Mnohí záujemcovia o kúpu nového vozidla sa elektromobilu vyhýbajú ako čert krížu. Tento trend je možné pozorovať najmä na Slovensku, kde sme v rámci EÚ na chvoste, čo sa týka počtu predaných elektromobilov.

Samozrejme, ani elektromobily, ani plug-in hybridy nie sú dokonalými vozidlami a z času na čas sa vyskytne porucha aj pri nich. Portál InsideEVs upozornil na štúdiu kvality od spoločnosti J.D. Power, ktorá porovnávala spoľahlivosť a poruchovosť spaľovacích a elektrických motorov a tiež plug-in hybridov.

https://www.omv.sk/sk-sk/cerpacie-stanice/cerpacie-stanice-omv/e-mobilita

Nejde o hnacie ústrojenstvo

Najobohratejšou mantrou odporcov elektromobilov je domnienka, že elektromobily sú skrátka nespoľahlivé vo všeobecnosti. Čísla a údaje zo štúdie od renomovanej americkej spoločnosti J. D. Power, ktorá sa zaoberá analýzou údajov už vyše 55 rokov, to však popierajú, aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať.

Výskum totiž ukazuje, že na 100 vozidiel so spaľovacím motorom pripadá 180 hlásených problémov. To je o dosť menej v porovnaní s 266 hláseniami spotrebiteľov s batériovými vozidlami.

Sčasti to je prekvapujúce, pretože sa očakávalo, že elektrické vozidlá budú mať menej problémov kvôli ich jednoduchšej konštrukcii hnacieho ústrojenstva. Ak si však myslíš, že v prípade EV ide práve o závažné zlyhania elektromotora či batérie, si na veľkom omyle. Všetko je to o novej technike.

Fontech

Výskum

Štúdia kvality v USA, ktorá predstavovala už 38. ročník, bola tento rok založená na odpovediach od 99 144 kupujúcich a nájomcov nových vozidiel počas modelového roka 2024. Tí sa zúčastnili prieskumu po 90 dňoch vlastníctva vozidla. Štúdia po prvýkrát zahŕňala údaje o návštevách servisov na základe stoviek tisícov skutočných udalostí nahlásených franšízovým predajcom nových vozidiel.

Problémové banality

Za najväčšie problémové kategórie tohtoročnej štúdie boli „Infotainment“ a „Funkcie, ovládacie prvky a displeje“. Práve tieto prvky robia elektromobilom a plug-in hybridom veľké starosti. Vyjadrené percentami – elektromobily mali o 30 % viac problémov s funkciami, ovládacími prvkami a displejmi, ako vozidlá so spaľovacími motormi.

Tento zmätok v používaní a nastavovaní vozidla spôsobila idea výrobcov v prenesenom znení: odstráňme tlačidlá, umiestnime čo najviac základných ovládacích prvkov do dotykového displeja a tým pádom znížime cenu vozidla. Azda najväčším hriešnikom je v tomto prípade Tesla.

„Od takých zdanlivo jednoduchých funkcií, ako sú stierače čelného skla a spätné zrkadlo, až po zložitejšie ovládanie aplikácii pre smartfóny [automobiliek], je táto kategória obzvlášť problematická pri elektromobiloch,“ píše sa v správe.

Porsche

Otravné varovania

Do servisov privádzajú spotrebiteľov aj rôzne zmätočné varovania a pípania. Ako príklad J. P. Power uvádza technológia pripomenutia zadného sedadla. Tá je navrhnutá tak, aby pomohla majiteľom vozidiel vyhnúť sa neúmyselnému ponechaniu dieťaťa alebo domáceho maznáčika na zadnom sedadle pri vystupovaní z vozidla.

Niektorí to totiž mylne vnímajú ako signál rozopnutého bezpečnostného pásu. Okrem toho pokročilé asistenčné systémy vodiča, ktorých cieľom je zachraňovať životy a znižovať počet zranení, dráždia majiteľov vozidiel nepresnými a nepríjemnými upozorneniami.

Ďalší problém predstavujú pre majiteľov aj aplikácie pre smartfóny, na ktorých sú elektromobily čoraz viac závislé. Či už sa to týka úpravy kabíny, nastavovaní plánov nabíjania, hľadaní a platbe za nabíjanie a plánovaní trasy – nie je žiadnym prekvapením, že s tým baterkové vozidlá zápasia.

Summa summarum, sofistikovanejšie a najmodernejšie autá majú tendenciu mať viac hlásených problémov, keďže sa automobilky učia, ako ich vyrábať, a spotrebitelia, ako ich vlastne používať. To je dôvod, prečo majú elektromobily zatiaľ nižšie hodnotenie „kvality“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú