážeme recyklovať desaťtisíce batérií ročne.
Tisícky ton ročne
Továreň Hydrovolt vyrástla v nórskom Fredrikstade a je spoluprácou medzi nórskymi spoločnosťami Hydro a Northvolt. Hydrovolt dokáže každoročne spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Obzvlášť dôležitá je pritom efektivita takejto recyklácie, ktorá dosahuje podľa spoločnosti Hydrovolt až 95 % všetkého materiálu. Získané materiály chce firma neskôr používať pre vlastnú výrobu akumulátorov, ktoré chce už do roku 2030 vyrábať z 50 % časti výhradne z recyklovaného materiálu.
Z batérií elektromobilov je možné získať materiály ako meď, plasty a predovšetkým hliník, pre ktorého získanie takýmto spôsobom je potrebné vynaložiť len 5 % energie v porovnaní s jeho ťažbou. Okrem spomínaných materiálov však továreň vytvorí aj takzvanú „čiernu hmotu“, ktorá obsahuje ešte dôležitejšie a drahšie materiály schopné opätovného použitia.
Slovenské batérie
Vlastné batérie pre elektromobily vyrába dokonca aj Slovensko a svojou výdržou prekvapili. Ako sa totiž ukázalo, vydržia až 600 000 km a v porovnaní s konkurenciou dosahujú lepšie výsledky nielen v oblasti životnosti, ale tiež kapacity a teda aj dojazdu auta, v ktorom sú použité.
Vyriešia problémy s dodávkami
V posledných mesiacoch sa ukázalo, ako náchylný je automobilový priemysel na pozastavenie dodávok materiálu a intenzívna recyklácia môže takéto problémy zásadne uľahčiť alebo ich odstrániť úplne. Pomôcť môže aj obrovská expanzia, ktorú spoločnosť Hydrovolt v Európe plánuje.
Do roku 2025 chce každoročne recyklovať až 70 000 ton elektrických akumulátorov a do roku 2030 dokonca 300 000 ton, teda približne pre 500 000 elektromobilov ročne. Elektromobily tak čaká ďalší pokles emisií, ktoré sú spojené s ich produkciou – už teraz sú ekologickejšie, ako autá so spaľovacím motorom vďaka svojej bezemisnej prevádzke, pričom táto výhoda sa ešte väčšmi znásobí prechodom viacerých krajín na výrobu elektrickej energie pomocou obnoviteľných zdrojov.
Elektromobily sú ekologickejšie než sa zdá a než tvrdia odporcovia, ktorí, ako sa ukázalo, používajú často zastaralé dáta a zásadne tak skresľujú ekologickú stránku tejto formy dopravy.
Firma zároveň na svojej webovej stránke tvrdí, že sa nezastaví len pri elektromobiloch a ekologicky vyrábané batérie chce dodávať aj pre vyrovnávacie elektrické siete či elektrické nákladné lode a neskôr aj viac, keď začnú dovážať batérie na recykláciu aj zo Švédska a zvyšku Európy.
Na emisie pri výrobe automobilu sa hľadí čoraz viac a v Európe viac nebude možné takéto emisie „skrývať“. Odborníci chcú za týmto účelom založiť špecializovanú spoločnú taxonómiu a normy, ktoré zaručia zhromažďovanie takýchto údajov a čoskoro sa môžu stať v EÚ povinnými.T
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené