Spaľováky pošle do hrobu. Jazdili sme na najdrahšom elektromobile sveta, prejde 1000 km na jedno nabitie
Mnohí automobiloví odborníci tvrdia, že elektromobilita je ešte len v plienkach. Ja s nimi plne súhlasím. Nie však v tom slova zmysle, že elektromobily sú dnes zlé, v praxi nevyužiteľné či nespoľahlivé. Moderné elektromobily už pokojne môžu nahradiť spaľovák ako hlavné auto.
Tým „v plienkach“ som skôr narážal na to, že elektrické autá majú pred sebou ešte obrovský kus cesty čo sa týka vývoja. Svojimi možnosťami môžu o pár desiatok rokov totálne pochovať spaľovacie autá a na spaľováky sa tak budeme pozerať podobne ako na konské povozy dnes, keď majú spaľovacie motory za sebou vyše 100 rokov vývoja.
Len si to predstav, ako môžu vyzerať a jazdiť elektrické autá o 100 rokov. Napríklad takých 1 000 km na jedno nabitie pre ne nebude žiaden problém. Prečo si to myslím? Pretože takýto elektromobil už existuje a ja som mal tú možnosť si ako jeden z mála ľudí na svete zajazdiť si na ňom. Dámy a páni, koncept Mercedes EQXX je výstavnou skriňou technológií a svetu dáva nádej, že elektromobil môže byť v budúcnosti lepším autom než spaľovák, a to vo všetkých možných smeroch.
Cez 1 000 km na jedno nabitie aj po diaľnici
Mercedes EQXX prekonal hranicu 1 000 km na jedno nabitie ešte v roku 2022. Na ceste zo Stuttgartu do Silverstone pritom dokázali prejsť až 1 200 km bez nabíjania, pričom na diaľnici išli maximálnou rýchlosťou auta, ktorá je 140 km/h. Pre dnešné sériové elektromobily sú tieto nereálne hodnoty. Priemerná spotreba sa pritom drží v každom prípade pod 10 kWh/100 km. A tým „v každom prípade“ myslím aj diaľnicu.
My sme Mercedes EQXX skúšali na uzavretom okruhu. Keďže ide o koncept car, ktorého suma sa pohybuje v desiatkach miliónov eur (náš odhad je zhruba 20 miliónov eur na základe informácií, ktoré nám inžinieri poskytli), na verejné cesty sme ho zobrať nemohli. Aj napriek tomu som na okruhu dokázal auto dostatočne navnímať a môžem povedať, že ak by si nevedel, že ide o koncept, povedal by si, že sedíš v bežnom luxusnom sériovom Mercedese.
Na ceste sa správa ako normálny sériový elektromobil
Auto má dĺžku vyše 5 metrov, čo je pri šoférovaní rozhodne cítiť, no nie je to nič neobvyklé, nakoľko 5-metrové limuzíny tu máme aj v sériovej podobe. Extrémne prepracovaná aerodynamika vytvára dojem, že auto je nízke a tým pádom je vo vnútri málo priestoru. Opak je však pravdou a po usadnutí za volant na mňa dýchal veľmi otvorený a priestranný interiér. Dostatok miesta bolo aj nad hlavou.
Dozadu sme si žiaľ nemohli sadnúť, tam by to už kvôli padajúcej streche bolo pre človeka s výškou 187 cm asi horšie, no posed za volantom či na sedadle spolujazdca je absolútne bezproblémový. Mimoriadne pohodlné boli aj sedadlá, ktoré tak ale na prvý pohľad nevyzerajú. Inžinieri pri vývoji naozaj mysleli na každý detail a snažili sa ušetriť každý gram hmotnosti. Výsledkom je elektromobil so 100 kWh batériou a váhou iba 1 755 kg.
Hneď ako som sa snažil pohnúť, zaskočil ma fakt, že auto sa po zaradení režimu Drive samé nepohne po uvoľnení brzdy. Vývojový inžinier Daniel, ktorý so mnou sedel v aute mi vysvetlil, že je to kvôli spotrebe. Totiž aj sa auto začne samé pomaly hýbať po uvoľnení brzdového pedála, znamená to, že motory sú stále v zábere, čo pri tomto aute nechceli, pretože by to zvyšovalo jeho spotrebu.
Auto som teda rozhýbal zatlačením akcelerátora. Výkon 180 kW, čiže 245 koní, je dnes doménou aj niektorých športovo ladených spaľovákov. Tu to máš v bežnom, i keď vyše 5-metrov dlhom aute. Mercedes EQXX však vďaka tomu akceleruje veľmi svižne a viem si predstaviť, že ani obiehanie áut v reálnej premávke by s týmto autom nebol žiaden problém. I keď neviem či by som si trúfal obiehať autá vo vozidle za desiatky miliónov eur.
Rok a pol vývoja tímu 60 ľudí
Mercedes EQXX je skvost a obrovský unikát, na ktorom pracoval tím vyše 60 ľudí a vývoj trval 18 mesiacov. Najviac sa na famóznom dojazde podpisuje prepracovaná aerodynamika. Pri jazde na diaľnici sa napríklad vysunie zadný difúzor. Aerodynamika sa totižto podieľa na celkovej efektivite vyše 50 %. Zvyšok je efektivita elektromotorov, ďalších komponentov a svoje rozhodne robí aj solárna strecha. Tá údajne dokáže pridať 25 km dojazdu počas jedného slnečného dňa.
Aby bolo auto čo najľahšie, inžinieri sa rozhodli pri jeho konštrukcii inšpirovať sa organickými štruktúrami. Karosériu teda netvoria plné hliníkové výlisky, ale ide do detailov premyslené a nadizajnované časti tak, aby boli dostatočne pevné a zároveň čo najľahšie. Pri vývoji dokonca použili aj umelú inteligenciu či rôzne herné enginy.
Zaujímavým prvkom sú aj tlmiče auta. Tie sú vyrobené zo sklených vláken. Obával som sa toho, ako bude takéto pruženie fungovať v praxi a najmä na aute, ktoré má už najazdených 24 000 km. Na moje prekvapenie boli tlmiče rovnako komfortné, ako v bežných sériových autách súčasnosti. Ani pri takomto nájazde v aute nič nevŕzgalo, čo je pozoruhodné vzhľadom na konštrukciu samotného EQXX.
Pozoruhodné sú aj použité materiály. Auto je vyrobené z ekologických, udržateľných či recyklovaných materiálov, ako napríklad PET fľaše. Imitácia kože je tu vytvorená z húb. Áno, čítaš správne, interiér „tvoria huby“, no autu to rozhodne neuberá na luxuse a prémiovosti. Aj týmto smerom nám Mercedes ukázal, ako sa bude v budúcnosti uberať v rámci trvalej udržateľnosti.
Budúce modely dostanú niektoré technológie z EQXX
Aj keď auto ako je Mercedes EQXX v blízkej budúcnosti rozhodne neuvidíme, niektoré technológie, ktoré sa v ňom nachádzajú, Mercedes použije v nadchádzajúcom elektrickom modeli CLA. Nové elektrické CLA príde na úplne novej platforme MAA, ktorá by mala zabezpečovať dojazd na jedno nabitie na úrovni až 750 km. Od vysnívanej tisícky je to ešte kus, no len sa obzri pár rokov dozadu, kedy tie najlepšie elektromobily dokázali prejsť sotva 300 km na jedno nabitie.
Mercedes EQXX a skúsenosť s týmto famóznym elektromobilom mi opäť dokázali, že elektromobilita rozhodne má na trhu svoje miesto a utvrdili ma v tom, že jedného dňa budú môcť batériové autá plne nahradiť tie so spaľovacím motorom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
30 dní bez populárneho nápoja Slovákov: Tvoje telo zníži riziko rakoviny, mozog sa reštartuje. 13 zmien, ktoré ťa prekvapia
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
Posun vo Ficovom podmienkovaní konca ruského plynu: EK dá Slovensku 6 garancií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
- Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
- Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP