Na základni Boca Chica už naplno prebiehajú prípravy na let Starshipu SN8, ktorý ako prvý zo všetkých testovacích kusov vyletí do výšky niekoľko kilometrov, ak pôjde všetko podľa plánu. Musk ukázal na Twitteri progres na konštrukcii tohto prototypu a prezradil zmeny v jeho riadení. Testovací Starship už dostáva „krídla“ a čoskoro mu pribudne aj aerodynamický kryt.

Od začiatku augusta posunul SpaceX vývoj novej vesmírnej lode omnoho ďalej ako za celý posledný rok. Výsledkom jeho pokroku boli 2 „hop“ testy s prototypmi, ktoré vzlietli do výšky 150 m a úspešne opäť pristáli. Takýto skok absolvovala testovacia verzia s označením SN5 a neskôr takmer totožný prototyp SN6. Skúšky sa pritom uskutočnili len v rozmedzí niekoľkých týždňov.

Aktualizácia 25.11.2020

SpaceX prednedávnom vyniesol na orbitu ďalšiu várku satelitov Starlink. Okrem tohto počinu sa však uskutočnil aj test raketových motorov Raptor v prototype vesmírnej lode Starship SN8. Počas statickej skúšky boli úspešne naštartované 3 motory. Po tomto testovaní sa tak začal SpaceX pripravovať na avizovaný let do výšky 15 km, ktorý Musk prisľúbil ešte pred niekoľkými týždňami.

Momentálnym cieľom tohto testovacieho letu je podľa šéfa spoločnosti otestovať trojicu namontovaných motorov, riadiace klapky ovládané elektromotormi, nádrže a „otočku“ pre vertikálne pristátie.

Podľa Muska je pri takomto štarte vysoké riziko, že test nevyjde podľa plánov. Na Twitteri informoval, že podľa neho je len tretinová šanca pristátia Starshipu SN8 bez poškodenia.

Potvrdil však, že v prípade zlyhania už má SpaceX k dispozícii ďalšie prototypy SN9 a SN10. Pripomeňme len, že do finálnej verzie lode Starship má spoločnosť otestovať celkovo 20 prototypov, pričom aktuálne sa pripravuje na test ôsmeho z nich. Najzásadnejšie vylepšenia však má podľa Muskových slov dostať Starship SN15.

V prípade aktuálneho prototypu došlo k menším vylepšeniam, medzi ktoré patrí napríklad lepšie utesnený aerodynamický kryt, robustnejšia kabeláž a vyspelejšie motory Raptor. Prvý testovací let Starshipu SN8 sa momentálne očakáva v priebehu budúceho týždňa. Počas letu budú motory čerpať palivo výhradne z hlavnej nádrže, ktorá však nebude natankovaná doplna, potvrdil Musk.

Aktualizácia 11.11.2020

Prototyp Starship SN8 dostal v uplynulých týždňoch skompletizovanú konštrukciu, ku ktorej pribudol aj aerodynamický kryt a riadiace klapky ovládané elektromotormi. SpaceX tento testovací kus prvýkrát testoval aj s nosom a menšou sekundárnou nádržou pri kryogénnom teste ešte 4. novembra, ktorý mal odhaliť prípadné problémy s konštrukciou vesmírnej lode.

Po tomto úspešnom testovaní mohla spoločnosť prikročiť k ďalšej časti predletových skúšok, ktorou je statický štart motorov Raptor. Doteraz sme videli Starship SN8 pri statickom štarte najviac s tromi motormi, avšak bez aerodynamického krytu a ovládacích klapiek. Nakoniec však SpaceX naštartoval Raptor na prototype v plnej veľkosti.

Počas nedávneho testu však došlo k anomálii, kedy sa k obvyklému oblaku po štarte motorov pridali aj iskry podobné ohňostroju. Po 5 sekundách od štartu bol motor vypnutý, no mohlo sa zdať, že horel ešte ďalších niekoľko sekúnd. Údajne však nešlo o iskry v dôsledku poškodenia motora. Napriek tomu stále nie je známe, prečo došlo k vytvoreniu týchto iskier.

Anomáliu nekomentoval zatiaľ ani Elon Musk. Čoskoro sa však môže SpaceX pustiť do ďalších statických testov predtým, ako Starship SN8 v plnej veľkosti odštartuje na prvý leto do výšky 15 km. Najbližšie by sa mohol Raptor mohol opäť naštartovať už koncom týždňa.

Aktualizácia 23.10.2020

SpaceX opäť pokročil vo vývoji prototypu Starship SN8, ktorý má absolvovať prvý testovací let do niekoľkokilometrovej výšky. Doteraz spoločnosť otestovala jeho konštrukciu, motory Raptor pri statických testoch a najnovšie skompletizovala konštrukciu s aerodynamickým krytom a ovládacími klapkami.

Informáciu potvrdil aj Elon Musk na Twitteri. Fanúšikovia SpaceX zverejnili tiež prvé fotografie celého prototypu vesmírnej lode na základni spoločnosti. V najbližších dňoch tak bude pravdepodobne prebiehať ďalšie testovanie a prípravy pre prvý let kompletného Starshipu SN8.

Pripomeňme len, že fotografia nezachytáva celú podobu vesmírnej lode aj s boosterom Super Heavy. Na jeho vývoji totiž spoločnosť začala pracovať len nedávno. Starship bude vo finálnej podobe usadený na boosteri, s ktorým bude mať výšku úctyhodných 120 m a 9 m na šírku.

Aktualizácia 20.10.2020

Prototyp vesmírnej lode Starship SN8 je opäť o krok bližšie k prvému letu do výšky 15 km. SpaceX prednedávnom vylepšil jeho konštrukciu a hoci boli doterajšie testy tejto verzie realizované bez aerodynamického krytu pre užitočné zaťaženie, ten je už pripravený na základni Boca Chica v Texase.

Pracovníci spoločnosti v posledných dňoch skompletizovali vrchnú časť prototypu a kryt je už uložený na kruhových častiach konštrukcie, ktorej pribudli aj ovládacie klapky. Tie budú podľa predošlých informácií od Elona Muska ovládané miesto hydraulického systému elektromotormi.

Ďalším pokrokom pred samotným štartom Starship SN8 je statický štart prototypu s motormi Raptor, informuje Teslarati. Tentokrát spoločnosť uskutočnila statický štart na základni s trojicou motorov Raptor vôbec po prvýkrát od začiatku vývoja tejto vesmírnej lode. Doteraz sa totiž uskutočnili len statické štarty a „hop“ test s jediným Raptorom.

Trojica týchto motorov pritom produkuje ťah, ktorý sa vyrovná 90 % ťahu 9 motorov Merlin využívaných v rakete Falcon 9. SpaceX tak čoskoro môže prikročiť aj k inštalovaniu aerodynamického krytu prototypu SN8 a ďalšiemu statickému štartu troch Raptorov. Pokiaľ bude aj tento test úspešný, neskôr môže uskutočniť avizovaný let do výšky 15 km, pri ktorom otestuje vlastnosti tohto najvyspelejšieho prototypu Starshipu doteraz.

Aktualizácia 13.10.2020

SpaceX sa už intenzívne pripravuje na prvý let najlepšieho prototypu vesmírnej lode Starship SN8, ktorá bude v porovnaní s doterajšími verziami vybavená aj klapkami a aerodynamickým krytom. Navyše, prototyp už nepoletí len s jedným, ale zrejme s 3 motormi Raptor, ktoré sú podľa nových informácií postupne inštalované do konštrukcie, informuje Teslarati.

Ešte predtým však SN8 úspešne absolvoval dôležitý kryogenický test, pri ktorom bol natlakovaný aj tekutý dusík do nádrže kvôli simulovaniu extrémne nízkych teplôt. Počas testovania sa ale objavil malý únik. Hoci SpaceX dosiahol vyhovujúci tlak 7 barov, musel únik odstrániť. Neskôr test opakoval znova a úspešne.

Elon Musk potvrdil úspešné testovanie aj na Twitteri, čo naznačilo, že spoločnosť sa môže posunúť do ďalšej fázy testovania, tentokrát aj s motormi Raptor. Už onedlho sa tak môžeme dočkať prvého statického štartu viacerých motorov namontovaných v prototype Starship SN8.

Spočiatku však môže testovanie prebiehať s jedným motorom, neskôr bude pridaný druhý a po týchto testoch môže SpaceX uskutočniť statický štart so všetkými troma, prípadne aj viacerými motormi. Momentálne nie je jasné, kedy by sa mohol prvý let prototypu SN8 uskutočniť. Statické testy sa však môžu začať už po nainštalovaní motorov v najbližších dňoch alebo týždňoch.

Pôvodný článok

Starship SN8 poletí spočiatku nižšie ako sa očakávalo

Ešte minulý mesiac taktiež Musk avizoval očakávaný testovací let prototypu do niekoľkokilometrovej výšky. Takýto test chce uskutočniť so Starship SN8, ktorý bude doteraz najlepším prototypom vesmírnej lode. Na rozdiel od predošlých verzií totiž dostane aj ovládacie klapky a aerodynamický kryt. Výšku testovacieho letu však SpaceX niekoľkokrát menil.

Spočiatku sa totiž hovorilo, že prototyp vyletí do 20 km a následne pristane späť na základní. Neskôr sme v našom predošlom článku informovali o tom, že Musk zmenil cieľovú výšku testu na 18 km. Aktuálne však vo včerajšom tweete oznámil, že Starship SN8 poletí pri prvom lete do 15 km výšky.

Počiatočné plány sa tak mierne zmenili, no to nemení nič na tom, že počas ďalších testov môže prototyp dosiahnuť aj spomínaných 20 km nad zemou. SpaceX totiž potrebuje na začiatku otestovať nové úpravy prototypu a až následne začne s testami vo väčších výškach. Po prvých letoch pridá testovaciemu Starshipu aj tepelný štít, aby s ním dosiahol vyššiu rýchlosť.

Hydrauliku nahradili elektromotory

Na základni v Texase už dostal SN8 ovládacie klapky, ktoré vytvárajú reálne kontúry vesmírnej lode v takej podobe, akú nám Musk ukázal minulý rok. Stále však chýba aerodynamický kryt, no ten by mal byť pripravený na montáž, spolu s vrchnými klapkami, počas budúceho týždňa. SpaceX taktiež upravil spôsob ovládania týchto častí lode.

Spočiatku sa hovorilo o ovládaní hydraulikou, no podľa nových informácií od Elona Muska nahradila spoločnosť tento spôsob elektromotormi s prevodmi, ktoré prevezmú riadenie klapiek počas letu.

Pripomeňme len, že doterajšie prototypy SN5 a SN6 lietali bez postranných klapiek, skok do výšky 150 ovládal Raptor. Vo vrchnej časti konštrukcie týchto testovacích kusov sa potom nachádzala kocka simulujúca zaťaženie aerodynamickým krytom.

SpaceX už pripravuje aj Starship SN9. Osud doterajších prototypov ostáva neznámy

Momentálne však nie je stanovený termín, kedy sa prvého vzletu Starshipu SN8 dočkáme. Rovnako tak nie je zatiaľ známe, čo sa bude diať s prototypmi SN5 a SN6 po prvých „hop“ testoch. SpaceX ich ale ešte môže využiť pri ďalších rýchlych skokoch do vzduchu, aby získal ďalšie potrebné dáta.

Okrem týchto verzií však pracuje už aj na novom Starshipe SN9, ktorý by mal byť pripravený v októbri. Ten bude na rozdiel od SN8 vyrobený celý z upravenej ocele 304 s metalugrickými zmenami, ktoré majú poskytnúť konštrukcii lepšie vlastnosti.

Popri prototypoch vesmírnej lode testuje spoločnosť ďalej aj konštrukciu jej nádrže. Len nedávno sa uskutočnil deštruktívny test nádrže s označením SN7.1, ktorá bola predurčená k zničeniu, no týmto testom chcel SpaceX otestovať jej vlastnosti a limity. Ďalšie detaily z tohto testovania sme zhrnuli v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú