Internetoví predajcovia využívajú rôzne triky, aby si získali nových zákazníkov. Tým najklasickejším sú veľké zľavy, ktoré pôsobia na prvý pohľad mimoriadne lákavo. Pravda je však taká, že vo veľa prípadoch je skutočné cenové zvýhodnenie oveľa nižšie a zákazníci sa stávajú nechcenou obeťou dobre cieleného marketingu.

Týmto problémom sa už dávnejšie začal zaoberať český portál Hlidacshopu, ktorý sleduje skutočné ceny a zľavy. Všetko zbiera vo forme dát, ktoré následne porovnáva a vytvára z nich rating „poctivosti“. Jeho výsledky ťa príjemne prekvapia.

Ako budeš vidieť sám, jedným z najlepších predajcov je v tomto smere spoločnosť Alza, ktorá získala tri plné hviezdičky z troch. V e-shope sa v súčasnosti nachádza cez 926-tisíc produktov, z ktorých je v zľave niečo vyše 30-tisíc. Aj keď je Alza preslávená pomerne vysokými zvýhodneniami, ktoré pôsobia podozrivo, v skutočnosti sedia takmer presne.

Alza nezavádza svojich zákazníkov

Alza.cz (úprava redakcie)

Z krátkeho výskumu sa podarilo zistiť, že priemerná uvádzaná zľava na produkte sa pohybuje na úrovni približne dvadsať percent. Pokiaľ si však túto hodnotu porovnáme so skutočnou zľavou, zistíme, že je vyššia len o jedno percento.

Ak teda Alza niečo zvýhodní, skutočne je to zvýhodnené. Portál Hlidacshopu našiel iba niečo cez dvetisíc produktov, pri ktorých sa s reálnou zľavou nezhodol. Opätovne ale dávame do pozornosti, že výskumná vzorka predstavovala cez 30-tisíc produktov. Navyše rozdiely v reálnych a fiktívnych zľavách nemohli byť vzhľadom na veľmi presný výsledok vysoké.

Alza má podľa týchto údajov v zľave približne tri percentá všetkých svojich produktov, pričom čísla nesedia asi len pri siedmych percentách. Drvivá väčšina ostatných sledovaných e-shopov dosiahla podstatne horšie hodnotenie, pričom sa našli dokonca aj také firmy, kde zľava nesedela až v 97 % prípadoch.

hlidacshopu
Hlidacshopu

Proti podvodným praktikám bojuje aj Európska komisia 

Na záver musíme podotknúť, že problematikou falošných zliav sa zaoberala aj Európska komisia. Tá v roku 2019 vydala smernicu, ktorá stanovuje presné pravidlá, ako majú online predajcovia komunikovať zľavu pri ponúkaných produktoch.

Smernica mala pôvodne nadobudnúť platnosť 28.5.2022, no ako sme informovali ešte koncom roka 2021, naši zákonodarcovia ju nezapracovali do slovenskej legislatívy.

Veľmi podobná situácia nastala aj v susednom Česku, kde bola smernica o ochrane spotrebiteľa pripomienkovaná a jej reálna platnosť nadobudne účinnosť až v roku 2023. Ako však zdôrazňuje portál Hlidacshopu, niektoré právne výklady uvádzajú, že ju spotrebitelia môžu využívať už dnes.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP