Mazda nedávno oznámila, že vyvinula úplne nový Wankelov motor. Na sklamanie mnohých motoristických nadšencov však nepredstavila pokračovateľa legendárnej rady Mazda RX. Namiesto toho sa rozhodla tento spaľovací motor umiestniť do elektromobilu.

Japonci nie sú prví, kto prišiel s týmto nápadom. BMW i3 a jeho Range Extender využíval podobnú stratégiu, no spaľovací motor mal klasickú konštrukciu. Do svojho kompaktného mestského elektromobilu bavorská značka vložila dvojvalcový agregát, ktorého korene pochádzali zo skútra.

Mazda aj BMW to robia z jednoduchého dôvodu. Benzín je energeticky efektívnejšie úložisko energie než tie najdokonalejšie lítiové batérie. V prípade Wankelovho motoru ale vraj človek naozaj získa to najlepšie z oboch svetov.

Wankel je v podstate archaický

Motor, ktorý navrhol Felix Wankel, sa radí medzi rotačné agregáty. Tento koncept väčšina automobiliek opustila ešte v 20. rokoch minulého storočia.

Moderné motory majú 4 doby (nasávanie, kompresia, spaľovanie, výfuk), pričom pre každý valec dochádza k spaľovaniu len jeden raz za tento štvordobý cyklus. V prípade Wankelovho motora sú doby tiež 4 (nasávanie, kompresia, expanzia, výfuk), no vzhľadom na rotačnú povahu piestu dochádza vždy k trom dobám súčasne. Spaľovanie sa nachádza medzi kompresiou a expanziou a dôjde k nemu počas každého cyklu až trikrát.

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú