Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Audi e-tron bol jedným z prvých elektromobilov, ktorý už svojimi parametrami dokázal plnohodnotne konkurovať autám so spaľovacími motormi. Bolo dostatočne veľké, výkonné a na svoju dobu ponúkalo perfektný dojazd v kombinácii so špičkovým nabíjaním.

My sme e-tron vo verzii Sportback testovali v roku 2021 aj aj keď bola v tom čase karoséria SUV kupé novinkou, stála na platforme klasického e-tronu z roku 2019. Pomerne „klasická“ karoséria, ktorá na prvý pohľad nijak nenaznačuje, že sa jedná o elektromobil, žiaľ, mala za následok o niečo horšiu aerodynamiku.

Mário Šimovič/FonTech

V zime na diaľnici e-tron „zožral“ aj trávu popri ceste a každému bolo jasné, že inžinieri musia zapracovať najmä na efektivite pri dlhých trasách. S faceliftom prišla aj zmena názvu a nové vlajkové SUV Audi už nie je iba e-tron, ale Q8 e-tron, ktorý sme navyše testovali vo verzii Sportback.

Zmeny, s ktorými prišiel facelift, sú skôr ukryté „pod kapotou“ a voľným okom ich nevidno. Tieto vylepšenia však urobili z najluxusnejšieho elektrického SUV od Audi jeden z TOP elektromobilov súčasnosti. Čo všetko inžinieri vylepšili a ako sa to v skutočnom svete premietlo na dojazde, komforte z používania a na jazdných vlastnostiach?

Elektromotor, batéria aj lepšia aerodynamika

Inžinieri pri Q8 e-tron vyšperkovali prakticky všetko, čo sa týka pohonu. Nový zadný elektromotor má 14 cievok miesto pôvodných 12. To prispelo k výrazne lepšej efektivite a v kombinácii s prepracovaným manažmentom riadenia výkonu a lepšou aerodynamikou má facelift až o 7 % lepšiu spotrebu.

Takto to vyzerá na papieri. Realita je ale iná, no nie v negatívnom zmysle, práve naopak. Počas testu sme mali dojem, že Q8 e-tron Sportback má ďaleko lepšiu spotrebu než predchodca e-tron Sportback. Predfacelift sme však testovali v zime, čo sa takisto podpísalo na značnom rozdiele v efektivite.

Mário Šimovič/FonTech

Aerodynamické vylepšenia sú veľmi nenápadné a decentné. Audi napríklad lepšie usmernilo vzduch obtekajúci okolo prednej masky smerom ku kolesám. Novinkou je takisto „2D“, teda ploché logo štyroch kruhov, ktoré síce len nepatrne, no predsa zlepšuje aerodynamiku. Takéto drobnosti prispeli k zníženiu koeficientu odporu vzduchu z 0,26 na 0,24.

My sme mali na test verziu Q8 e-tron 55 Sportback s pohonom všetkých kolies a práve tá ponúka najvyšší dojazd na jedno nabitie, ktorý podľa cyklu WLTP činí až 600 km. Realita je ale iná a v kombinovaných podmienkach dojazd v lete dosahoval 450-500 km.

Čomu ale Q8 e-tron môže vďačiť najviac? Je to rozhodne batéria, nakoľko jej kapacita narástla pri verzii 55 z pôvodných 86 kWh až na 106 kWh, pričom sa tu bavíme o využiteľnej kapacite. Q8 e-tron je totiž veľké a ťažké auto, čiže má pomerne vysokú spotrebu aj v meste.

Mário Šimovič/FonTech

Milým prekvapením naopak bola diaľničná spotreba. Pri tempe 130 km/h, kedy som sa nijak neobmedzoval, Q8 e-tron Sportback dosiahol priemernú spotrebu 26 kWh/100 km. Pri pohodovom tempe 120 km/h to bolo dokonca 23,7 kWh/100 km.

Z toho vyplýva, že facelift Q8 e-tron Sportback s väčšou batériou prejde po diaľnici na jedno nabitie cez 400 km. Ak by si pri dlhej trase nabíjal elektromobil iba na 80 %, čo býva mimochodom bežné vzhľadom na časovú efektivitu, v každom prípade sa môžeš spoľahnúť na dojazd 350 km.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa FonTech.sk (@fontech.sk)

Nabiješ skôr než vypiješ kávu

Ďalšou významnou oblasťou, v ktorej inžinieri zapracovali, je nabíjanie. Výkon a krivka nabíjania totiž ide ruka v ruke s dojazdom a spotrebou. Darmo bude mať elektromobil špičkový dojazd, keď na nabíjačke stráviš celú večnosť.

Pôvodný e-tron disponoval na tú dobu skvelým, až 150 kW nabíjaním s veľmi dobrou krivkou, kedy sa takmer až do 80 % dokázal nabíjať maximálnym možným výkonom. Samozrejme batéria musela byť ideálne zohriata. Facelift ponúka až 170 kW DC nabíjanie, avšak nabíjacia krivka sa zhoršila.

Mário Šimovič/FonTech

To ale v zásade nie je až taký problém, nakoľko z 10 % na 80 % by sa mal akumulátor nabiť za 31 minút. My sme z 10 % počas testu nikdy nenabíjali, no maximálny výkon 170 kW sa podarilo dosiahnuť a cez 150 kW sa držal až do nejakých 60 % SoC. Aj pri 80 % SoC sa Q8 e-tron stále nabíjal výkonom cez 100 kW.

Pri dlhých trasách reálne ani nepostrehneš, že ideš elektromobilom. Aj počas krátkej prestávky na toaletu či natiahnutie svalov dokážeš dobiť značnú časť energie a pokračovať ďalej. Ak si dáš obed či kávu, pokojne na rýchlonabíjačke nabiješ Q8 e-tron aj na 100 %.

Konečne SUV, ktoré nie je len úžitkové, ale aj športové

Skratka SUV vychádza z anglického „Sports Utility Vehicle“, teda v preklade športovo-úžitkové vozidlo. Postupom času sa ale športová vlastnosť z týchto veľkých áut vytratila a len zlomok si zachovalo skutočne športový ráz. Audi Q8 e-tron sa ale vrátilo ku koreňom a smelo môžeme povedať, že šoférsky ide o jedno z najlepších výkonných SUV na trhu.

Výkon verzie e-tron 55 Sportback dosahuje 300 kW (408 koní), avšak iba v režime boost. Ten sa sprístupní voľbou jazdného režimu Sport. Točivý moment dosahuje 663 Nm, no Audi ponúka aj výkonnejšiu verziu s označením SQ8 e-tron, ktorá má trojicu elektromotorov, výkon až 503 koní a točivý moment 973 Nm.

Mário Šimovič/FonTech

Verzia e-tron 55 je však zlatou strednou cestou, ktorá poskytuje ideálny balans medzi výkonom, dojazdom a cenou. No a ako nové Audi Q8 e-tron jazdí? Jedným slovom famózne. Inžinieri v Audi vyladili adaptívny vzduchový podvozok a riadenie do dokonalosti. Pri športovej jazde, ktorá je v tomto aute SUV skutočne možná, si vodič užije a precíti každú jednu zákrutu.

Len pre porovnanie, v omnoho luxusnejšom a výkonnejšom Mercedese EQS SUV s výkonom takmer 550 koní sme z jazdy nemali taký zážitok. Mercedes, aj keď bol citeľne dynamickejší, je skôr luxusná loď, ktorá filtruje dokonca aj prejazdy zákrutami, kdežto Q8 e-tron je elektromobil, s ktorým komfortne odvezieš rodinu na dovolenku a s ktorým si tiež užiješ nedeľnú jazdu na okruhu. Kolesá a cestu pod nimi Audi dokonale prenáša na volant a vodič má istotu, že má riadenie vo vlastných rukách.

Interiér je bohužiaľ „typický pre Audi“

V interiéri najluxusnejšieho elektrického SUV od Audi by si novinky spočítal na jednej ruke. Až na pár detailov sa prakticky nič nezmenilo. To by bolo úplne v poriadku, veď predsa netreba meniť niečo, čo funguje.

Audi nezmenilo iba názov. Q8 e-tron prináša zásadné vylepšenia

Kokpit Audi e-tron síce fungoval, no to bolo pred štyrmi rokmi. Netvrdím, aj dnes pôsobí interiér luxusne, no Audi vytvára dojem prémiového auta množstvom displejov, ktorými by akoby chcela zakryť miestami nekvalitné materiály. V aute za 125 000 € nechceš vidieť plasty, aj keď sú mäkčené.

V Audi Q8 e-tron ich, žiaľ, nájdeš. Autu jednoducho chýbajú detaily, ktoré by ho posunuli do segmentu tých najluxusnejších „bežných“ áut. Digitálny kokpit pred vodičom má jemné rozlíšenie a naozaj peknú grafiku, ktorá sa dá prispôsobiť do najmenších detailov od výberu rozhrania až po zobrazenie jazdných informácií či mapy.

Aj stredový displej a menu infotainmentu je pekné a prehľadné, tiež sa nám páčil aj samostatný displej na ovládanie klimatizácie, ktorý sa dokáže v prípade potreby zmeniť na dotykovú klávesnicu či touchpad.

Mário Šimovič/FonTech

Toto ale v Audi fungovalo už pred štyrmi rokmi a odvtedy automobilka nepriniesla žiadne vylepšenia. Ak si porovnáme interiéry Mercedesu a BMW, najmä to, aký progres zaznamenali obe tieto automobilky za uplynulé roky, z Audi v porovnaní s nimi doslova zaspalo a prakticky neprinieslo nič nové.

Ak si bol fanúšikom e-tronu, Q8 e-tron si zamiluješ

Ako celok je ale nová Audi Q8 e-tron v oboch karosárskych prevedeniach a všetkých troch motorizáciách lepším autom vo všetkých ohľadoch. Facelift po 4 rokoch nádherne ukázal, kam sa posunula elektromobilita v tom najluxusnejšom segmente.

Mário Šimovič/FonTech

Nárast dojazdu o vyše 30 %, dobitie 300 km dojazdu za menej než 30 minút či jazdné vlastnosti, ktoré môžu elektrickému SUV závidieť aj niektoré vyslovene športové sedany či hothatche. Toto všetko robí z Audi Q8 e-tron jedno z najlepších a najuniverzálnejších luxusných rodinných a ešte aj elektrických SUV na trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú