O slovenskom projekte AreaZ sme už niekoľkokrát písali a dokonca sme priniesli aj detailný rozhovor s jej jediným tvorcom, Jurajom Bacharom. Hra je momentálne vo fáze Early Access, rozhodli sme sa preto drsné survival dobrodružstvo vyskúšať na vlastnej koži.

AreaZ je survival hra zasadená do prostredia opusteného ostrova, kde úlohou hráča je prežiť za každú cenu. Ako jeden z mála titulov dbá na viaceré aspekty realizmu, ktoré ostatné žánrovo späté tituly zanedbávajú.

Na čom sme hrali?

Hrali sme na 14-palcovom hernom notebooku ROG Zephyrus G14 so 16 GB pamäťou RAM, procesorom AMD Ryzen 7 4800HS, grafickou kartou GeForce RTX 2060.

PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–

To ju stavia do pozície zatiaľ nepoznaného zážitku, ktorý má, žiaľ, tendenciu nabádať k frustrácii. Práve druhý faktor tak môže hre zabezpečiť, že ju hráči už po niekoľkých hodinách opustia. Hrateľnosť titulu AreaZ je totiž postavená práve na myšlienke učenia sa všetkých herných mechaník od základov a za pochodu.

FonTech

Hra od štúdia Project Solutions nie je jednoduchou oddychovkou, ktorú by si mohol po niekoľkých zlyhaniach opustiť. Aby si sa v nej zdokonalil, musíš poznať a dodržiavať všetky jej pravidlá, sledovať štatistiky a následne sa z nich učiť. Musíme však uznať, že hra je vďaka prídavku Eden podstatne prístupnejšia.

V prvom rade sa nauč pravidlá

AreaZ sa od ostatných podobných hier odlišuje pomerne komplexným kalorickým systémom, ktorý v prenesenom význame slova predstavuje život stroskotanca. Keď kalórie klesnú na nulu, hra končí, úlohou je preto za každú cenu zabezpečiť príjem cenných živín.

Kalorické výdavky, respektíve ich permanentné klesanie, je však vďaka novému prídavku podstatne prijateľnejšie, vďaka čomu si hru užije väčšia skupina hráčov. Ako sme naznačili, kalórie je potrebné neustále dopĺňať, a to zberom ovocia, lovom divokej fauny a s tým spojeným varením.

Postup hrou je podmienený vytváraním stále nových predmetov a objavovaním nových zákutí ostrova (Zdroj: FonTech)

Tieto činnosti sú však podmienené spotrebou energie. Neraz sa prichytíš, ako si v relatívne jednoduchom inventári vyrátaval a plánoval, čo bude postava jesť, čo vytvoríš alebo naopak, ktoré činnosti musíš nechať na neskôr, pretože uprednostníš základné potreby.

Pre lepšiu predstavu uvedieme príklad relatívne jednoduchej úlohy v ostatných survival hrách. Zatiaľ čo vo väčšine prípadov si rybu ulovíš a následne ugriluješ na pripravenom ohnisku, v AreaZ musíš najprv nazbierať kamene, vyrobiť ohnisko, uloviť rybu a počkať, kým oceán vyplaví nejaké drevo. Miesta, kde sa tak stane, sú navyše generované náhodne, suroviny preto treba aktívne vyhľadávať, čo opäť stojí cenné body kalórií.

Výroba ohniska ťa tak stojí 300 kalórií, a keďže ryby musíš najprv uloviť, vynaložíš drahocennú energiu aj tam. Zároveň musíš získať drevo, ktoré vyplaví oceán počas prílivu, usušiť ho jednoduchým vyhodením predmetu z inventára a počkať, kým z ikony predmetu zmizne ukazovateľ s vlhkosťou.

To všetko počas toho, ako sa s postavou pohybuješ, čo vynakladanie kalórii iba umocňuje. Hra funguje na cykloch dňa a noci, respektíve prílive a odlive. Práve správanie oceánu tak patrí medzi aspekty, kedy sme rozhodne nečakali, že mu bude prikladaná taká dôležitosť.

Fungovanie sveta a ekonomika surovín patrí medzi najzaujímavejšie prvky hrateľnosti

Ako sme spomenuli, drevo je vo väčšine prípadoch vyplavované na súš. Príliv oceánu však môže vyplaviť rôzne morské plody, respektíve zničiť dlhé hodiny budovanú chatrč či ohnisko. Vyššia hladina vody vie na druhej strane sprístupniť prvotne nedosiahnuteľné ostrovy, ktoré obsahujú úplne nové suroviny.

Ostrov ponúka hráčovi vždy nové výzvy (Zdroj: FonTech)

Zatiaľ čo na jednej strane je tvoja tvrdá drina odmeňujúca v podobe objavovania nových herných zákutí, mechaník a prostredí, na druhej strane ti môže primitívna chyba spôsobiť traumu, po ktorej hru už nezapneš.

Jeden príklad za všetky je spomínaný príliv a odliv, ktorý v časovom horizonte niekoľkých minút môže nenávratne pošliapať niekoľkohodinovú snahu vynaloženú do budovania prístrešku. Zároveň však ide o jedinečnú charakteristiku hry, ktorá AreaZ odlišuje od desiatok ďalších podobne ladených titulov.

Za zmienku rozhodne stojí aj spôsob vytvárania predmetov. Hra sa vyznačuje systémom využívania oboch rúk, pričom každá z nich má pridelenú dedikovanú klávesu. Aby si nejaký predmet vyrobil, musíš ho najprv v inventári vložiť postave do jednej a druhej ruky, a tak ho v reálnom čase za držania klávesy F vytvoriť.

Inventár je prehľadný, čo je dobre. Stráviš v ňom množstvo času (Zdroj: FonTech)

Zaujímavým prvkom hrateľnosti je aj osobitá forma ekonomiky predmetov. Tie sa nebudú generovať vždy na rovnakých miestach, ale hráč musí prehľadávať tie oblasti, kde by logicky danú surovinu našiel. Banány tak nájde len v džungli a keď ich raz zoberie, na rovnakom mieste sa znovu neobjaví, takže hromadenie surovín nehrozí.

Hráč je práve takýmito prvkami nepriamo poháňaný dopredu. Spočiatku si síce vystačíš s ovocím a vyplavenými krabmi, neskôr však budeš donútený vytvoriť si luk alebo oštep, oboje vhodné na väčšie zvery, nachádzajúce sa hlbšie v džungli ostrova.

V praxi teda priebeh hrou vyzerá nasledovne. V prvých fázach hľadáš všetky potrebné materiály a suroviny, aby si dokázal prežiť prvé hodiny. Po čase si vytvoríš zázemie alebo prístrešok, samozrejme za neustáleho dozerania na kalórie a v prípade prílivu nalovíš ryby alebo kraby.

Plávanie samozrejme urýchľuje pálenie kalórií (Zdroj: FonTech)

Vďaka ním získaš dostatočné zásoby energie na objavenie ďalších, spravidla náročnejších častí ostrova, kde napríklad nie je pitná voda. Tú si budeš musieť uchovať v tebou vyrobenej nádobe z bambusu. Nové oblasti pridávajú ďalšie materiály, zvieratá a spôsoby, ako rozvíjať postavu, ale aj samotnú hrateľnosť.

Sme zvedaví, ako sa hre podarí ďalej rozrastať, nakoľko momentálne je v nej možnosť vyskúšať ju len na jedinej dostupnej mape (ďalšie sú v pláne), kde sme po čase pociťovali určitý stereotyp. Prostredie je síce vymodelované pekne a s dôrazom na detaily, no po niekoľkých pokusoch sa môže opozerať.

Optimalizácia ešte potrebuje doladiť

Hra by si ešte zaslúžila trochu optimalizácie, keďže mi na najvyššie (v hre pomenované Epické) nastavenia konštantne skákalo snímkovanie z jedného extrému do druhého.

Postava má tendenciu sa prepadávať textúramy (Zdroj: FonTech)

Väčšinu času hra bežala v priemere na 45 až 55 fps, kedy pri náročnejších scenériách padala k 30 fps. Veríme, že sa autor aj s vyvíjajúcimi assetmi a enginom ešte pohrá a bezproblémovo bežiaci titul bude v blízkej budúcnosti realitou aj na slabších strojoch.

Samotná grafika síce nie je prelomová, no na pomery žánru je dostačujúca. Nejde o ukážku nových technológií, ale funguje dobre, najmä ak zohľadníme, že ponúka živý svet so samostatnou klímou, a to vo dne aj noci.

Rozhodne chválime autorove prikláňanie k realizmu, keďže väčšina indie vývojárov má tendenciu voliť jednoduchší, pixel artový 2D vizuál, respektíve inak umelecký podnietenú 3D grafiku.

Polepšiť by si zaslúžila aj zvuková stránka. Narážame najmä na zvukové efekty, ktoré boli pravdepodobne z časového hľadiska postavené do úzadia. Zvuky úkonov, kedy sa mi primárne vrylo do pamäte topenie sa hlavnej hrdinky, vyznievajú lacno, keďže jednoduchá zvuková nahrávka sa v slučke opakuje bez akýchkoľvek emócií.

Uvidíme, čo prinesie budúcnosť

AreaZ má potenciál preraziť, no má pred sebou ešte dlhú cestu. Vylaďovanie si tak zaslúžia aj herné mechaniky, ktoré síce stavajú na časovej náročnosti a zručnostiach hráča manažovať obmedzené prostriedky, no majú tendenciu spadať do frustrácie a stereotypu.

Po technickom doladení a vyplnení hrateľnosti pestrejším obsahom však môže ísť o jeden z najpodarenejších survival titulov na svete. Na ďalšie možnosti AreaZ sa bezprostredne tešíme a Jurajovi Bacharovi na neľahkej ceste herného dizajnu neskonale držíme palce. Pokiaľ chceš projekt podporiť, momentálne je hra dostupná v zľave na Steame za 11,99 €.

Pošli nám TIP na článok



Hry