Ľudia túto vlastnosť elektromobilov prehliadajú. Medzi rôznymi autami sú však extrémne rozdiely
Aj vo svete elektromobilov platí, že niektoré modely majú lepšiu spotrebu a iné sú na tom horšie. Dovolíme si tvrdiť, že rozdiely v spotrebe a v efektivite sú pri elektromobiloch ešte vyššie ako pri bežných spaľovacích autách.
Bertrand Moreau na Twitteri zdieľal veľmi zaujímavé porovnanie najpopulárnejších rodinných elektrických SUV z hľadiska ich efektivity. Pri elektromobile totiž nie je dôležité iba to, koľko kilometrov prejde na jedno nabitie, ale aj to, s akou spotrebou to dokáže.
Dojazd elektromobilu sa dá totiž veľmi jednoducho navyšovať „hrubou silou“, teda použitím väčšej batérie. Z uvedenej infografiky je však zjavné, že kapacita nie je všetko a aj elektromobil s väčšou batériou môže mať nižší dojazd než efektívnejší model s menším akumulátorom.
Rozdiely v efektivite sú obrovské
Zrejme nikoho neprekvapí, že najlepšie si z hľadiska efektivity vedie Tesla. Model Y s 57 kWh batériou dokáže prejsť zhruba 8 km za 1 kWh energie. WLTP dojazd tohto auta je na úrovni niečo málo vyše 450 km. Druhý najefektívnejší elektromobil je takisto Tesla Model Y, avšak s väčšou 76 kWh batériou.
Quelles VE utilisent au mieux les kWh de leur batterie pour se déplacer ? ??
Ce graphique permet de le visualiser, des moins efficientes (bas) au plus efficientes (haut).
– Abscisse: autonomie maxi en WLTP.
– Ordonnée: ratio autonomie WLTP / kWh utiles de la batterie.
⬇️? pic.twitter.com/2AOZDZiiKx— Bertrand Moreau (@Moreau12Moreau) November 27, 2022
Tento model dokáže z 1 kWh energie prejsť 7,5 km. Za nižšou efektivitou stojí väčšia batéria, respektíve jej hmotnosť. Model Y s dojazdom viac ako 550 km na jedno nabitie je o 150 kg ťažší než základná Tesla. Na opačnom konci tohto rebríčka sa nachádza Jaguar I-Pace EV400 s 85 kWh akumulátorom. Elektromobil má v porovnaní s Teslou podstatne väčšiu batériu, no aj tak prejde na jedno nabitie podľa WLTP iba niečo okolo 470 km. Z 1 kWh energie tak dokáže uraziť vzdialenosť 5,5 km.
Efektivita sa priamo premieta do peňaženky
Pri výbere elektromobilu by efektivita, respektíve priemerná spotreba mala zohrávať rovnako dôležitú úlohu ako je tomu pri spaľovákoch. Elektromobil s dvakrát vyššou spotrebou oproti konkurencii bude dvakrát drahší na „živenie“, teda nabíjanie.
Tento elektromobil ťa posadí na zadok! Na stovku zrýchli za 4,2 sekundy
Výhodou elektrických áut je však to, že aj extrémne výkonné modely môžu dosahovať rovnaké spotreby ako bežné rodinné elektromobily s výkonom do 200 koní. Dôkazom toho je napríklad test Mercedesu EQE AMG, ktorý má 476 koní a na ktorom sme dosiahli priemernú spotrebu 19-22 kWh/100 km. Podobnú spotrebu pritom dosahujú aj iné, menej výkonné elektrické sedany.
So starším benzínovým AMG s motorom V8 by sa nám však určite nepodarilo zajazdiť s rovnakou spotrebou, akú by dosiahol „Éčkový“ Mercedes so základným naftovým dvojlitrom. Len pre porovnanie, Mercedes E200d má priemernú spotrebu na úrovni 4,9 l/100 km, zatiaľ čo Mercedes triedy E vo verzii AMG má udávanú spotrebu až 9,1 l/100 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút



