Najočakávanejšie odhalenie Apple noviniek je za nami. Septembrový event predstavil to, na čo mnohí uplynulý rok čakali, no priniesol aj viacero nenaplnených predpokladov. Apple znova raz všetkým dokázal, že už nie je inovátorom.

Jeho prístup aj tento rok mohol sklamať nielen tých, ktorí čakali od novej série iPhone 13 omnoho viac, ale aj tých, ktorí mali vyššie očakávania od nového iOS 15. Apple si stále razí vlastnú cestu ako s klapkami na očiach.

Apple znova (ne)prekvapil

Žijeme však v konzumnej dobe, v ktorej množstvo zákazníkov mení smartfón každý rok za novší model. Zatiaľ čo bol minulý rok pre Apple veľkým úspechom nielen z pohľadu iOS 14, ale aj iPhonov 12, tentokrát spoločnosť vyhodila rýchlosť do neutrálu a ani sa príliš nesnažila. Prvýkrát nám to dokázal už event WWDC 2021, na ktorom gigant predstavoval svoje softvérové novinky a najnovšie verzie operačných systémov pre všetky zariadenia.

Kto však čakal, že iOS 15 bude v niečom prelomový, viac sa mýliť nemohol. Po niekoľkých dňoch strávených s týmto systémom nemám absolútne žiaden pocit, ktorý by ma presviedčal o tom, že je najnovší systém iPhonov výrazne lepší ako predošlá verzia.

NEPREHLIADNI
Vyšiel iOS 15. Toto sú najlepšie nové funkcie, ktoré si vychutnajú aj Slováci

Zaiste sa dostalo na niekoľko dôležitých zmien, no tie skôr predstavujú len drobné úpravy systému, ktoré by možno taký Google zaradil do niektorej z bežných aktualizácií Androidu. Apple si však zmyslel, že to stačí na úplne „nový“ iOS 15.

Alvaro Perez/Unsplash (Úprava redakcie)

Tento systém pre iPhony, spolu s iPadOS 15, je ale len jedným z dôkazov toho, ako veľmi bol Apple tento rok „lenivý“. Aj samotná aktualizácia pre tablety značky nepriniesla radikálne vylepšenia a v mnohých smeroch len upravila používateľskú skúsenosť o malé novinky, pričom nasledovala aj možnosti vlaňajšieho iOS 14.

Konečne si totiž používateľ na tablete pripne widgety aj na plochu. To mohol Apple spraviť už minulý rok, no ani vtedy sa mu príliš nechcelo. Stále nechce premeniť iPad na to, k čomu ho jeho potenciál predurčuje.

Ani v prípade novej série iPhonov 13 a 13 Pro tento rok nedal zákazníkovi príliš veľa dôvodov, aby vymenil predchádzajúcu generáciu za tú najnovšiu. Že je 120 Hz displej dostatočným lákadlom? Pre niekoho možno áno. Osobne však túto „inováciu“ nevnímam ako veľkú novinku, ale skôr ako nevyhnutnosť, s ktorou mal Apple prísť už pred rokmi. Teraz takto iba dobieha konkurenciu.

Pravdaže, s iPhonom 13 Pro a jeho 120 Hz ProMotion displejom získa používateľ celkom iný zážitok ako pri používaní iPadu Pro s rovnakou technológiou. OLED displej v najnovšom „Pro“ iPhone funguje s vysokou obnovovacou frekvenciou ďaleko lepšie ako LCD alebo miniLED displej v prémiových tabletoch spoločnosti.

Niekoho mohla v nových modeloch potešiť väčšia batéria alebo menší výrez displeja, ktorý sa zmenšil prvýkrát po 4 rokoch od predstavenia iPhonu X. Mnohým ale ani to nestačí. Moderný zákazník dnes očakáva stále radikálnejšie zmeny, ktoré by ho presvedčili ku kúpe najnovšieho modelu a ukázali mu, že jeho terajší smartfón je technologicky „starý“.

Takto o tom aspoň vypovedajú komentáre niektorých „odborníkov“ na sociálnych sieťach, ktorí by zrejme už dnes mali v smartfóne najradšej hologram v 4K rozlíšení a akumulátor s kapacitou autobatérie. Apple sa však nepoddáva konzumnej dobe tak, ako taký Samsung alebo Xiaomi, ktoré vyrába enormné množstvo najrôznejších smartfónov takmer každý mesiac.

Apple sa musí každý rok sústrediť len na jednu líniu modelov, pre ktoré potrebuje milióny rovnakých súčiastok a potrebuje, aby všetko fungovalo presne tak, ako si na to Apple „ovečka“ zvykla. Jednoducho si preto mohla spoločnosť aj tento rok dovoliť predstaviť novinky bez rôznych „experimentov“ a stavila na istotu. Využila svoj potenciál tam, kde jej to ide najlepšie.

Žije na svojom „obláčiku“, určuje si vlastné pravidlá

Jeho zákazníci patria k najlojálnejším a vie, že aj drobné zmeny v jeho produktoch ich môžu presvedčiť. K tomu sa potom pridáva aj absolútne špičkový marketing spoločnosti. Natočiť tak skvelé a pútavé video ku napohľad nepodstatnej novinke, to je celý Apple. Týmto spôsobom však hrá na emócie zákazníka, ktorého chce presvedčiť, že aj on môže natáčať profesionálne ProRes videá s najnovším iPhonom 13.

A úprimne povedané, páči sa mi smer, ktorým sa Apple vyberá. Komentár, že spoločnosť už nie je tým, čo bývala za čias, kedy ju riadil Steve Jobs, je dnes už absolútne nezmyselným. Apple sa nemôže zaseknúť v minulosti, aj on musí napredovať, no na rozdiel od výrobcov Androidov si k tomu zvolil úplne iný spôsob, ktorý však funguje.

Z pohľadu obyčajného používateľa Apple produktov, ktorý tento rok dúfal vo viac technologických a dizajnových inovácií, som teda ostal sklamaný. Rovnaký pocit som mal aj pri nových hodinkách Apple Watch Series 7, na ktoré Apple nahodil väčší displej a vybavené. Dizajnom sa nezmenili už roky a avizovaná hranatejšia konštrukcia mala byť čakaným oživením produktu. Nestalo sa.

Ale z pohľadu fanúšika Apple som rád, že sa spoločnosť nechystá experimentovať s absurdnými funkciami, ktoré u Androidu fungujú často len na papieri. Som rád, že iPhone stále nedostal prehnaný 100-násobný zoom a že je displej úplne plochý. A som rád aj za ten stále prítomný výrez, ktorý obsahuje najbezpečnejšiu technológiu overenia tvárou medzi smartfónmi.

Flickr

Podľa môjho názoru je to práve „agresivita“ výrobcov Androidov a neustále zvyšovanie ich štandardov, čo ich núti každý rok zaujať nejakou technologickou či dizajnovou zmenou, aby dosiahli dobré predaje nových modelov. Spôsob fungovania ich tak núti vyrukovať zakaždým s niečím, čo tu ešte nebolo.

Apple sa na takýto spôsob ale môže doslova vykašľať a aj sa vykašľal. Zákazníkovi aj tento rok priniesol len to, čo on sám uznal za vhodné, a to, čo funguje podľa jeho stanovených štandardov. Kalifornský gigant si tak krôčik po krôčiku vylepšuje líniu svojich iPhonov a stále má čo dobiehať.

No kde by bol taký Samsung bez skladacích smartfónov, alebo Xiaomi bez 120 W nabíjania, keď už vo svojich vlajkách priniesli množstvo tých najlepších dostupných technológií? Akú ďalšiu inováciu by priniesli, aby zaujali najnáročnejšieho zákazníka? Každoročné zvyšovanie výkonu procesorov už dávno nie je dôvodom na výmenu ročného smartfónu za novší. Upútať tak musia vlastným „agresívnym“ marketingom na technológie, ktoré u Apple neuvidíme ešte celé roky, ak vôbec.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú