Je toto palivo budúcnosti? Vlády naň „zabudli“, no je naozaj ekologické a lacnejšie ako elektromobily
Stlačený zemný plyn CNG je jedným z mnoha alternatívnych pohonov, ktorému sa ale v súčasnosti nedáva taká pozornosť, akú by si možno zaslúžil. Ako uviedlo európske Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn, práve CNG má byť ekologickým pohonom budúcnosti, ktorý je navyše finančne najvýhodnejší. Na tému vo svojej reportáži ako prvý upozornil magazín Autoviny.sk.
CNG je ekologický a navyše obnoviteľný zdroj, ktorý sa okrem iného využíva aj ako pohonná hmota pre autá. Napriek tomu, že je ekologický a udržateľný, je jeho popularita veľmi nízka.
Vozidlá na CNG dokážu jazdiť za 5,50 € na 100 km, čo predstavuje úspory až 60 % oproti benzínu, 40 % oproti nafte a 10 % oproti LPG, uvádza CNG Slovensko.
Dôležitým faktorom je aj to, že zemný plyn má omnoho vyššiu energetickú hustotu, než taký benzín alebo nafta. Aktuálne sa z ekonomického hľadiska ukazuje ako najvýhodnejší pohon elektrická energia, no to platí iba za určitých podmienok.
Zemný plyn lacnejší ako elektrina
Pri domácom nabíjaní je pri súčasných cenách elektrickej energie tento pohon najvýhodnejší. Elektromobil, ktorý nabíjame za cenu 20 až 30 centov za kWh prejde 100 km za zhruba 4,80 €, uvádza NGVA Europe.
Tieto ceny však platia pri domácom nabíjaní, akonáhle sa majiteľ elektromobilu vydá na dlhšiu trasu a je nútený nabíjať na verejných staniciach, cena na prejdenie 100 km sa vyrovná tomu, za koľko prejde 100 km majiteľ benzínového či naftového auta, teda od 7,50 € do vyše 9 €.
CNG má teda oproti všetkým alternatívnym pohon nespočetné výhody. V porovnaní s vodíkom je zemný plyn omnoho lacnejší. V porovnaní s LPG je ekologickejší, keďže LPG je fosílny plyn a nie je obnoviteľný.
V porovnaní s elektrinou má CNG lepšie vyhliadky do budúcna, ceny elektriny totiž rastú a je otázne, či bude jazda elektromobilom finančne výhodnejšia aj o pár rokov neskôr. CNG navyše môže využívať súčasnú sieť čerpacích staníc, kdežto pri elektromobiloch musíme budovať nové nabíjacie body. Ako na záver dodáva NGVA, zemný plyn má byť skutočným ekologickým pohonom budúcnosti, vďaka ktorému sa poradí Európe naplniť cieľ „Fit for 55“.
Nedávno nás zaujímalo, ako si moderné alternatívne pohony poradia pri porovnaní s doterajšími konvenčnými motorizáciami, koľko budú stáť náklady na palivo a aká bude výsledná spotreba na vybraných okruhoch.
Zdanlivo výhodnejší pohon má viacero neduhov
Vozidlá vybavené týmto pohonom na stlačený zemný plyn však majú viacero nevýhod, s ktorými sa majitelia iných konvenčných pohonov nestretávajú. Jedným z najviditeľnejších je menší objem kufra, z ktorého si časť ukrojí nádrž na CNG.
Aj samotná nádrž je menšia ako pri benzínovom či dieselovom pohone, preto je potrebné častejšie tankovanie, s čím sa zasa spája ďalšia nevýhoda – menšia infraštruktúra čerpacích staníc zemného plynu.
Navyše, v niektorých podzemných garážach môžu mať autá na CNG zákaz parkovania, môže však ísť o výnimku. Striktný zákaz parkovania v podzemnom parkovisku totiž platí najmä pre vozidlá na LPG (kvapalný zemný plyn je ťažší ako vzduch a pri horení sa drží pri zemi, kdežto CNG pri horení stúpa nahor, je ľahší ako vzduch).
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Európska únia spúšťa miliónový projekt. Vedci premenia jadrový odpad na vzácne suroviny
Je na nej voda a CO₂, ale život tam nenájdeme. Vedci objavili planétu, ktorá sa vymyká štandardom
Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
Čína stavia „Veľký solárny múr“. Inžiniersky zázrak Východu dá energiu 20-miliónovému mestu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené