Predajcovia neustále vymýšľajú nové praktiky, ktoré by dokázali motivovať ku kúpe tovaru či služby stále väčšie množstvo zákazníkov. Neraz sa stáva, že predajcovia používajú praktiky, ktoré hraničia s podvodom alebo zavádzaním.

Poriadok má v tomto smere nastoliť nové nariadenie Európskej únie, ktoré upravuje vypočítavanie zliav či povinnosť uvádzať reálne hodnotenia výrobkov.

Praktiky, kedy sú zľavy až podozrivo vysoké, používa čoraz väčší počet internetových predajcov. Najväčší počet takýchto „výhodných“ zliav sa objavuje hlavne v predvianočných výpredajoch. Aj keď v tomto prípade nejde o podvod, väčšina zákazníkov sa môže cítiť podvedená. Tejto téme sme sa podrobne venovali aj v našom rozhovores odborníkom na obchodné praktiky.

Predajcovia nebudú môcť „nafukovať“ zľavy

Najnovšie má nekalým praktikám zabrániť európska legislatíva. Nové nariadenie o ochrane spotrebiteľa hovorí o tom, že predajca musí spotrebiteľa informovať o poslednej cene, za ktorú konkrétny výrobok predával, ešte pred aplikovaním zľavy.

Často sa totiž stávalo, že predajca uvádzal zľavu z ceny, ktorá bola reálna v čase uvedenia výrobku na trh.

Zobraziť celú galériu (1)
Internetové obchody majú viac možností ako pracovať so zákazníkom, Printscreen/Mall.sk

„V každom oznámení o znížení ceny sa uvedie predchádzajúca cena, ktorú obchodník uplatňoval počas určitého obdobia pre uplatnením zníženia ceny. Predchádzajúca cena je najnižšia cena, ktorú obchodník uplatňoval počas obdobia, ktoré je kratšie ako 30 dní, pred uplatnením zníženia ceny. Členské štáty môžu stanoviť odlišné pravidlá pre tovar, ktorý by sa mohol poškodiť alebo sa rýchlo kazí,“ píše sa v smernici.

Obchodník musí navyše zabezpečiť, že všetky hodnotenia výrobkov na svojich stránkach budú pochádzať od reálnych zákazníkov, ktorí si tovar zakúpili.

Zobraziť celú galériu (1)
Printscreen/Alza.sk

„Spotrebitelia sa pri rozhodovaní o kúpe čoraz viac spoliehajú na hodnotenia a odporúčania spotrebiteľov. Preto ak obchodníci poskytujú prístup k spotrebiteľským hodnoteniam výrobkov, mali by spotrebiteľov informovať, či sú zavedené procesy alebo postupy na zabezpečenie toho, že uverejnené hodnotenia pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí výrobky skutočne používali alebo zakúpili.“

Zavedenie do dvoch rokov

Podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová pripomenula, že nové pravidlá zvýšia ochranu spotrebiteľov v digitálnom svete a ďalej dodala: „Tieto nové pravidlá však nebudú chrániť spotrebiteľov pred nečestnými obchodníkmi a online podvodníkmi, pokiaľ nebudú prísne implementované  v praxi.

Preto dôrazne vyzývam všetky členské štáty, aby zabezpečili bezodkladné vykonávanie nových pravidiel,“ upozornila Jourová v správe pre Teraz.sk.

Alza už začala konať

Jeden z najväčších e-shopov pôsobiacich na Slovensku, Alza.sk, najnovšie začala spolupracovať s firmou Hlídač shopú, ktorá sa zaoberá monitorovaním vývoja cien produktov na e-shopoch.

Alza spoluprácou sľubuje koniec umelo navýšených zliav, pre ktoré je e-shop už dlhodobo kritizovaný zo strany zákazníkov.

Český predajca začal spomenutej firme proaktívne poskytovať dáta o cenách, pričom pokiaľ dôjde k nálezu produktu, u ktorého pôvodná cena vykazuje rysy umelého navýšenia zľavy, pristúpia k jej okamžitej náprave.

Nové pravidlá budú presadzovať práva spotrebiteľov aj zabezpečovaním odškodnenia obetí nekalých  obchodných praktík a ukladaním sankcií v prípade situácií hromadného poškodenia, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľov v celej EÚ.

Členské štáty EÚ majú dva roky na zavedenie smernice do svojich vnútroštátnych predpisov, t.j. najneskôr do 28. mája 2022. Kedy začne nariadenia platiť na území Slovenskej republiky zatiaľ známe nie je.

Pošli nám TIP na článok



Novinky