Lacnejšie elektromobily blokujú maximálne vyťažení ťažiari. „Zlato 21. storočia“ sa míňa a nepokrýva dopyt
Krajiny po celom svete považujú elektromobily v osobnej doprave za budúcnosť. Vo svojej podstate je ich rozšírenie na cestách závislé od viacerých faktorov, medzi ktorými sú okrem dostupnosti nabíjačiek aj vývoj predajných cien odvíjajúci sa vo veľkej miere od cien trakčných batérií.
Ich koncové ceny pre automobilky sú však ovplyvnené aj cenami a dostupnosťou základných elementov, teda ťažkých kovov ako kobalt či lítium. Hoci viaceré analýzy hovoria o zlacňovaní elektromobilov, tento proces im momentálne komplikujú práve ceny vzácnych kovov, ktoré vzrástli. Situáciu sťažuje aj rastúci dopyt a nedostatočné dodávky týchto prvkov, informoval Bloomberg.
Vízia lacných elektromobilov upadá. Ceny vzácnych prvkov rastú
Už v priebehu posledného roka sme mohli zaznamenať viacero pozitívnych odhadov, v ktorých analytici odhadovali výrazne zlacňovanie elektrických áut už v najbližších rokoch. Najoptimistickejšie scenáre hovorili o prekonaní dôležitej cenovej hranice v porovnaní so spaľovákmi už doslova o pár rokov, realistickejšie odhady ale tvrdili, že elektromobily sa cenou vyrovnajú a podlezú ceny spaľovákov o 5 rokov.
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje pre TASR generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Podľa štúdie, ktorú si nechala vypracovať európska mimovládna organizácia Transport and Environment, lobistická skupina za čistú dopravu, výroba elektrických sedanov a športovo-úžitkových vozidiel bude od roku 2026 rovnako lacná ako výroba áut so spaľovacími motormi. Následne by tak mohli byť batériové vozidlá na rovnakej cenovej hladine ako je dnes produkcia konvenčných spaľovákov.
Týmto predpovediam však aktuálne nenahrávajú nové informácie z oblasti ťažby ťažkých kovov a surovín, ktoré sú elementárnymi zložkami moderných batérií. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila.
NEPREHLIADNI
Prichádza revolučná a plne ekologická batéria. Lítiové posiela do minulosti, bez degradácie vydrží aj 20 rokov
Zdražovanie čaká aj nikel, meď a hliník
Cena hydroxidu lítneho potom podľa Bloombergu stúpla až o 70 %. Tento prudký rast nastal len krátko po páde ceny, ktorá dosiahla svoj vrchol v roku 2018 a od tej doby sa financovanie tohto sektora zhoršovalo, pričom ruku k „dielu“ priložila aj pandémia. Rýchly prechod k batériovým vozidlám však ceny vyháňa opäť nahor, pričom sa očakáva, že medzinárodná spotreba lítia stúpne do konca desaťročia až 5-násobne.
„Existuje tiež možnosť, že nemusí byť vyťažený dostatok lítia, potom to môže byť rizikom pre zavádzanie elektromobilov,“ vyjadril sa pre Bloomberg k téme analytik BMI Cameron Perks.
Podľa tohto analytika však môžeme so zvyšovaním cien očakávať aj príchod ďalších, zatiaľ nepredstavených projektov, ktoré by mali pomôcť v zlepšení dodávok pre pokrytie zvyšujúceho sa dopytu. Otázne je, koľko takýchto projektov uvidíme a v akej miere budú schopné pomôcť k naplneniu vysokého dopytu. Rastúce ceny je pritom cítiť v celom reťazci.
To potom vytvára veľký tlak aj na samotné automobilky, ktorým fungovanie už tak komplikuje polovodičová kríza. K tomu si navyše budú musieť zrejme prejsť aj zvyšovaním cien ďalších prvkov ako kobalt. Okrem toho mali medziročne stúpať aj ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt.
„Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresnil pre TASR Čarný.
Napriek rôznym predpovediam analytikov a odborníkov z priemyslu a neraz možno až príliš optimistickým scenárom pri vývoji cien batérií či ťažkých kovov sa situácia komplikuje a cesta ku skutočne lacným elektromobilom môže byť zahatená rastúcimi cenami vzácnych surovín. To je však možné na strane výrobcov a automobiliek kompenzovať zlepšením výrobných postupov, znížením rôznych poplatkov či prechodom k lacnejším batériám.
V článku boli využité materiály TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Nový pápež Lev XIV. kritizoval Donalda Trumpa. Hnutie MAGA voľbou nadšené nie je
Prezident vymenoval nového viceguvernéra NBS. Stal sa ním Dušan Keketi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
Americké automobilky sa búria. Trumpova dohoda s Britániou ich zrádza
Britská letecká skupina IAG nakupuje 53 lietadiel za miliardy. Obchodná dohoda s USA ruší clá
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Nový pápež Lev XIV. kritizoval Donalda Trumpa. Hnutie MAGA voľbou nadšené nie je
Prezident vymenoval nového viceguvernéra NBS. Stal sa ním Dušan Keketi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené