Krásne veterány sa rozlúčili so spaľovacími motormi. Startup z nich robí elektromobily
Vo svete automobilizmu je stále častejšie spomínanou témou elektrifikácia osobnej dopravy. Elektromobily chcú nahradiť na cestách autá so spaľovacími motormi, pričom sa nejedná len o prípad nových vozidiel. Britský startup Lunaz sa totiž rozhodol, že začne prerábať ikonické veterány od domácich automobiliek a prispôsobí ich životu s elektrickým pohonom, informuje Forbes.
Za tie desiatky rokov vzniklo v automobilovom priemysle mnoho legendárnych automobilov, na ktoré mnohí vodiči dlho spomínajú aj po tom, čo sa vytratili z ciest. Staré technológie nahrádzajú nové a moderné autá sú doslova preplnené rôznou elektronikou, komfortnou výbavou a celým radom asistentov, ktorí pomáhajú vodičovi pri jazde. Kedysi však nič také neexistovalo. Históriu automobilizmu nám pripomínajú najmä veterány, ktoré prezentujú to, aké autá jazdili po cestách aj pred viac ako 50 rokmi.
Tie najviac zachovalé kúsky známych značiek majú dnes aj miliónové ceny a zrejme žiaden ich majiteľ by nepomyslel na prípadne úpravy, tobôž nie na elektrifkáciu takéhoto auta. Mnohé modely majú totiž svoj vlastný charakter, a to nielen po technickej stránke. Jedným z nenahraditeľných zážitkov pri jazde vo veteráne je totiž aj spokojnosť a radosť vodiča. Mnohí by na renovovanom veteráne už nemali čo vylepšiť a pokiaľ je v dokonalom stave, postupom času môže len naberať na hodnote.
Elektrifikácia ikonických veteránov v podaní britského startupu
Proti prúdu však ide britský startup Lunaz Design, ktorý sa rozhodol zameniť spaľovacie motory veteránov za elektrický pohon. Spoločnosť sa zameriava na vozy z produkcie tamojších automobiliek ako Jaguar či Rolls-Royce, ktorým vdýchne nový život. To, čo by sa mnohým mohlo zdať ako šialenstvo, praktizuje Lunaz Desing už nejaký čas s využitím moderných technológií. Základnou požiadavkou je samozrejme veterán vo výbornom stave, ktorý môže byť procesom premenený na elektromobil. Startup pritom spolupracuje aj s Johnom Hiltonom, bývalým technickým riaditeľom v Renault F1.
Doteraz sa do rúk spoločnosti dostal napríklad Rolls-Royce Phantom V z roku 1961, ktorého pôvodný motor V8 s objemom 6,2 l nahradil elektromotor s batériami o kapacite 120 kWh. Takouto premenou pritom už prešiel aj Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956 a Jaguar XK120 z roku 1953. V prípade modelu Silver Cloud špecifikácie nie sú známe, informuje AutoBlog. Legendárny Jaguar XK120 dostal 80 kWh batériu a dvojicu elektrických motorov s výkonom takmer 280 kW a točivým momentom 700 Nm, ktorý nahradil niekdajší spaľovací motor s objemom 3,4 l a výkonom 162 koní.
Nenechaj si ujsť
Takto mohlo Bugatti Chiron dosiahnuť dychberúci rýchlostný rekord
Pri každom takomto projekte spoločnosť vozy rozoberie a 3D skenovaním vytvorí ich virtuálny model, aby bolo možné čo najpresnejšie navrhnúť úpravy a prispôsobiť elektrické ústrojenstvo karosérii. To firma zvláda na výbornú. Elektrické veterány pritom zvyčajne dostanú 2 akumulátory, ktoré sa nachádzajú v pôvodnej motorovej časti auta a ďalší si miesto nájde pod dnom kufra. Výkon je v závislosti od konkrétneho typu veterána dostupný od 130 koní až do 590 koní a dojazd na jedno nabitie má byť aj viac ako 400 km.
Poriadne drahý špás
Pravdaže, špecifikácie je potrebné prispôsobiť každému veteránu zvlášť, no vo výsledku vznikne elektrifikovaný historický voz s pôvodným dizajnom, ktorý v sebe skrýva kus modernej techniky. Keď povieme modernej, tak máme na mysli aj satelitnú navigáciu, klimatizáciu, multimediálne centrum či rýchle nabíjanie a ďalšie funkcie, o ktorých by sa pred desiatkami rokov vodičom ani nesnívalo.
Takáto úprava však nie je vôbec lacná a záujemcu vyjde poriadne draho už len počiatočná investícia v podobe kúpy veterána a ďalších zhruba 405 000 € si musí vyhradiť len na samotné úpravy a elektrifikáciu auta.
Startup Lunaz je pritom pripravený aj na servis áut a prípadnú výmenu batérií, ktoré by mali podľa informácií spoločnosti vydržať 1 000 nabíjacích cyklov a zhruba 400 000 km na cestách. Hoci by sa mohla mnohým milovníkom veteránov zdať takáto úprava nelogická, firma zaznamenala o jej služby dostatočný záujem.
Nie je však jediná, ktorá sa takýmto úpravám venuje. Bohatí majitelia legendárnych áut si radi nechajú upraviť niektorý model zo svojej zbierky na elektrický pohon, aby s ním mohli jazdiť hoc aj na dennej báze.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP