Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Nabíjacie stanice stanice na elektromobily zažijú v najbližších rokoch obrovský boom. Európsky parlament totiž schválil dôležitý zákon, na základe ktorého musia byť nabíjačky pozdĺž hlavných európskych cestných koridorov každých 60 km.

Text sa do európskeho parlamentu dostal už koncom minulého roka. Poslanci súhlasili so stanovením minimálnych vnútroštátnych záväzných cieľov na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá. Členské štáty musia do roku 2024 predložiť svoj plán o tom, ako tieto ciele dosiahnuť.

Shell/Slovnaft/OMV (úprava redakcie)

Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden elektrický nabíjací park pre autá každých 60 km pozdĺž hlavných ciest EÚ. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami. Výnimky budú mať najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou.

Ako dodáva Electrek, minimálny výkon nabíjacích staníc, ktoré musia byť v rozsahu každých 60 km, je až 400 kW a od roku 2028 sa minimálny výkon zvýši až na 600 kW.

Nabíjačky pre nákladnú dopravu musia byť umiestnené každých 120 km a ich výkon bude dosahovať minimálne 1,2-1,4 MW. Nabíjačky každých 60 km musia byť inštalované do roku 2026.

Dotkne sa to aj Slovenska

Výstavba minimálne 228 ultrarýchlych nabíjacích bodov pozdĺž transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) do roku 2026, výrazné rozšírenie počtu verejne prístupných nabíjacích bodov, podporenie výstavby batériových systémov v celkovej kapacite 43 megawatthodín (MWh) či daňové úľavy v spojení s využívaním elektromobilov. To sú niektoré body Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý ešte minulý mesiac schválila naša vláda.

„Návrh akčného plánu rozvoja elektromobility pozostáva zo 16 opatrení,“ spresnilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v predkladacej správe k materiálu. Medzi kľúčové zaradil rezort aj zavedenie práva na nabíjací bod, udržateľné financovanie pre podporu nákupu bezemisných vozidiel, zavedenie výhod pre majiteľov zelených EČV, sprehľadnenie účtovania pri nabíjaní elektromobilov, či zjednodušenie a zrýchlenie procesu výstavby nabíjacej infraštruktúry.

FonTech/Nabky.com (Úprava redakcie)

Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike priamo nadväzuje na Akčný plán rozvoja elektromobility z roku 2019, ktorý obsahoval 15 opatrení. Implementácia opatrení pomohla rozvoju elektromobility v SR, najmä realizáciou dotačných výziev na podporu nákupu elektrických vozidiel, ako aj podporu budovania verejne prístupných nabíjacích staníc. Zaviedlo sa zrýchlené odpisovanie elektrických vozidiel či používanie zelených evidenčných čísiel pre elektromobily a plug-in hybridy.

Aktuálne schválený akčný plán je rozdelený na finančné, legislatívne a podporné opatrenia. Financovanie navrhovaných opatrení predpokladá akčný plán najmä z plánu obnovy, eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu.

Napríklad na vybudovanie ultrarýchlych nabíjacích bodov by malo ísť z plánu obnovy takmer 30 miliónov eur a na podporu rozšírenia počtu ostatných nabíjacích bodov o 3 100 ďalších viac ako 90 miliónov eur z plánu obnovy, ale aj z Programu Slovensko 2021-2027.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú