Kritický moment je na spadnutie. Vymysleli riešenie na nabitie elektromobilu pod 15 minút
Rýchlosť nabíjania elektromobilu závisí od mnohých faktorov a nie vždy sa dokáže auto nabíjať takým výkonom ako deklaruje automobilka. Dôvodov je mnoho a jedným z nich je aj technológia chladenia batérie. Ako informuje spoločnosť Lanxess v tlačovej správe, nová technológia chladenia umožní elektromobil nabíjať výkonom pokojne aj 300 kW.
Fyzika je v tomto smere veľmi jednoduchá. Čím vyšším výkonom nabíjame akumulátor elektromobilu, tým viac sa batéria zohrieva. Aby nedošlo k poškodeniu článkov, batérie je potrebné chladiť.
Súčasné technológie s „vonkajším chladením“ batériových článkov však nie sú dostatočne efektívne, a tak sa dnes stretávame s elektromobilmi, ktoré dosahujú nabíjací výkon maximálne okolo 250 kW.
Už čoskoro by sa ale mohlo stať realitou, že aj lacnejšie elektromobily sa dokážu nabíjať výkonom cez 300 kW, čo zabezpečí nová technológia chladenia batérií spoločnosti Lanxess.
Chladiaci „kúpeľ“ pre batériu
Žiaľ, je pravda, že v súčasnosti si musia majitelia elektromobilov pri dlhších trasách dávať prestávku aj na pol hodinu, a to po každých 200-300 km, aby svoj elektromobil nabili.
Nepriame chladenie batérie kvapalinou, ktoré v súčasnosti využíva väčšina výrobcov, nie je dostatočne efektívne. V tomto prípade totiž chladiaca kvapalina cirkuluje okolo batériových článkov v potrubí a odvádza z nich teplo tvorené pri nabíjaní.
Novým, efektívnejším systémom chladenia je takzvané „ponorné chladenie“, pri ktorom sú batériové články priamo ponorené v chladiacej kvapaline. To zabezpečí, že teplo sa dokáže z batérie odvádzať preč omnoho rýchlejšie. Princíp fungovania je v zásade jednoduchý, no jeho realizácia už zložitejšia.
Kvapalina musí byť nevodivá
Keďže chladiaca kvapalina priamo „obmýva“ batériové články, musí byť nevodivá, inak by došlo ku skratu akumulátora. To je samozrejme obrovská výzva pre celý chemický priemysel.
Kvapalina by totiž nemala reagovať s kovmi, plastami či gumou, ktoré sa nachádzajú vo vnútri batérie. Takisto musí byť hustota kvapaliny konštantná bez ohľadu na teplotu akumulátora. Kvapalina napokon musí byť šetrná k životnému prostrediu, recyklovateľná a nehorľavá.
Spoločnosť Lanxess pritom vyvinula už niekoľko kvapalín, ktoré spĺňajú niektoré z vyššie spomenutých kritérií. V ponornom chladení by sa napríklad dali využiť polyalfaolefíny, ktoré nereagujú s okolitými materiálmi a majú dobré tepelné aj elektrické vlastnosti.
Ponorné chladenie je ešte stále iba vo vývoji, no spoločnosť očakáva, že táto technológia by sa mohla poprvýkrát objaviť v komerčných vozidlách už v priebehu troch až piatich rokov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
Postrach Tesly ukázal elektromobil, aký tu ešte nebol. Je až neuveriteľne lacný (+VIDEO)
Slávna automobilka ukázala svoju elektrickú beštiu. Má 1000 koní a poráža najväčších rivalov
Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zákerná baktéria z detstva prebúdza rakovinu hrubého čreva u dospelých. Vedci rozlúštili desaťročia starú záhadu
Tomáš a Lenka pretvorili 48 m² panelákového bytu na nadčasový minimalistický domov (FOTO)
Marcel Forgáč ostro: Slovensko sa definitívne zbláznilo, toto je zámerná a otvorená provokácia
Náročná slepá mapa: Už prvá otázka potrápi mnohých Slovákov. Ukáž, ako dobre poznáš svet (KVÍZ)
Slováci sa konečne dočkajú lacnejších hypoték. Prehľad aktuálnych sadzieb
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
Cudzie vlády šíria lži v EÚ. Riešením má byť tvrdšia legislatíva
Európska raketa Vega-C úspešne odštartovala. Družica Biomass má mapovať svetové lesy
Výpadok elektriny v Španielsku a Portugalsku. Odborníci vylúčili tieto špekulácie
Astronauti z Tchien-kungu musia čakať. Návrat bol odložený kvôli bezpečnosti
Tisícky žiadostí o prácu, ale aj kritika. GIB EnergyX čelí otázkam o vplyve na životné prostredie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zákerná baktéria z detstva prebúdza rakovinu hrubého čreva u dospelých. Vedci rozlúštili desaťročia starú záhadu
Tomáš a Lenka pretvorili 48 m² panelákového bytu na nadčasový minimalistický domov (FOTO)
Marcel Forgáč ostro: Slovensko sa definitívne zbláznilo, toto je zámerná a otvorená provokácia
Náročná slepá mapa: Už prvá otázka potrápi mnohých Slovákov. Ukáž, ako dobre poznáš svet (KVÍZ)
Slováci sa konečne dočkajú lacnejších hypoték. Prehľad aktuálnych sadzieb
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené