V tomto texte boli použité materiály TASR.

Generálny riaditeľ nemeckej automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius sa otvorene postavil proti plánovanému zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom v Európskej únii od roku 2035. V rozhovore pre pondelkové vydanie denníka Handelsblatt, na ktorý sa odvoláva agentúra DPA, varoval, že takýto krok by mohol mať pre európsky automobilový trh katastrofálne následky a spôsobiť jeho kolaps.

Källenius, ktorý zároveň zastáva funkciu prezidenta Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), upozornil, že tesne pred samotným zavedením zákazu by sa dopyt po autách so spaľovacím motorom mohol prudko zvýšiť, čo by podľa neho neprinieslo žiadny pozitívny efekt pre ochranu klímy.

Podľa šéfa Mercedesu by sa Európa nemala fixovať na konkrétne dátumy, ale sústrediť sa na vytváranie lepších podmienok pre rozvoj elektromobility. Tvrdí, že namiesto pevne stanovených termínov je potrebné podporiť infraštruktúru, investície a technologický pokrok, ktoré umožnia hladký prechod na ekologickejšie pohony. Zákaz ako taký podľa neho nie je riešením, ak mu nepredchádza dostatočné zabezpečenie alternatív.

Téma prichádza v čase, keď sa EÚ chystá v druhej polovici tohto roka opätovne posúdiť svoje klimatické predpisy. Už v minulosti Brusel ustúpil automobilkám, keď predĺžil lehotu na splnenie prísnejších emisných limitov, a teraz priemysel opäť tlačí na ďalšie úpravy pravidiel. Pre výrobcov áut ide o kľúčovú otázku, pretože ich investičné plány aj technologické smerovanie sú úzko prepojené s legislatívnymi rámcami.

mercedes s pevnou batériou
Mercedes-Benz

Källenius svojim vyjadrením poukázal na obavy mnohých výrobcov, ktorí tvrdia, že úplný zákaz spaľovacích motorov v konkrétnom roku nereflektuje reálnu pripravenosť trhu ani spotrebiteľov. Argumentuje, že bez dostatočnej nabíjacej infraštruktúry a bez dostupných elektromobilov pre široké vrstvy obyvateľstva by mohlo dôjsť k narušeniu ponuky aj cien, čo by zasiahlo nielen automobilky, ale aj ich dodávateľov a zákazníkov.

Debata o budúcnosti spaľovacích motorov tak pokračuje a stáva sa stále viac politickou aj ekonomickou témou. Kým Európska komisia zdôrazňuje potrebu ráznych opatrení v boji proti klimatickej kríze, automobilový priemysel volá po flexibilite a postupnom prechode, ktorý by umožnil zachovať konkurencieschopnosť a zároveň plniť environmentálne ciele.

Výsledok jesenných rokovaní v Bruseli preto bude kľúčový nielen pre strategické smerovanie výrobcov áut, ale aj pre budúcich majiteľov vozidiel v celej Európe.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP