Prichádza revolučná a plne ekologická batéria. Lítiové posiela do minulosti, bez degradácie vydrží aj 20 rokov
Lítium-iónové batérie, ktoré sú v súčasnosti najpoužívanejšie, nie sú zrovna najefektívnejšie a najspoľahlivejšie. Inžinieri po celom svete preto pracujú na nových technológiách batérií. Jednou z nich sú takzvané iron-flow batérie.
Jedna takáto batéria onedlho zamieri do Európy – spoločnosť ESS totiž podpísala kontrakt na dodávku úložného systému energie pre novú solárnu farmu v Španielsku, informuje portál Bloomberg.
Nová revolučná technológia
Iron-Flow batéria funguje na princípe tekutého elektrolytu, ktorý v systéme cirkuluje za účelom nabíjania a vybíjania elektrónov. Využíva na to proces nazývaný redoxná redukcia.
Slovo „redox“ sa skladá zo slova „redukcia“, čo v procese znamená získavanie elektrónov a slova „oxidácia“, pri ktorej sa zasa elektróny strácajú. Batérie spoločnosti ESS využívajú iba železo, soľ a vodu, preto je ich výroba jednoduchá a udržateľná.
Systém navyše používa rovnaký elektrolyt na pozitívnej aj negatívnej strane, vďaka čomu sa zabraňuje krížovej kontaminácii. Vďaka tomu má iron-flow batéria od ESS praktický neobmedzenú životnosť, respektíve jej kapacita opätovným nabíjaním nijako nedegraduje.
Flow batérie nevyužívajú žiadne pevné články ani moduly, vďaka čomu je celý systém podstatne jednoduchšie škálovateľný. Všetky tieto faktory prispievajú k nižšiemu riziku požiaru či dokonca výbuchu batérie.
Bežné lítium-iónové batérie podľa ESS vydržia zhruba 7 až 10 rokov, no iron-flow batéria vydrží bez problémov aj 20 rokov. Navyše vôbec nestráca kapacitu. V priemyselnom použití sú tak bezkonkurenčne najvhodnejšie.
8 MWh systém poputuje do Španielska
Revolučné batérie budú po novom vypomáhať v solárnej elektrárni v Španielsku, ktorú buduje spoločnosť Enel. Systém s celkovou kapacitou 8,5 MWh má zabezpečiť vysokú stabilitu siete ukladaním prebytočnej energie vygenerovanej počas dňa a jej následným dodávaním z batérii do siete po tom, čo Slnko zapadne za obzor, informuje InterestingEngineering.
Batériový systém s kapacitou 2 GWh stojí podľa spoločnosti ESS zhruba 300 miliónov dolárov, čo je okolo 258 miliónov eur. Rozhodne tak nejde o lacný špás, no výhodou je spomínaná jednoduchá škálovateľnosť.
Ak by chcel zákazník zvýšiť kapacitu svojej batérie, stačí jednoducho pridať extra elektrolyt, ktorý v tomto prípade stojí iba 20 dolárov za kWh, čo je v prepočte iba niečo málo cez 17 €.
Vhodné zatiaľ iba pre priemysel
Ak by mali iron-flow batérie oproti lítium-iónovým iba výhody, pochopiteľne by sme ich využívali všade. S výhodami ale prichádzajú aj slabšie stránky.
Medzi tie napríklad patrí veľkosť celého systému. Tekutý elektrolyt vo flow batériách musí skutočne pretekať a byť v pohybe. Prietok elektrolytu zabezpečuje pumpa a aj kvôli tomu je systém pomerne veľký, koniec koncov, batéria od ESS sa dodáva v lodnom kontajneri.
Druhou slabinou je doba, počas ktorej dokáže batéria uchovať energiu. Tá sa pohybuje v priemere od 6 do 12 hodín, čo je pre potreby v iných odvetviach, napríklad pri elektromobiloch, naozaj málo. Na zásobovanie domácností elektrinou počas noci ale ide o ideálne riešenie.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Nový Superman rozdelí ľudí. Veľký reštart DC je úplne iný, ako všetci očakávali (RECENZIA)
Sci-fi „kladivo" je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
Neverili vlastným očiam: Vedci v hlbokom vesmíre objavili známe „zviera”
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP