Stlačený zemný plyn CNG je jedným z mnoha alternatívnych pohonov, ktorému sa ale v súčasnosti nedáva taká pozornosť, akú by si možno zaslúžil. Ako uviedlo európske Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn, práve CNG má byť ekologickým pohonom budúcnosti, ktorý je navyše finančne najvýhodnejší. Na tému vo svojej reportáži ako prvý upozornil magazín Autoviny.sk.

CNG je ekologický a navyše obnoviteľný zdroj, ktorý sa okrem iného využíva aj ako pohonná hmota pre autá. Napriek tomu, že je ekologický a udržateľný, je jeho popularita veľmi nízka.

Vozidlá na CNG dokážu jazdiť za 5,50 € na 100 km, čo predstavuje úspory až 60 % oproti benzínu, 40 % oproti nafte a 10 % oproti LPG, uvádza CNG Slovensko.

Dôležitým faktorom je aj to, že zemný plyn má omnoho vyššiu energetickú hustotu, než taký benzín alebo nafta. Aktuálne sa z ekonomického hľadiska ukazuje ako najvýhodnejší pohon elektrická energia, no to platí iba za určitých podmienok.

Zemný plyn lacnejší ako elektrina

Pri domácom nabíjaní je pri súčasných cenách elektrickej energie tento pohon najvýhodnejší. Elektromobil, ktorý nabíjame za cenu 20 až 30 centov za kWh prejde 100 km za zhruba 4,80 €, uvádza NGVA Europe.

Flickr

Tieto ceny však platia pri domácom nabíjaní, akonáhle sa majiteľ elektromobilu vydá na dlhšiu trasu a je nútený nabíjať na verejných staniciach, cena na prejdenie 100 km sa vyrovná tomu, za koľko prejde 100 km majiteľ benzínového či naftového auta, teda od 7,50 € do vyše 9 €.

CNG má teda oproti všetkým alternatívnym pohon nespočetné výhody. V porovnaní s vodíkom je zemný plyn omnoho lacnejší. V porovnaní s LPG je ekologickejší, keďže LPG je fosílny plyn a nie je obnoviteľný.

V porovnaní s elektrinou má CNG lepšie vyhliadky do budúcna, ceny elektriny totiž rastú a je otázne, či bude jazda elektromobilom finančne výhodnejšia aj o pár rokov neskôr. CNG navyše môže využívať súčasnú sieť čerpacích staníc, kdežto pri elektromobiloch musíme budovať nové nabíjacie body. Ako na záver dodáva NGVA, zemný plyn má byť skutočným ekologickým pohonom budúcnosti, vďaka ktorému sa poradí Európe naplniť cieľ „Fit for 55“.

Nedávno nás zaujímalo, ako si moderné alternatívne pohony poradia pri porovnaní s doterajšími konvenčnými motorizáciami, koľko budú stáť náklady na palivo a aká bude výsledná spotreba na vybraných okruhoch.

Zdanlivo výhodnejší pohon má viacero neduhov

Vozidlá vybavené týmto pohonom na stlačený zemný plyn však majú viacero nevýhod, s ktorými sa majitelia iných konvenčných pohonov nestretávajú. Jedným z najviditeľnejších je menší objem kufra, z ktorého si časť ukrojí nádrž na CNG.

Aj samotná nádrž je menšia ako pri benzínovom či dieselovom pohone, preto je potrebné častejšie tankovanie, s čím sa zasa spája ďalšia nevýhoda – menšia infraštruktúra čerpacích staníc zemného plynu.

Navyše, v niektorých podzemných garážach môžu mať autá na CNG zákaz parkovania, môže však ísť o výnimku. Striktný zákaz parkovania v podzemnom parkovisku totiž platí najmä pre vozidlá na LPG (kvapalný zemný plyn je ťažší ako vzduch a pri horení sa drží pri zemi, kdežto CNG pri horení stúpa nahor, je ľahší ako vzduch).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú