Na začiatku nového roka sa nám do rúk dostalo najmenšie plug-in hybridné SUV od Mercedesu, model GLA 250e. Mercedes je automobilka s najväčším zastúpením plug-in hybridov na svete a v minulosti sme už mali možnosť testovať extrémne unikátne modely, ako ozrutné SUV GLE 350de či priameho súrodenca dnes predstavovaného kúsku, model A250e.

Trieda A je akousi vstupnou bránou pre ľudí, ktorí by radi okúsili luxus a prémiové spracovanie vozidiel Stuttgartskej automobilky, no stále nie sú ochotní za auto platiť nekresťanské peniaze. Mercedes GLA v najlacnejšej verzii s označením 180 štartuje už od 37 134 €, respektíve verzia s naftovým motorom 180d od 37 638 €.

To vôbec nie je za auto s trojcípou hviezdou v znaku veľa. Samozrejme, asi nikto nechce auto v úplnom základe a príplatková výbava dokáže cenu prestreliť aj o niekoľko desiatok tisíc eur, no už v základe ponúka Mercedes to, čo z neho robí najluxusnejšiu nemeckú automobilku a to je cit pre detail a skutočne prémiové spracovanie.

Loading...

Loading…

Pri voľbe plug-in hybridnej motorizácie sa už cenovo pohybujeme o čosi vyššie, jej cena štartuje na 48 000 €, no musím uznať, že v segmente plug-in hybridov je Mercedes naozaj výborný. Pri najmenšom SUV značky ma až tak neoslnil samotný elektrický dojazd, ale bolo to brutálne rýchle nabíjanie, ktoré je na pomery plug-in hybridu naozaj nezvyčajne rýchle. Stuttgartská automobilka je v podstate stále jediná, ktorá takéto výkonné palubné nabíjačky ponúka. Čo všetko sa teda o plug-in hybridnom GLA 250e z recenzie dozvieš?

  • Aké sú spotreby plug-in hybridného GLA na diaľnici, v meste a na okreskách
  • Koľko prejde GLA 250e len na elektrický dojazd
  • Ako funguje rekuperácia
  • Čo je najsilnejšou zbraňou plug-in hybridu od Mercedesu a ako to mení môj pohľad na tieto autá
  • Čo všetko dokáže systém MBUX a ako si ho môže vodič prispôsobiť
  • Ako funguje nabíjanie na verejných staniciach a doma
  • Prečo má zmysel nabíjať GLA 250e vždy, keď sa dá

Plug-in hybridná motorizácia Mercedesu GLA je tvorená 1,33-litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 118 kW (160 koní). Spaľovaciemu motoru pomáha, alebo v čisto elektrickom režime ho úplne nahrádza elektromotor s výkonom 75 kW (102 koní). Táto kombinácia dodáva systémový výkon 160 kW (218 koní) a krútiaci moment 450 Nm. O radenie sa stará 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka.

Marko Kmeť/FonTech

GLA 250e nie je žiadnym „trhačom asfaltu“, o čom svedčí aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy, čo je však na druhej strane stále príjemná hodnota, ktorú v kabíne pri zošliapnutí plynu až na podlahu cítiť. Prednosti tohto vozidla sú ale niekde úplne inde a zhrnul by som ich tromi frázami – fantastická spotreba, úplne postačujúci elektrický dojazd a v neposlednom rade extrémne rýchle nabíjanie.

Marko Kmeť/FonTech

V prvom rade ma zaujímalo, ako si tento 1,33-litrový motor poradí pri diaľničnom tempe, kde sa elektrina využíva v podstate iba pri plachtení. Po viac ako 100 km jazde na diaľnici s vybitou batériou sa mi spotreba zastavila na 7,5 l/100 km. Vzhľadom na objem motora to nie je zlé, no pri zjazde z diaľnice ma potešil fakt, že počas jazdy sa mi úplne vybitá batéria dobila na 3 km čisto elektrického dojazdu. Z tohto si môžeš utvoriť predstavu, ako dobre funguje rekuperácia v GLA 250e, batériu sa mi takto podarilo dobiť iba dobrzďovaním.

Marko Kmeť/FonTech

Z celkovej trasy 114 km mi navyše palubný počítač ukazoval, že výhradne na elektrinu som prešiel 9 km, to znamená, že pri plachtení sa spaľovací motor úplne vypol a aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sa miestami využívala elektrická energia.

Marko Kmeť/FonTech

Ďalším dôležitým údajom o spotrebe pri plug-in hybride je aj tá čisto elektrická. Na elektrinu sa odporúča jazdiť prevažne v meste, no ja som pri teste kombinoval aj okresky v pomere 50/50. Počas testovania sa spotreba zastavila na 24 kWh/100 km s dojazdom 43 km, no pri ďalšom teste sa mi podarilo prejsť 47 km s výslednou spotrebou 21,9 kWh/100 km.

Marko Kmeť/FonTech

Do úvahy treba brať chladnejšie počasie, teploty sa počas testovacieho týždňa pohybovali v rozmedzí od -5 do 5 stupňov Celzia. Zima je automaticky spojená s využívaním všetkých komfortných funkcií vo vozidle, ako kúrenie či vyhrievanie sedadiel. Z môjho pohľadu je čisto elektrický dojazd plug-in hybridného GLA plne dostačujúci a na bežné dochádzanie do práce si s ním vystačí drvivá väčšina používateľov.

Marko Kmeť/FonTech

Nakoniec tu máme výsledné kombinované spotreby počas celého testovania. Profil jazdenia zodpovedal úplne klasickému využívaniu auta, čiže nejaké diaľnice, mestské jazdy a presuny medzi mestami. Celkovo som najazdil takmer 650 km, z toho 317 km výhradne na elektrinu. Finálna priemerná spotreba benzínu sa zastavila na rovných 5 l/100 km a spotreba elektrickej energie na 9,9 kWh/100 km.

Marko Kmeť/FonTech

V tomto smere udáva výrobca oveľa nižšiu spotrebu benzínu (1,8 l/100 km) a vyššiu spotrebu elektriny (16,1 kWh/100 km). Pri plug-in hybride však veľmi záleží na tom, aké trasy človek jazdí. Majiteľ, ktorý 20 dní v mesiaci dochádza iba pár kilometrov do práce a späť, je schopný dosiahnuť vyššie spomenuté hodnoty, no pri dlhších jazdách, žiaľ, už elektrina nestačí, čo sa prejaví na vyššej spotrebe pohonných hmôt. Na druhej strane, aj nabíjanie niečo stojí, takže čo sa ušetrí na elektrine, môže sa investovať do tankovania.

Marko Kmeť/FonTech

Konečne sa ale dostávame k jednej z najlepších vlastností Mercedesu GLA 250e, ktorou je nabíjanie. Drvivá väčšina plug-in hybridov iných automobiliek dostáva 3,7 kW, alebo v lepšom prípade 7,4 kW palubnú nabíjačku, ktorá ale býva väčšinou za príplatok. V Mercedese sa s tým nepárajú, 7,4 kW nabíjačku dostaneš už v základe a za príplatok môžeš mať až 24 kW nabíjačku na jednosmerný prúd. Musím povedať, že s touto nabíjačkou získava plug-in hybrid úplne nové možnosti fungovania.

Mário Šimovič/FonTech

Pre lepšiu predstavu, na nabíjacej stanici sa mi batériu z úplnej nuly na 100 % podarilo nabiť za 31 minút! O takomto plug-ine sa už v žiadnom prípade nedá hovoriť, že jeho nabíjanie nemá zmysel a iba blokuje miesta pre čistokrvné elektromobily. Áno, 15,6 kWh batériu v GLA 250e vieš pohodlne nabiť aj cez noc z 230V siete za 6 hodín, alebo do 2 hodín z domáceho wallboxu, no v tomto prípade už dáva zmysel aj nabíjanie DC prúdom.

Marko Kmeť/FonTech

Ak si napríklad odbehneš niekam na nákup, alebo len niečo v rýchlosti vybaviť a nablízku sa nachádza nabíjačka, GLA treba určite „napichnúť“. Do pol hodiny máš auto plne nabité a pripravené prejsť ďalších 50 km s minimálnymi nákladmi. Mimochodom, pri nabíjaní z úplne vybitej batérie sa mi podarilo do auta dostať iba 11,3 kWh. Reálne využiteľná kapacita akumulátora je tak klasicky nižšia, ako udáva Mercedes.

Marko Kmeť/FonTech

Nedá mi ešte nespomenúť fakt, ako samotné nabíjanie prebieha. Tu sa snáď ani nemôžeme baviť o nejakej nabíjacej krivke, auto sa totiž takmer od začiatku nabíjalo s výkonom vyšším ako 21 kW a pri 90 % batérie stále dokázalo ťahať maximálnych 24 kW, čo je jedným slovom fantázia.

Mário Šimovič/FonTech

Pri vstupe do interiéru ma ihneď oslovila všadeprítomná imitácia kože. Už na prvý pohľad to autu dodalo istý punc luxusu a v kombinácii s chrómovými prvkami som mal z interiéru GLA lepší pocit.

Marko Kmeť/FonTech

Po sadnutí za volant a zatlačení štartovacieho tlačidla sa rozsvietila dvojica nádherných 10,25″ displejov, ktoré sú tradične osadené vedľa seba v jednom paneli. Systém MBUX je taktiež kapitola sama o sebe a rovnaký softvér nájdeš aj v tých najdrahších modeloch nemeckej automobilky s výnimkou novej Triedy S, ktorá už disponuje novou verziou, žiaľ, pre mnohých už aj bez mechanických prepínačov. 

Marko Kmeť/FonTech

Možnosti úprav infotainmentu sú v systéme MBUX takmer neobmedzené, o čom sa môžeš najlepšie presvedčiť v tomto videu:

Mercedes teda nezabúda ani na milovníkov hardvérových prvkov, pomocou ktorých tu môžeš ešte stále ovládať klimatizáciu, voliť si jazdné režimy či pristupovať k najzákladnejším funkciám systému. Čo sa týka jazdných režimov, nájdeme tu úplný štandard ako Šport, Komfort, Eko a Individuálny, ktoré sú ale doplnené o „elektrické“ režimy, teda Elektrický režim alebo režim Úroveň nabitia, ktorý šetrí batériu na neskôr, napríklad do mesta.

Marko Kmeť/FonTech

Pravý displej je možné plnohodnotne ovládať až tromi spôsobmi, dotykom, dotykovou plochou na stredovom tuneli alebo pomocou dotykovej plôšky na volante.

Marko Kmeť/FonTech

Vďaka prevodovke Shift-by-wire mohli inžinieri umiestniť radiacu páčku za volant, tá nahradila pravú páčku, ktorou sa vo väčšine áut ovládajú stierače. Či je toto riešenie dobré, alebo nie, povedať neviem. Zvykol som si na to hneď a pri parkovaní, kedy musím meniť režim jazdy vpred a dozadu aspoň nemusím rukou cestovať príliš ďaleko na stredový tunel, kde sa obvykle volič prevodovky nachádza.

Marko Kmeť/FonTech

Testovaný model, žiaľ, nemal hromadu príplatkových asistentov, ako to u väčšiny testovacích vozidiel býva, no aspoň si môžeme utvoriť lepší pohľad na to, čo Mercedes ponúkne takmer v základe. Nachádza sa tu napríklad asistent sledovania dopravných značiek, ktorý dokáže upozorniť na prekročenie rýchlosti, je tu tiež systém varovania pri vybočení z jazdného pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla či aktívny asistent brzdenia. Vďaka prednej kamere tu nájdeme aj navigáciu s podporou rozšírenej reality, ktorá pred križovatkou priamo na displej vykresľuje do záberov z kamery šípky v mieste odbočenia.

Marko Kmeť/FonTech

Výhodou elektromobilov a plug-in hybridov je aj veľmi jednoduchá možnosť predhriatia auta, ktorá sa v týchto zimných mesiacoch nesmierne hodí. Prehriatie sa dá nastaviť priamo vo vozidle, kedy si môže používateľ nastaviť čas odchodu a vozidlo bude vykúrené na zvolenú teplotu.

Marko Kmeť/FonTech

Druhá možnosť je nastavenie cez aplikáciu Mercedes Me na diaľku a v podstate odkiaľkoľvek. Keď už je reč o smartfónoch, nechýba podpora Apple CarPlay a Android Auto. Pozor, v GLA však už nenájdeš klasické USB-A konektory, ale iba moderné a menšie USB-C.

Zhrnutie

Mercedes GLA 250e predstavuje takmer dokonalý recept dnešného moderného auta. Má skvelú spotrebu, vie jazdiť čisto na elektrinu, rýchlo sa nabíja a za stále prijateľnú cenovku ponúka obrovskú dávku luxusu a prémiovosti.

V danom segmente malých SUV s plug-in hybridným pohonom zatiaľ ani nemá veľkú konkurenciu, no vieme, že už čoskoro na trh príde plug-in hybridný Tiguan od Volkswagenu a Audi Q3, ktoré by mali GLA podliezť najmä cenovkou.

Náš testovaný model mal zopár príplatkových vecí, no také ťažné zariadenie či posuvný druhý rad sedadiel zrejme nevyužije každý zákazník a radšej si priplatí za niektorý z asistentov. Cena testovaného vozidla bola 57 762 €, no môžem povedať, že by som si úplne vystačil so základom a priplatil by som si len za výkonnejšiu 24 kW nabíjačku. Aj pri absencii elektricky ovládaných sedadiel či kadejakých technologických vychytávok som sa v GLA 250e cítil veľmi dobre.

Fotografie k článku vyhotovil Marko Kmeť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom