EÚ a Čína si idú po krku. Prvá krajina zavádza prísne opatrenia proti čínskym elektromobilom
V článku boli použité materiály TASR.
Prichádza veľká zmena pre elektromobily v krajine EÚ. Príspevky na kúpu elektrických áut sa budú vo Francúzsku viazať na environmentálne kritériá, čo prakticky vylúči z podporných schém vozidlá vyrobené v Číne.
Bonus 5000 eur, ktorý sa v súčasnosti vypláca automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote nižšej ako 47 000 eur, bude uplatniteľný len pri vozidlách vyrobených spôsobom šetrným k životnému prostrediu, uvádza sa vo vládnej vyhláške zverejnenej v stredu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Pri kategorizácii vozidiel budú príslušné orgány zohľadňovať, aké množstvo emisií CO2 vznikne v závislosti od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri montáži a výrobe batérií, a nakoniec počas prepravy do Francúzska.
Batérie vyrobené v Číne sú „špinavšie“
Podľa vládnych odhadov vzniká pri výrobe batérie v Číne 1,7- až 3-krát viac skleníkových plynov ako pri výrobe vo Francúzsku, informoval denník Les Échos. Rovnako sa pri výrobe malého sedanu v Číne vyprodukuje o 45 % viac emisií ako vo Francúzsku, čo súvisí s oveľa vyšším podielom elektriny z uhlia v čínskom priemysle.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Podľa denníka boli environmentálne kritériá stanovené tak, aby sa z podporných schém vylúčili čínske automobilky, ale nie však francúzski výrobcovia, aj keď majú modely vyrábané vo východnej Európe a vybavené čínskymi batériami.
Francúzska vláda sa netají svojím cieľom chrániť automobilový priemysel pred čínskou konkurenciou. Pred necelým rokom prezident Emmanuel Macron zdôraznil, že je nutné podporovať nákup elektrických automobilov vyrábaných v Európe. Koncom mája minister hospodárstva Bruno Le Maire vyhlásil, že Európska únia (EÚ) musí chrániť svoj priemysel a zamestnancov pred výzvami zo strany Číny a USA.
EÚ zasa minulý týždeň oznámila vyšetrovanie štátnej podpory elektromobilov z Číny. Šéfka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová uviedla, že cenu týchto áut umelo znižujú obrovské štátne dotácie, čo deformuje európsky trh. Na tento krok sa ale strhla vlna kritiky – ako z Číny, tak aj od expertov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Vláda plánuje zrušiť ďalšie štyri sviatky: Tvrdí Progresívne Slovensko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Slovenská vláda navrhla daň, ktorá nahnevala Trumpa. Ak ju schválime, dostaneme tvrdú odpoveď
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP