Webdeveloperských firiem je dnes na Slovensku doslova ako šafranu. Odlíšiť tie dobré od tých priemerných je v mnohých prípadoch naozaj ťažké, no najlepším ukazovateľom je vo väčšine prípadov práca a spokojnosť zákazníkov. Mnoho ľudí si stále myslí, že za kreatívnou, šikovnou a dobre fungujúcou firmou je nutné zväčša cestovať len do Bratislavy. 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

My sme však pri našich potulkách firmami dostali jeden zaujímavý tip, ktorý je tak trochu mimo bežných „revírov“. Zavítali sme totiž do Dunajskej Stredy, kde sídli firma Cstudios. Dvoch kamarátov, ktorí sa dali dokopy ešte počas štúdia na strednej škole, spája vášeň pre moderné technológie a jedna idea. Nezdá sa ti tento príbeh povedomý? 

Vo väčšine prípadov je totiž niečo podobné štartovacou čiarou pre množstvo úspešných firiem a startupov. Erik Putz a Roland Vanyek ešte počas štúdia na Slovenskej technickej univerzite založili firmu, ktorá dnes patrí medzi popredné webdeveloperské firmy na Slovensku a má za sebou zákazky pre klientov v USA, Dubaji či dokonca stojí za novou dynamickou webstránkou Slovakiaringu. 

S Erikom a Rolandom sme sa stretli, aby nám priblížili fungovanie svojej firmy v srdci Žitného ostrova. Od roku 2009 majú za sebou niekoľko zaujímavých projektov, pričom ako sami tvrdia, vždy začínajú s absolútne čistým projektom a všetko robia úplne od nuly. Vlastné kódy, grafické návrhy, CSS, šablóny, funkcionality. To všetko je len v réžii tejto šikovnej firmy. 

„Naším najväčším problémom je vždy budget. Dokonca aj zákazka od klienta v USA mala obmedzenejší budget, než od firiem na Slovensku, čo je pomerne zaujímavý paradox. Američania sa snažia ušetriť hlavne tým, že posunú projekt firmám do východnej Európy, kde sú ceny výrazne prijateľnejšie ako tie od domácich firiem.“

Postupne mesiacmi a rokmi prichádzali spokojné referencie klientov a biznis Cstudios začal rásť. Za minulý rok už mali, podľa stránky finstat.sk, tržby na úrovni takmer 300 000 € a na grafoch jasne vidieť, že tržby kontinuálne rástli bez toho, aby počas niektorého z predchádzajúcich rokov klesli do negatívnych čísiel. Neľahký štart firmy do sveta charakterizuje aj fakt, že Roland s Erikom na začiatku približne rok a pol predávali hardvérové komponenty, aby mali financie na pokrytie nutných nákladov. 

Pomerne exotickou zákazkou bola pre chalanov aj firma z Dubaja, ku ktorej sa však prekvapivo dostali cez kontaktnú osobu priamo v Dunajskej Strede. Erik tvrdí, že tento biznis sa bez správnych kontaktov, minimálne na začiatku, určite nedá robiť. Postupne sa to akosi nabaľuje na seba a rokmi prichádzajú objednávky už samostatne. 

Zo začiatku brali Cstudio všetko, čo im prišlo pod ruky, no postupom času sa snažia pracovať na čoraz výnimočnejších projektoch. Budgetovo sa firma pohybuje na úrovni 4 000 až 5 000 € za jeden projekt. 

„Žiaľ, na Slovensku máme problém, že veľa firiem pretláča WordPress a množstvo firiem radšej zvolí túto lacnú alternatívu založenia webstránky, kedy si celý projekt zoberie pod svoje krídla jedna osoba za 600 – 700 €. Na tomto nie je, samozrejme, nič zlé, až kým si majiteľ nepozrie zdrojový kód a nezistí, že 10 000 ďalších stránok je rovnakých a stránka nemá žiadny charakter,“ spresňuje Erik Putz.

Roland dodal, že veľkým impulzom pri hľadaní klientov boli aj rôzne dizajnérske a vývojárske súťaže, kde sa Cstudios umiestnilo na popredných priečkach. Potom už objednávky prichádzali aj bez lokálnych referencií z mesta. Pre začínajúce podniky a šikovných vývojárov je to rozhodne skvelá príležitosť zviditeľniť sa pred veľkými firmami a korporátmi. 

Zobraziť celú galériu (5)
Referencia do USA, kde Cstudios pripravovali projekt pre malú farmu, ktorá vyrába studený lisovaný slnečnicový olej. Rodina zo Slovenska a z Poľska sa presťahovala do USA a rozbehli svoj biznis. Všimnite si najmä unikáte animácie na stránke, ktoré vytvárajú skutočne pútavý dizajn. Cstudios

Zobraziť celú galériu (5)
Technicky najzložitejšia stránka pre Erika a Rolanda. Každá stránka sa dá totiž editovať nezávisle od jej určenia. Hociktorá podstránka môže byť tiež článok, galéria, mikrostránka s vlastnou témou a logom. Zároceň sú k dispozícii aj možnosti na predaj produktov, lístkov, kupónov, získanie akreditácií či na live stream. Cstudios

Celkovo je na trhu s webdevelopingom problém, pri ktorom niektoré firmy zbytočne naťahujú svoj produkčný čas, čím nútia klientov platiť čoraz vyššie sumy. Roland s Erikom tvrdia, že ich absolútne minimum na projekt je 60 hodín a v hrubom priemere je to okolo 100 – 120 hodín. Nižšie nejdú, aby odviedli požadovanú kvalitu práce. Najnáročnejším projektom doteraz, o ktorom sa však ešte budeme baviť, je určite webová stránka Slovakiaringu. Tu už je celkový čas takmer na úrovni 400 hodín. 

„Všetko z developingu si robíme sami in-house, okrem videí, na ktoré máme najatú externú firmu, no majú od nás toľko roboty, že 80 % zárobku tej firmy je len od nás (smiech).“

Počas rozhovoru Erik dokonca spomenul, ako sa k tomuto biznisu so Slovakiaringom dostali a aký príbeh sa za ním skrýva. Za najväčšiu výhodu svojho doteraz najrozsiahlejšieho projektu považujú najmä celoslovenské referencie a popularitu na najvyšších miestach.  

„Pamätám si, ako som  počas vianočných sviatkov robil cenovú ponuku takmer 8 hodín a ku koncu sa mi pokazil počítač a stratil som všetky súbory. Na ďalší deň som sa do toho pustil znovu, pripravil ponuku, poslal ju a o niekoľko týždňov prišla finálna odpoveď, že sme vyhrali. Keď sme však zistili, že aj dvojnásobne vyššia cena od nás by stále vyhrala, ostali sme zaskočení. “

Na web Slovakiaringu pridalo Cstudios najmä množstvo vlastných funkčných prvkov a v kombinácii s praktickými doplnkami umožňujú prevádzkovateľovi vyžmýkať z funkcionalít naozaj všetko. Ľudia majú k dispozícii možnosť kúpiť si, samozrejme, lístky, pozrieť rôzne verzie okruhu, predpoveď počasia, kalendár podujatí s možnosťou rezervácie lístkov a množstvo ďalších drobných detailov, ktoré robia z webstránky nášho najlepšieho pretekárskeho okruhu rovnocenne dobre zvládnutý projekt aj po tejto stránke. 

Veľký príklad si chalani berú aj zo zahraničných firiem a svojim 10 zamestnancom sa snažia poskytnúť skutočne perfektné pracovné podmienky a benefity. V piatok home office, krásne moderné kancelárske priestory a priateľská atmosféra. Tieto základné prvky sú už dnes nevyhnutnou súčasťou každej modernej firmy, ktorá si chce udržať svojich zamestnancov. Cstudios sú rozhodne firmou, ktorá nemusí byť z nášho hlavného mesta a má za sebou kus kvalitnej a unikátne práce, ktorú ocenia aj za hranicami Slovenska.