Misia, ktorá zmenila smerovanie ľudstva. Apollo 4 dnes oslavuje 57. výročie
Pred 53 rokmi, 9. novembra 1967, sa k nebesiam po prvý raz vzniesla dodnes najväčšia raketa Saturn V pre misiu Apollo 4. Bola to prvá misia programu Apollo, ktorá plne otestovala celkovú funkcionalitu a spoľahlivosť rakety, ktorá neskôr dostala ľudí na Mesiac.
Ťažké začiatky programu
Misia Apollo 4 mala byť jedným z letov s posádkou, od čoho však musela NASA upustiť kvôli tragédii, ktorá sa stala na palube veliteľského modulu misie Apollo 1. V kabíne vznikol požiar, ktorý sa kvôli kyslíkovej atmosfére rýchlo šíril a došlo k strate posádky zloženej z troch odvážnych astronautov. Dôsledkom sa stalo zrušenie letov s ľudskou posádkou až do misie Apollo 7.
Pôvodný let Apollo 4, predtým plánovaný na koniec roku 1966, odkladali až do 9. novembra 1967 kvôli problematickému vývoju druhého stupňa rakety Saturn V. Tento úctyhodný kus techniky známy pod názvom S-II vyvíjala firma North American Aviation, píše NASA.
Parametre druhého stupňa S-II rakety Saturn V
| Ťah | 4400 kN |
| Špecifický impulz | 421 s |
| Výška | 24,9 m |
| Priemer trupu | 10 m |
Prvý let najväčšej rakety na svete
Po úspešnom štarte sa 9. novembra v roku 1967 dostal na obežnú dráhu tretí stupeň rakety Saturn V s veliteľským modulom. Po vykonaní dvoch obehov okolo Zeme opäť zapálil svoj motor J-2 Rocketdyne a dosiahol eliptickú dráhu, ktorej apoapsida (najvzdialenejší bod obežnej dráhy) bola vo výške 17 218 km nad Zemou a periapsida (najbližší/najnižší bod obežnej dráhy) 84,6 km pod jej povrchom, čo zaručilo dostatočne rýchly vstup do atmosféry na to, aby bol tretí stupeň zničený.

Následne sa oddelil veliteľský modul, ktorý svoju dráhu upravil prvýkrát a keď dosiahol najvzdialenejší bod, upravil ju znovu tak, aby vstup do atmosféry simuloval návrat z Mesiaca. Rýchlosť opätovného vstupu do atmosféry dosiahla až 11,139 km/s.
Veliteľský modul dopadol do mora len 16 km od cieľovej destinácie. Počas celého letu NASA odskúšala všetky potrebné funkcie a schopnosti rakety a veliteľského modulu. Misiu označili za úspešnú, keďže preukázala správnu činnosť všetkých systémov, čím sa dostali opäť o krok bližšie k finálnemu cieľu: dostať na Mesiac prvých ľudí.
Parametre rakety Saturn V
| Ťah | 35 100 kN (Prvý stupeň) |
| Špecifický impulz | 263 s (Prvý stupeň) |
| Nosnosť nákladu | 140 t |
| Celková hmotnosť | 2970 t |
| Výška | 110,6 m |
| Priemer trupu | 10,1 m |
Prví ľudia na palube
Prvou misiou z programu, ktorá dostala ľudí do vesmíru, sa stala misia Apollo 7. Primárnou úlohou bolo dokázať, že veliteľský modul je pre ľudí obývateľný a spoľahlivý, navigačné systémy fungujú správne a sú schopné vykonať presný vstup do atmosféry, a následný zostup na povrch.
Nasledovala misia Apollo 8, znovu na rakete Saturn V, ktorá sa dostala na obežnú dráhu Mesiaca do výšky 110 km nad jeho povrchom. Astronauti vyhotovili fotografie a prvýkrát zachytili na snímku celú Zem. Počas 6-dňovej misie otestovali schopnosti veliteľského modulu na obežnej dráhe Mesiaca.

Apollo 9 potom na obežnej dráhe Zeme demonštrovala funkčnosť lunárneho modulu a schopnosť dokovania, v čom pokračovala misia Apollo 10, ktorá podrobne testovala lunárny modul priamo na obežnej dráhe Mesiaca a dostali sa s ním len 15.6 km nad jeho povrch. Misie boli označené ako vysoko úspešné a nastal čas, aby ľudia konečne pristáli na Mesiaci.
Misia Apollo 11 sa v roku 1969, 16. júla stala jedným z najvýznamnejších míľnikov modernej civilizácie. Dvaja astronauti, Neil Armstrong a Buzz Aldrin kráčali po povrchu Mesiaca, kým na nich Michael Collins čakal na obežnej dráhe vo veliteľskom module.
Počas nasledujúcich misií, okrem obzvlášť známej Apollo 13, až po Apollo 17 pristálo na Mesiaci 12 astronautov. 19. decembra 1972 sa na Zem vrátili poslední. Od tohto dátumu sa ľudia Mesiaca nedotkli a záujem verejnosti v porovnaní s minulosťou pohasol.

Kedy sa vrátime na Mesiac?
Sľuby o návrate ľudí na Mesiac počúvame prakticky celých päťdesiat rokov, odkedy sme na ňom pristáli po prvý raz. Od roku 2017 je však aktívny program Artemis, ktorý v posledných rokoch nabral na obrátkach a jeho úlohou je predovšetkým opätovný návrat ľudí na Mesiac a pristátie prvej ženy na jeho povrchu.
Za sprievodu masívnej aktivity a spolupráce súkromných firiem sa zdá, že je pristátie do roku 2024 skutočne realistickým termínom. Pristátie však nebude samoúčelné, ale okrem výskumu Mesiaca bude slúžiť aj ako dôležitý krok smerom k Marsu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy

Riaditeľa AI firiem úplne zošaleli: Infraštruktúru chcú vo vesmíre, no čaká ich logistické peklo

Po smrti človeka vraj nezaniká kľúčová vec. Vedci možno rozlúskli existenciu života

Dennodenne ho sledujeme úplne všetci. Vedci našli novodobého „zabijaka" mozgu

Ľudstvo je o krok bližšie k neobmedzenej energii. Európania vyvinuli „zázračné" zariadenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori


