V Nórsku došlo k otvoreniu najväčšej európskej továrne pre recykláciu akumulátorov elektromobilov, ktorých počet na cestách neustále rastie a ekologickosť ich batérií je jedným z najväčších argumentov proti nim. Ako však informuje Electrek, to sa môže už čoskoro zmeniť a každoročne dokážeme recyklovať desaťtisíce batérií ročne.

Tisícky ton ročne

Továreň Hydrovolt vyrástla v nórskom Fredrikstade a je spoluprácou medzi nórskymi spoločnosťami Hydro a Northvolt. Hydrovolt dokáže každoročne spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.

Obzvlášť dôležitá je pritom efektivita takejto recyklácie, ktorá dosahuje podľa spoločnosti Hydrovolt až 95 % všetkého materiálu. Získané materiály chce firma neskôr používať pre vlastnú výrobu akumulátorov, ktoré chce už do roku 2030 vyrábať z 50 % časti výhradne z recyklovaného materiálu.

DAVID BAILLOT/UC SAN DIEGO JACOBS SCHOOL OF ENGINEERING

Z batérií elektromobilov je možné získať materiály ako meď, plasty a predovšetkým hliník, pre ktorého získanie takýmto spôsobom je potrebné vynaložiť len 5 % energie v porovnaní s jeho ťažbou. Okrem spomínaných materiálov však továreň vytvorí aj takzvanú „čiernu hmotu“, ktorá obsahuje ešte dôležitejšie a drahšie materiály schopné opätovného použitia.

Slovenské batérie

Vlastné batérie pre elektromobily vyrába dokonca aj Slovensko a svojou výdržou prekvapili. Ako sa totiž ukázalo, vydržia až 600 000 km a v porovnaní s konkurenciou dosahujú lepšie výsledky nielen v oblasti životnosti, ale tiež kapacity a teda aj dojazdu auta, v ktorom sú použité.

Vyriešia problémy s dodávkami

V posledných mesiacoch sa ukázalo, ako náchylný je automobilový priemysel na pozastavenie dodávok materiálu a intenzívna recyklácia môže takéto problémy zásadne uľahčiť alebo ich odstrániť úplne. Pomôcť môže aj obrovská expanzia, ktorú spoločnosť Hydrovolt v Európe plánuje.

Do roku 2025 chce každoročne recyklovať až 70 000 ton elektrických akumulátorov a do roku 2030 dokonca 300 000 ton, teda približne pre 500 000 elektromobilov ročne. Elektromobily tak čaká ďalší pokles emisií, ktoré sú spojené s ich produkciou – už teraz sú ekologickejšie, ako autá so spaľovacím motorom vďaka svojej bezemisnej prevádzke, pričom táto výhoda sa ešte väčšmi znásobí prechodom viacerých krajín na výrobu elektrickej energie pomocou obnoviteľných zdrojov.

Elektromobily sú ekologickejšie než sa zdá a než tvrdia odporcovia, ktorí, ako sa ukázalo, používajú často zastaralé dáta a zásadne tak skresľujú ekologickú stránku tejto formy dopravy.

aiways

Firma zároveň na svojej webovej stránke tvrdí, že sa nezastaví len pri elektromobiloch a ekologicky vyrábané batérie chce dodávať aj pre vyrovnávacie elektrické siete či elektrické nákladné lode a neskôr aj viac, keď začnú dovážať batérie na recykláciu aj zo Švédska a zvyšku Európy.

Na emisie pri výrobe automobilu sa hľadí čoraz viac a v Európe viac nebude možné takéto emisie „skrývať“. Odborníci chcú za týmto účelom založiť špecializovanú spoločnú taxonómiu a normy, ktoré zaručia zhromažďovanie takýchto údajov a čoskoro sa môžu stať v EÚ povinnými.T

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú