Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nabíjanie elektromobilov sa rok čo rok zrýchľuje. Už dnes máme na trhu autá, ktoré dokážu takmer naplno využiť potenciál 350 kW nabíjačiek, na ktorých dokážu väčšinu kapacity dobiť za 15 minút. Spoločnosť Hofer Powertrain ale v tomto smere priniesla revolúciu.

Do elektrického pretekárskeho auta nasadila batériu, ktorá sa dokáže nabíjať skrz megawattový konektor a na 85 % sa dobije za 90 sekúnd, píše spoločnosť v tlačovej správe.

Megawattový nabíjací štandard (MCS) umožňuje nabíjať elektrické vozidlá výkonom neuveriteľných 3 750 kW, teda 3,75 MW. Ešte minulý rok ho predstavila spoločnosť CharIN a primárne by sa mal uplatniť v nákladnej doprave.

Určite sa ale nájdu prípady, kedy by takto rýchle nabitie dokázali využiť aj majitelia osobných vozidiel. Napríklad manažéri, vodiči autobusov alebo taxikári, ktorí denne precestujú stovky kilometrov, by nabitie batérie za menej než dve minúty určite uvítali.

Hofer Powertrain

Bežní používatelia osobných automobilov až takto rýchle nabíjanie nepotrebujú, no spoločnosť Hofer Powertrain vyvinula batériu, ktorá by si mohla nájsť uplatnenie aj v osobných elektromobiloch.

LTO chémia môže nahradiť Lítium-iónové batérie

LTO (lítium-titanitové) batérie sú alternatívou k súčasne najviac používaným Li-ion batériám. Ich obrovskou výhodou je možnosť nabíjania podstatne vyšším výkonom než pri Li-ion batériách, avšak LTO batérie zatiaľ zaostávajú z hľadiska energetickej hustoty.

Tento aspekt ale inžinieri rok čo rok zlepšujú a tak majú LTO batérie čoraz väčší potenciál, čo sa koniec-koncov ukázalo aj pri nasadení takéhoto akumulátora do pretekárskeho elektrického špeciálu.

Batéria ukázala skvelé výsledky ohľadom nabíjania, ale aj následného vybíjania. Pri okruhovom pretekaní sa totiž batérie aj veľmi rýchlo vybíjajú, čo LTO akumulátorom až tak neškodí. Pomocou 3,75 MW nabíjačky sa dokázal akumulátor nabiť z 5 % na 85 % za neuveriteľných 90 sekúnd.

Hofer Powertrain

Nasadenie takejto batérie by mohlo zatraktívniť vytrvalostné závody elektromobilov, kde je rýchlosť nabíjania kľúčová a vďaka novinke by sa dalo zvládnuť za jeden bežný pit-stop. Práve tento faktor doposiaľ brzdil túto disciplínu motoršportu.

Ako dodáva spoločnosť Hofer Powertrain, inžinieri sa teraz budú zameriavať na zvýšenie energetickej hustoty. S ňou môžu do vozidla umiestniť menšiu batériu, čím zásadne znížia jeho hmotnosť.

Bežný osobný elektromobil by sa nabil za minútu

Nový nabíjací štandard MCS umožňuje vysoký prietok prúdu až 3 000 A pri napätí do 1 250 V. Ak si to prepočítame „na drobné“ tak za minútu na takejto nabíjačke by si dokázal do batérie natlačiť až 62,5 kWh energie, čo je maximálna kapacita väčšiny dnešných elektromobilov strednej triedy. Za 5 minút na nabíjačke by si dokázal dobiť cez 300 kWh energie. Do prevádzky by sa prvé takéto nabíjačky mohli dostať už v roku 2024.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú