Krásne veterány sa rozlúčili so spaľovacími motormi. Startup z nich robí elektromobily
Vo svete automobilizmu je stále častejšie spomínanou témou elektrifikácia osobnej dopravy. Elektromobily chcú nahradiť na cestách autá so spaľovacími motormi, pričom sa nejedná len o prípad nových vozidiel. Britský startup Lunaz sa totiž rozhodol, že začne prerábať ikonické veterány od domácich automobiliek a prispôsobí ich životu s elektrickým pohonom, informuje Forbes.
Za tie desiatky rokov vzniklo v automobilovom priemysle mnoho legendárnych automobilov, na ktoré mnohí vodiči dlho spomínajú aj po tom, čo sa vytratili z ciest. Staré technológie nahrádzajú nové a moderné autá sú doslova preplnené rôznou elektronikou, komfortnou výbavou a celým radom asistentov, ktorí pomáhajú vodičovi pri jazde. Kedysi však nič také neexistovalo. Históriu automobilizmu nám pripomínajú najmä veterány, ktoré prezentujú to, aké autá jazdili po cestách aj pred viac ako 50 rokmi.
Tie najviac zachovalé kúsky známych značiek majú dnes aj miliónové ceny a zrejme žiaden ich majiteľ by nepomyslel na prípadne úpravy, tobôž nie na elektrifkáciu takéhoto auta. Mnohé modely majú totiž svoj vlastný charakter, a to nielen po technickej stránke. Jedným z nenahraditeľných zážitkov pri jazde vo veteráne je totiž aj spokojnosť a radosť vodiča. Mnohí by na renovovanom veteráne už nemali čo vylepšiť a pokiaľ je v dokonalom stave, postupom času môže len naberať na hodnote.
Elektrifikácia ikonických veteránov v podaní britského startupu
Proti prúdu však ide britský startup Lunaz Design, ktorý sa rozhodol zameniť spaľovacie motory veteránov za elektrický pohon. Spoločnosť sa zameriava na vozy z produkcie tamojších automobiliek ako Jaguar či Rolls-Royce, ktorým vdýchne nový život. To, čo by sa mnohým mohlo zdať ako šialenstvo, praktizuje Lunaz Desing už nejaký čas s využitím moderných technológií. Základnou požiadavkou je samozrejme veterán vo výbornom stave, ktorý môže byť procesom premenený na elektromobil. Startup pritom spolupracuje aj s Johnom Hiltonom, bývalým technickým riaditeľom v Renault F1.
Doteraz sa do rúk spoločnosti dostal napríklad Rolls-Royce Phantom V z roku 1961, ktorého pôvodný motor V8 s objemom 6,2 l nahradil elektromotor s batériami o kapacite 120 kWh. Takouto premenou pritom už prešiel aj Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956 a Jaguar XK120 z roku 1953. V prípade modelu Silver Cloud špecifikácie nie sú známe, informuje AutoBlog. Legendárny Jaguar XK120 dostal 80 kWh batériu a dvojicu elektrických motorov s výkonom takmer 280 kW a točivým momentom 700 Nm, ktorý nahradil niekdajší spaľovací motor s objemom 3,4 l a výkonom 162 koní.
Nenechaj si ujsť
Takto mohlo Bugatti Chiron dosiahnuť dychberúci rýchlostný rekord
Pri každom takomto projekte spoločnosť vozy rozoberie a 3D skenovaním vytvorí ich virtuálny model, aby bolo možné čo najpresnejšie navrhnúť úpravy a prispôsobiť elektrické ústrojenstvo karosérii. To firma zvláda na výbornú. Elektrické veterány pritom zvyčajne dostanú 2 akumulátory, ktoré sa nachádzajú v pôvodnej motorovej časti auta a ďalší si miesto nájde pod dnom kufra. Výkon je v závislosti od konkrétneho typu veterána dostupný od 130 koní až do 590 koní a dojazd na jedno nabitie má byť aj viac ako 400 km.
Poriadne drahý špás
Pravdaže, špecifikácie je potrebné prispôsobiť každému veteránu zvlášť, no vo výsledku vznikne elektrifikovaný historický voz s pôvodným dizajnom, ktorý v sebe skrýva kus modernej techniky. Keď povieme modernej, tak máme na mysli aj satelitnú navigáciu, klimatizáciu, multimediálne centrum či rýchle nabíjanie a ďalšie funkcie, o ktorých by sa pred desiatkami rokov vodičom ani nesnívalo.
Takáto úprava však nie je vôbec lacná a záujemcu vyjde poriadne draho už len počiatočná investícia v podobe kúpy veterána a ďalších zhruba 405 000 € si musí vyhradiť len na samotné úpravy a elektrifikáciu auta.
Startup Lunaz je pritom pripravený aj na servis áut a prípadnú výmenu batérií, ktoré by mali podľa informácií spoločnosti vydržať 1 000 nabíjacích cyklov a zhruba 400 000 km na cestách. Hoci by sa mohla mnohým milovníkom veteránov zdať takáto úprava nelogická, firma zaznamenala o jej služby dostatočný záujem.
Nie je však jediná, ktorá sa takýmto úpravám venuje. Bohatí majitelia legendárnych áut si radi nechajú upraviť niektorý model zo svojej zbierky na elektrický pohon, aby s ním mohli jazdiť hoc aj na dennej báze.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Spaľováky to majú spočítané. Čínske autá zvládnu 400 km za 5 minút nabíjania, Západ o tom len sníva
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
Svet investuje bilióny do čistej budúcnosti. Klasická energetika je na ústupe
Vojenský šok pre Moskvu. Ukrajinské drony trafili miliardový cieľ
Raketový rast zbrojného priemyslu. Izrael boduje na globálnom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené