Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Klimatická konferencia OSN s názvom Cop26 prináša prvé zásadné rozhodnutia. Niekoľko automobiliek sa podpísalo pod dohodu, že od roku 2040 nevyrobia žiadne auto so spaľovacím motorom. Na túto tému upozornil portál The Guardian.

Posledný kliniec do rakvy spaľovákov nezatĺkli iba automobilky, ale aj niektoré krajiny či väčšie mestá. Rok 2040 je však ďaleko, takže na prípravu k splneniu tohto cieľa majú dostatok času.

Najväčší hráči dohodu nepodpísali

Prekvapením je, že najväčší výrobcovia áut ako Toyota a Volkswagen túto dohodu nepodpísali. V prípade japonskej automobilky sa toto rozhodnutie ešte dá chápať. Toyota je totiž výrazne proti čistej elektrifikácii a zastáva myšlienku diverzity pohonov.

Unsplash / Toyota

V prípade koncernu Volkswagen je to absolútne nepochopiteľné, nakoľko nemecká automobilka má jednu z najsilnejších elektroofenzív na trhu. Samotný VW nedávno vyhlásil, že chce skoncovať s predajom spaľovákov v Európe ešte skôr, než v roku 2040.

Člen predstavenstva spoločnosti, Klaus Zellmer, pre nemecké noviny Muenchner Merkur uviedol, že Volkswagen plánuje plne ukončiť predaj spaľovacích modelov, pričom v Európe tak učiní medzi rokmi 2033 až 2035.

Zellmer zároveň doplnil, že celá flotila modelov automobilky bude plne uhlíkovo neutrálna najneskôr do roku 2050, a zároveň zdôraznil už dávnejšie udaný cieľ spoločnosti, ktorá chce, aby elektrické vozidlá tvorili do roku 2030 až 70 % celkových predajov v Európe.

Podpísali európske, ale aj americké automobilky

Automobilky, ktoré sa pod dohodu podpísali sa týmto pádom zaviazali, že po roku 2040 už nevyrobia ani jedno auto so spaľovacím motorom. Týka sa to výrobcov Ford, General Motors, ale aj celého koncernu Daimler spolu s Mercedesom či švédskej automobilky Volvo, uvádza Reuters.

Volvo Concept Recharge

Dohodu podpísali aj prekvapivé značky, napríklad indický Tata Motors, Jaguar Land Rover a čínsky výrobca BYD. Väčšina z automobiliek, ktoré dohodu podpísali, však má ambície skoncovať s výrobou spaľovákov podstatne skôr, ako prikazuje samotná dohoda.

Ázijské automobilky sa dohody boja

Ak sa pozrieme na ďalšie veľké koncerny, ktoré túto dohodu nepodpísali, môžeme vidieť dominanciu ázijských automobiliek. Nie len čínski výrobcovia áut, ale aj japonská Honda, Nissan, kórejský Hyundai, ani nemecké BMW na dohode nefigurujú.

To však neznamená, že tieto automobilky nemajú ambície stať sa ekologické, akurát nie sú viazané žiadnym finálnym termínom, ktorý je podľa nás aj tak nastavený príliš ďaleko.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú