Súdny spor medzi majiteľmi bytov v Nemecku, ktorý sa ťahá už niekoľko mesiacov, má konečne definitívny verdikt. Majitelia bytov chceli zakázať parkovanie elektromobilov v spoločných podzemných garážach, no súd rozhodol v prospech majiteľov elektrických áut. Na tému upozornil portál Efahrer.

Majitelia bytových komplexov v Nemecku si môžu upravovať pravidlá týkajúce sa parkovania vo vlastných podzemných garážach. Jednému z majiteľov preto chceli zakázať vjazd do podzemnej garáže, no ten sa obrátil na súd.

Majitelia bytov, ktorí nevlastnia elektromobily sa obávali toho, že auto môže v garáži počas nabíjania začať horieť. Súd však rozhodol v prospech majiteľa elektromobilu.

Ten si totiž mohol na svoje parkovacie miesto nainštalovať nabíjaciu stanicu pre elektromobily, no následným zákazom vjazdu elektrického auto do garáže by nemohol svoju nabíjačku využívať. To by ale bolo v rozpore s legislatívnym cieľom budovania nabíjacej infraštruktúry. Okresný súd preto uznal obavy majiteľov bytov zo zvýšeného rizika požiaru elektromobilov za irelevantné. Majiteľ tak môže naďalej parkovať v podzemnej garáži bytového domu.

Batérie sú čoraz bezpečnejšie a hasiči pripravení

Požiar elektromobilu však nemusí byť taký strašiak ako sa zdá a ako si mnohí myslia. Nie vždy sa totiž chytí horieť aj batéria elektrického auta. Je pravdou, že horiaca batéria je už problémom, no aj tomto smere sú hasiči čoraz viac pripravení.

Dôkaz, že nie každý požiar elektromobilu musí skočiť katastrofou, nám ukázal aj nedávny incident z Česka. Pražskí hasiči v zložitých podmienkach v podzemnej garáži hasili elektrický Jaguar, no vysokonapäťová batéria nevzplanula.

Na hasenie elektromobilov sa používa špeciálna technika, ktorú už majú k dispozícii aj hasiči zlo Slovenska. Tí si hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu zatiaľ skúsili iba “na nečisto” v Galante v rámci cvičenia. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.

„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.

Museli ich poškodiť a zapáliť

Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby došlo ku skratu, Ani tak však neprišlo k ich požiaru. Na to museli použiť horák a propán-butánový plyn, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérii.

Vzniknuté požiare sa snažili uhasiť dvomi hasiacimi látkami balenými v hasiacich prístrojoch. Hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody šesťpercentným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. „Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru občianske združenie Chmeľov,“ doplnili hasiči.

Na testovaní sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Česka, Maďarska a Nemecka, a tiež študenti zo Slovenskej technickej univerzity.

Avisla Oslo/Freepik

Zahasenie elektromobilu však nie je jediným orieškom. Aktuálna prax totiž hovorí, že už zahasené batérie naďalej predstavujú riziká. Ministerstvo hospodárstva preto vlani vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov, kam sa vozidlo ponorí namiesto jeho permanentného stráženia pred možným opätovným vznietením.

Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú