100 kWh batéria a funkcia, akú nemá skoro žiadne auto. Kia EV9 bola predstavená
Doposiaľ najväčším SUV značky Kia na našom trhu bol model Sorento. Jeho silná stránka spočívala najmä v možnosti sedemmiestnej konfigurácie. Kórejská automobilka pred pár hodinami predstavila „elektrického nástupcu“ s označením EV9, ktorý rovnako prináša tri rady sedadiel, pričom sedadlá v druhom rade sa dajú otočiť o 180 stupňov.
To ale nie sú všetky novinky. Veľké auto potrebuje aj veľkú batériu a tá v prípade EV9 rozhodne veľká je. Ako uvádza automobilka v tlačovej správe, konfigurácia s dlhým dojazdom má akumulátor s kapacitou 99,8 kWh, ktorý mu zabezpečí dojazd na úrovni až 541 km podľa cyklu WLTP.
Špičkové technológie autonómneho riadenia
Kia ponúka EV9 aj v konfigurácii s menšou batériou. Tá má kapacitu 76,1 kWh, no dojazd tejto motorizácie zatiaľ nepoznáme. Verzia s menšou batériou je k dispozícii výhradne s pohonom zadných kolies, pričom v kombinácii s väčším akumulátorom má zákazník na výber medzi zadokolkou a štvorkolkou.
Paradoxom je, že zadokolka s menšou batériou má výkonnejší elektromotor s výkonom 160 kW, zatiaľ čo verzia Long Range s takmer 100 kWh akumulátorom má 150 kW elektromotor, oba disponujú točivým momentom 350 Nm. Verzia 4×4 má elektromotory dva a ich kombinovaný výkon činí 283 kW, pričom z 0 na 100 km/h zrýchli za 6 sekúnd. S funkciou Boost ale môže narásť točivý moment zo 600 Nm až na 700 Nm a auto dosiahne stovku za 5,3 sekundy.
Model Kia EV9 je už štandardne postavený na modulárnej koncernovej platforme E-GMP, ktorá pracuje na 800 V architektúre. Vďaka tomu má zákazník pri dlhých trasách k dispozícii nabíjanie s výkonom cez 230 kW. Automobilka deklaruje, že za 15 minút na nabíjačke je EV9 schopná dobiť až 239 km dojazdu. Nechýba funkcia V2L, vďaka ktorej môžu byť z auta napájané iné spotrebiče až do výkonu 3,68 kW.
Okrem novej, väčšej batérie je veľkým lákadlom aj prítomnosť autonómneho riadenia 3. úrovne. Doposiaľ mal túto úroveň v Európe homologizovanú iba Mercedes. Diaľničný pilot (HDP) zbiera dáta pomocou pätnástich snímačov a rozpoznáva objekty v plnom 360-stupňovom rozsahu zorného poľa, vďaka čomu je schopný reagovať na okolitú premávku.
Vozidlo bude schopné podmienenej automatizácie riadenia tam, kde to podmienky umožňujú, vďaka čomu si môže vodič na chvíľu oddýchnuť od riadenia vozidla. Diaľničný pilot ale bude prémiovou funkciou, ktorá je dostupná od verzie GT-Line.
Kia ukázala produkčnú verziu najväčšieho elektrického SUV EV9
Podstatne „klasickejší“ dizajn
Dizajn Kia EV9 je pomerne konzervatívny. V porovnaní s futuristickou Kia EV6 má väčšie SUV hranatejšie tvary, čo ale značí, že z hľadiska aerodynamiky na tom nebude až tak dobre ako menší brat. Automobilka zašla s hranatými prvkami dokonca tak ďaleko, že hranatý je aj dizajn kolies. Pochopiteľne nie celých kolies, ale iba ich diskov, ktoré by mali spĺňať aj istú aerodynamickú funkciu.
Interiér disponuje množstvom známych prvkov, avšak EV9 prináša aj absolútne nové riešenia, ktoré sme doposiaľ v autách tejto značky nemali možnosť vidieť. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny kokpit, ktorý je v jednom paneli s displejom infotainmentu. Obe obrazovky majú veľkosť 12,3″.
Dobrou správou je, že pod displejom infotainmentu sa nachádzajú okrem dotykových tlačidiel aj hardvérové tlačidlá na rýchly prístup do menu k základným nastaveniam.
Tie najzásadnejšie novinky sa ale paradoxne nachádzajú v druhom rade sedadiel. Model, ktorý automobilka zverejnila, má v druhom rade dve sedadlá. Tie sú ale otočné, pričom sa dajú nasmerovať čelom k sedadlám tretieho radu a v zadnej časti tak vznikne obrovský priestor pre štyroch ľudí, ktorí sa spolu môžu rozprávať tvárou v tvár.
Takéto riešenie je pre autá typu SUV dosť netypické. Väčšinou sa s točnými sedadlami stretávame len pri veľkých osobných dodávkach či vanoch. K dispozícii ale bude aj druhý rad sedadiel s tromi miestami, pričom pôjde o klasickú „lavicovú“ sedačku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
ROZHOVOR: Aj zo 40-ročného vraku spravíme nadupaný elektromobil
BMW posúva všetky hranice. Je tu nové BMW 5, aj ako elektromobil
Škoda Enyaq je luxusnejšia ako kedykoľvek predtým. Nová L&K výbava zmenila auto k lepšiemu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Číňania zbúrajú trh. Do Európy vezú prelomový elektromobil pre masy
- Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
- Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
- Zlomili sme kritickú hranicu? Prichádza lacná batéria s dojazdom, pri ktorom sa už nikto nemôže stažovať
-
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
- Číňania zbúrajú trh. Do Európy vezú prelomový elektromobil pre masy
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
- Bill Gates dá svetu revolučnú energiu, o pár rokov prekoná celý trh
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Po útoku hackerov sa na webe patriarchu Kirilla objavila modlitba za Ukrajinu
Envi-Pak spustil online hru o triedení odpadu
Nové dopravné lietadlo domácej výroby v Číne absolvovalo svoj prvý let
Ďalšia skvelá hra je úplne zadarmo. Rozdávajú sci-fi legendu
Problém elektronických pasových brán spôsobil zdržania cestujúcich na letiskách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené