Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Včera v neskorých večerných hodinách došlo v Prahe k požiaru elektrického auta. Elektromobil Jaguar I-Pace sa v tom čase nachádzal v podzemnej garáži.

Tá ale nemala bežnú príjazdovú cestu, autá sa do nej dostávali pomocou výťahu na prepravu vozidiel. O požiari informovali Hasiči Praha na Twitteri.

Auto začalo horieť vo štvrtok 4. mája tesne pred polnocou. Na mieste zasahovalo až 8 hasičských tímov, nakoľko sa jednalo o požiar elektromobilu, s ktorými hasiči prakticky nemajú žiadne reálne skúsenosti. Auto sa navyše nachádzalo v podzemnej garáži administratívnej budovy.

Chemik na mieste zistil vysokú mieru znečistenia vzduchu chemikáliami, preto museli hasiči zasahovať v maskách. Keďže sa ale jednalo o požiar v uzavretom priestore, masky by museli požiť aj pri požiari obyčajného auta.

Zásah komplikoval výťah na prepravu vozidiel

Pri zásahu použili hasiči systém COBRA, ktorý majú k dispozícii aj slovenské tímy. Ten si dokáže hravo poradiť s požiarom elektromobilu, čo sa potvrdilo aj v tomto prípade. Po dvoch hodinách sa im podarilo horiace vozidlo uhasiť a následne ho za pomoci vozíkov prepravili von z garáže, píše Pozary.cz.

Zásah ale komplikoval výťah na prepravu vozidiel, nakoľko bola budova odstavená od elektrického prúdu, hasiči museli použiť záložný zdroj energie a auto dostať von z garáže pomocou výťahu. Následne vozidlo umiestnili do chladiaceho kontajneru, aby zabránili prípadnému samovznieteniu batérie. Chemik po zásahu odobral vzorky z vody použitej pri hasení, aby zistil mieru jej kontaminácie.

Príčina požiaru je predmetom vyšetrovania, no podľa zasahujúcich hasičov sa zrejme jednalo o technickú chybu, no nevedno či na vozidle, alebo na nabíjačke. Pri pohľade na uhasené vozidlo je vidieť, že požiar nebol nijak dramatický, nakoľko obhorené auto vyzerá relatívne dobre.

Slovenskí hasiči si hasenie elektromobilu zatiaľ iba skúšali

Požiar batérií je však vždy náročnejšie uhasiť, poškodené články plné chemikálií totiž môžu opakovane vzbĺknuť aj celé hodiny po ich prvotnom uhasení.

Slovenskí hasiči si hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu zatiaľ skúsili iba “na nečisto” v Galante v rámci cvičenia. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.

„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.

Museli ich poškodiť a zapáliť

Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby došlo ku skratu, Ani tak však neprišlo k ich požiaru. Na to museli použiť horák a propán-butánový plyn, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérii.

Vzniknuté požiare sa snažili uhasiť dvomi hasiacimi látkami balenými v hasiacich prístrojoch. Hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody šesťpercentným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. „Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru občianske združenie Chmeľov,“ doplnili hasiči.

Na testovaní sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Česka, Maďarska a Nemecka, a tiež študenti zo Slovenskej technickej univerzity.

Avisla Oslo/Freepik

Zahasenie elektromobilu však nie je jediným orieškom. Aktuálna prax totiž hovorí, že už zahasené batérie naďalej predstavujú riziká. Ministerstvo hospodárstva preto vlani vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov, kam sa vozidlo ponorí namiesto jeho permanentného stráženia pred možným opätovným vznietením.

Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú