Apple možno považovať za ikonickú značku. Jeho produkty patria medzi najpopulárnejšie artikle v technologickom svete, hoci nie sú práve za lacný peniaz. Okrem svojho loga, ktoré je rozhodne jedno z najznámejších na svete, odlišuje spoločnosť od konkurencie ešte jedna vec. Tá však podľa portálu WIRED môže byť na ústupe.

Písmeno, ktoré odlíšilo Apple

Len málokto by neuhádol, čo majú spoločné (z lexikálneho hľadiska) zariadenia iPhone, iPad a iMac. Ikonické písmeno „i“ sa do čela názvu pre Apple zariadenia dostalo pred 26 rokmi, keď kreatívec Ken Segall presvedčil Stevea Jobsa a nový počítač pomenoval iMac. Uznaj, je to lepšie ako vtedy zvažovaná prezývka „MacMan“, ktorá by možno podnietila, že by iPhone nebol iPhone, ale ManPhone.

Po tomto počine vydal Apple ďalšie zariadenia s „ičkom“ na začiatku: (už zabudnutý) iBook, iPod, iPhone a iPad. V poslednom čase však začal americký gigant vydávať produkty, z ktorých sa toto písmenko vytráca. Stačí si pripomenúť Apple Vision Pro, Apple TV a Apple Watch. A do tohto procesu najnovšie prehovoril aj samotný Segall.

iphone 15
X / Apple Insider

Svoje dieťa by zlikvidoval

Stvoriteľ názvu totiž chce svoje dieťa nadobro zlikvidovať, pretože prestalo dávať zmysel. „I“ musí zmiznúť, teraz už nemá význam. Iste, [Jobs] okolo toho vybudoval [Apple], ale pamätajte, že „i“ bolo vždy podznačkou,“ tvrdí 74-ročný obyvateľ Los Angeles. Ten si uvedomuje, že toto písmeno je aj v súčasnosti silným marketingovým symbolom.

„Možno sa nájdu marketingoví experti, ktorí tvrdia, že v Apple by boli blázni, keby predponu vypustili – stále človek vidí niektoré z najväčších značiek všetkých čias –  ale nedá sa to ochrániť a príliš dlho existujú spoločnosti s „i“ vecami pripojenými na internet, a to je problém spoločnosti Apple, ktorá je známa inováciami,“ myslí si Segall.

Len pripomeňme, že písmeno „i“ odkazovalo aj na internet, takže to je dôvod vyjadrenia 74-ročného stvoriteľa názvov s touto predponou.

Marketingoví odborníci majú jednoznačný názor

Čo na to uznávaní marketingoví experti? Tí sa so Segallom zhodujú. „Konektivita je dnes všadeprítomná. Nemá zmysel pridávať k produktom „i“. Je nadmerne používaný a zastaraný,“ vyjadril sa Ashwinn Krishnaswamy, partner brandingovej agentúry Forge Coop so sídlom v New Yorku. Ten si myslí, že ani zmena názvu azda najpopulárnejšieho Apple zariadenia firme neublíži.

„Apple by to mohol nazvať prakticky akokoľvek a my to stále budeme kupovať. Ak povedia, že už nebudú žiadne iPhony – toto je Apple Phone – začneme to nazývať Apple Phone. Apple má takú masívnu distribúciu, povedomie o značke a produktoch, že vynechanie písmena „i“ v iPhone nepoškodí ich predaj,“ dodáva Krishnaswamy.

Screenshot/YouTube/Tech Blood

S ním súhlasí aj Anton Perreau, vedúci kancelárie pre americkú/britskú komunikačnú agentúru Battenhall, ktorá pracovala pre Google, Amazon a Netflix. Ten si však myslí, že Apple nezahodí toto písmeno dovtedy, kým nebude jeho budúca iterácia premyslená a prepracovaná.

„Iphone je slávny a nemyslím si, že zmenia jeho názov, kým Apple nepredstaví telefón, ktorý bude iný ako jeho existujúce. Strávili veľa času a dali do toho toľko peňazí na budovanie hodnoty značky v iPhone, že zmena nenastane, kým Apple nevydá produkt, ktorý by mohol mať ešte silnejšiu hodnotu značky ako iPhone,“ vyjadril sa Perreau.

Medzi fanúšikmi a zákazníkmi existujú obavy. Unáhlený alebo zle prevedený rebrand by mohol odcudziť verných zákazníkov Apple, ktorí si na značku „i“ zvykli. Zatiaľ však táto debata nie je relevantná a koniec koncov, v rukách to nemajú zákazníci, fanúšikovia, ba ani marketingoví analytici. Odklon od predpony „i“ je však otázkou času.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú