Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Na internet sa dostali fotografie nového patentu automobilky VW. Ako informuje AutoEvolution, nemecká automobilka sa snaží „skopírovať“ azda najhoršiu funkciu Tesly za posledné roky.

Prečo meniť niečo, čo už roky funguje? Túto otázku sme si položili hneď po tom, ako prišla Tesla s novým, údajne revolučným volantom Yoke, ktorý svojim tvarom pripomína skôr volant F1. Už pri prvých testoch sa však ukázalo, že takýto volant je dobrý možno tak na okruhu, no v klasickej premávke je okrúhly volant zatiaľ nenahraditeľný.

Yoke však priniesol ešte jednu „revolučnú“ funkciu – zapínanie smeroviek. Tým, že vodič by mal tento volant držať stále rovnako a neprechytávať ho, Tesla umiestnila tlačidlá na zapínanie smeroviek na volant a odstránila tak bežne používanú páčku.

Idea to je pekná, no v praxi toto riešenie absolútne nefunguje. Dokonale to ukázal známy youtuber Bjørn Nyland. Pokiaľ držíš volant oboma rukami a s autom ideš rovno, respektíve nemusíš volantom extra vytáčať, zadávanie smeru jazdy stlačením tlačidla je celkom jednoduché a dá sa na to zvyknúť.

Problém ale bol napríklad kruhový objazd, kedy mal Bjørn volant otočený o 180 stupňov. Vtedy sa šípky na udávanie smeru jazdy presunuli na pravú stranu a horná šípka, ktorou sa zapína pravá smerovka, sa presunula dolu a spodná sa zasa nachádzala hore.

Bjørn to nie vždy dokázal spracovať a správne vyhodnotiť, ktorú šípku má v danom momente stlačiť. Neraz sa preto dostal do situácie, kedy pri výjazde z kruhové objazdu nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo trafil to nesprávne. Tento test iba dokazuje, že klasický volant a páčky sú na vedenie vozidla v bežnej premávke to najlepšie, čo zatiaľ máme.

Dizajn Volkswagenu je ešte horší

Nový patent VW ukazuje, ako vidí budúcnosť volantov nemecká automobilka. My teda pevne veríme, že sa jej nikdy nedočkáme. Ako píše Drive Tesla Canada, podľa predmetného patentu by mala automobilka presunúť viaceré ovládacie prvky na vnútorný veniec volantu v hornej časti.

German Patent and Trade Mark Office

Ovládacie prvky by sa teda mali nachádzať na mieste, kde na ne vodič dosiahne svojim palcom ak správne drží volant, teda takzvane „za desať dve“. Podľa patentu by sa sem malo presunúť ovládanie smeroviek, ale aj zapínanie svetiel, ovládanie audia či zapínanie stieračov. Tlačidlá by pritom mohli byť dotykové, fyzické, alebo by išlo o kombináciu oboch technológií.

Pri výjazde z kruhového objazdu vodič prakticky vždy prechytáva volant a ovládacie prvky smeroviek sa tak presunú úplne inam. V takomto prípade je nemožné automaticky a bez rozmýšľania správne trafiť znamenie o zmene smeru jazdy.

German Patent and Trade Mark Office

VW si však myslí, že takéto riešenie je bezpečnejšie než ovládanie smeroviek pomocou páčok. Druhým dôvodom je, že VW vďaka takémuto volantu dokáže skresať výrobné náklady. Nie sme si však istí, či dokáže odstránenie dvojice páčok a zopár ovládačov na svetlá znížiť výrobné náklady natoľko, aby sa to automobilke vôbec vyplatilo.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú