Klinec do rakvy biopalivám. Prevádzkovať kamióny na ekologickú naftu je neporovnateľne drahšie ako elektrické ťahače
Nová štúdia organizácie Transport & Environment odhalila, aká drahá je prevádzka nákladných vozidiel jazdiacich na ekologickejšie biopalivá oproti prevádzke elektrických ťahačov. Jeden kilometer jazdy ťahačom na e-naftu je nielen drahší, ale takéto auto produkuje aj viac emisií než kamión na batériový pohon.
Od roku 2035 budú musieť všetky nové nákladné vozidlá jazdiť na bionaftu, alebo budú musieť byť úplne bezemisné počas svojej prevádzky. To sa dá dosiahnuť napríklad batériovým alebo vodíkovým pohonom.
Niektorí ľudia sa však nechcú vzdať spaľovacích motorov za žiadnu cenu, no musia sa pripraviť na to, že prevádzka ich vozového parku bude oproti konkurencii, ktorá využíva elektrické ťahače, podstatne nákladnejšia.
Až o 47 % drahšia prevádzka
T&E v novej štúdii porovnáva náklady a vyprodukované emisie počas prevádzky ťahačov na bionaftu v porovnaní s čisto elektrickými nákladnými vozidlami. Naftový nákladiak spaľujúci ekologické palivo prejde jeden kilometer za zhruba 0,70 €.
Batériový ťahač to zvládne za 0,48 €, čím sa stáva pri prevádzke podstatne výhodnejší. Cenový rozdiel naftového a elektrického ťahača sa tak počas prevádzky veľmi rýchlo dorovná. Len pre porovnanie, pri nájazde 100 000 km by to predstavovalo cenový rozdiel 22 000 €.
„Dopravné spoločnosti výrazne hladia na náklady počas prevádzky, a preto sú elektrické kamióny na batérie tou správnou cestou. E-palivá sú iba zúfalým pokusom priemyslu hodiť si záchranné lano na úkor dopravcov operujúcich s nízkymi maržami. Prečo im vnucovať e-palivá, keď majú na dosah čistejšie a lacnejšie riešenie? Európa nedávno oznámila, že nebude podporovať autá na e-palivá z dobrého dôvodu, a preto by sme mali na rovnakú cestu postaviť aj nákladiaky,“ uviedol analytik T&E Max Mollière.
Tesla Semi je elektrický ťahač s dojazdom až 800 km
Bionafta ťahá za kratší koniec aj v prípade emisií
Jedinou výhodou ťahačov spaľujúcich bionaftu bude zrejme iba rýchlejšie doplnenie nádrže. Predsa len, obrovské akumulátory elektrických ťahačov sa nabíjajú dlhšie aj napriek tomu, že už sa pracuje na nabíjacej infraštruktúre pre nákladnú dopravu, ktorá by mala dosahovať výkony cez 1 MW.
Biopalivá totiž ťahajú za kratší koniec aj z hľadiska produkcie emisií. Počas celého životného cyklu vyprodukuje takýto ťahač až trikrát viac emisií v porovnaní s batériovým nákladným vozidlom.
Dokonca aj v prípade, ak by sa bionafta vyrábala stopercentne z obnoviteľných zdrojov a zároveň by sa výhradne zelenou energiou nabíjali aj batériové ťahače, aj vtedy bude elektrický ťahač o viac ako jednu tretinu čistejší.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Odstávka obľúbenej banky Slovákov: V jeden deň nepôjde internet banking, web ani aplikácia
Trump chystá zásadný odkaz Rusku. Veľké vyhlásenie má prísť v tento dátum
MIMORIADNE: Polícia vyšetruje požiar bytovky pri nábreží Dunaja. Našli mŕtveho muža
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP