Batériových vozidiel na slovenskom sekundárnom trhu pribúda. Zatiaľ čo v roku 2019, teda pred Covidom, ponúkol trh 661 oazdených elektromobilov, v minulom roku ich bolo už 1 809, teda takmer trojnásobok. Od januára sa ich v inzertných ponukách objavilo už 581, vyplýva z analýzy AURES Holdings.

Elektrických jazdeniek tak na inzertných portáloch každoročne pribudne zhruba 30 %. Podobná je aj situácia v segmente hybridných modelov. V predcovidovom roku 2019 ich na slovenskom trhu bolo spolu 1 647, v minulom si už ale záujemcovia mohli vyberať zo širokej palety 3 845 vozidiel s hybridným pohonným ústrojenstvom.

Elektromobily budú dostupnejšie pre stále viac ľudí

„Doba sa výrazne zmenila a batériových vozidiel začalo pribúdať. Najskôr na primárnom trhu, pričom  v tomto a budúcom roku sa ich množstvo objaví aj na tom sekundárnom. Paradoxne k tomu prispela aj energetická kríza. Ľudia si vo väčšej miere začali budovať fotovoltiky na svojich domoch, aby boli menej energeticky závislí, a so solárnymi panelmi na streche im obstaranie elektromobilu alebo plug-in hybridu začína ekonomicky dávať väčší zmysel. A to aj napriek vyšším obstarávacím nákladom,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna na Slovensku.

Priemerný vek elektrických jazdeniek sú tri roky

Ojazdené hybridy a batériové vozidlá ponúkané na celom slovenskom trhu sú najmä zánovné autá do troch rokov veku. Pri plne elektrických modeloch, ktoré sa objavujú na slovenskom sekundárnom trhu, je stredná hodnota veku 2,7 roka, pri hybridoch je to 3,8 roka. Tomu pochopiteľne zodpovedajú aj stredné hodnoty počtu najazdených kilometrov, ktoré sú 54 000 km pri hybridoch a 35 000 km pri čisto batériových vozidlách.

Autá s týmto vekom, aj keď sú z druhej ruky, majú stále záruku na batériu, ktorá sa priemerne pohybuje na úrovni 6-8 rokov. Záujemca o jazdený elektromobil sa tak nemusí strachovať, že by sa mu po kúpe auta pokazila prakticky najdrahšia súčiastka na celom vozidle.

Cena hybridov sa v tomto roku drží na mediáne (stredná hodnota) 22 645 eur, to znamená trojpercentný nárast oproti minulému roku. Plne batériové vozidlá v medziročnom porovnaní dokonca zlacneli. Medián ceny je aktuálne 34 054 eur, čo je o 1 400 eur menej ako v minulom roku.

Najčastejšie ponúkaným čisto batériovým vozidlom v inzercii na Slovensku je aktuálne Tesla Model 3, nasleduje Nissan Leaf a BMW i3. Pri hybridoch je to trojica Toyota Corolla, RAV4 a C-HR.

Kúpa 10-ročnej jazdneky môže vyjsť v prospech elektromobilu

Veľa Slovákov má pri kúpe auta rozpočet do 10 000 €. Za tieto peniaze sa už ale dnes nedá kúpiť ani nový spaľovák, nieto ešte elektromobil. Trh s jazdenkami ale ponúka v tejto cenovej kategórií množstvo populárnych modelov.

Za 9 000 € až 10 000 € môžeš mať Volkswagen Golf s rokom výroby 2012. V priemere majú tieto 10-ročné autá najazdených cez 150 000 km, no samozrejme sa nájdu a aj zachovalejšie kúsky, ale aj také, ktoré majú na svojom odometri vyše 300 000 km.

Autobazar.sk

FonTech.sk sa pýtal skúseného mechanika, aký servis vyžaduje spaľovák po nájazde zhruba 150 000 km. Podľa jeho slov je už potrebné meniť rozvody, cena tohto servisu sa pohybuje od 300 € vyššie v závislosti od toho, aké súčiastky sa pri výmene použijú.

Originálne diely sú pochopiteľne drahšie, no na trhu existuje množstvo kvalitných neoriginálnych dielov. Ďalej môže cenu servisu zdvihnúť prístup k rozvodom, pri niektorých modeloch je jednoduchý, pri iných výmenou strávi mechanik viac času. Mechanici v neautorizovaných servisoch si účtujú zhruba 20 € za hodinu práce.

Pri spaľováku ďalej treba meniť oleje a filtre. V motore je to každý rok alebo 15 000 km. Ďalej odporúča meniť olej aj v prevodovke aspoň každých 60 až 80-tisíc kilometrov. Pri automatickej prevodovke sa môže jedna výmena vyšplhať na 500 €, no podľa slov mechanika je to menšie zlo, ako keď dôjde k poškodeniu celej prevodovky v dôsledku zanedbania výmeny oleja.

TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €

Ak si chce byť teda človek stopercentne istý, že má 10-ročnú jazdenku pripravenú na ďalšie používanie, mal by si všetky tieto servisné úkony urobiť na vlastné náklady a v takomto prípade sa môžu vyšplhať aj na 1 000 €, ak teda počítame s výmenou rozvodov, olejov a filtrov.

Všetky ostatné úkony, ako výmena bŕzd, tlmičov a častí podvozku sa musí po určitých kilometroch vykonať aj na elektrickom aute, takže tieto výdavky do rozdielu počítať nebudeme. Rozdiely v cene náhradných dielov medzi nemeckými, japonskými či francúzskymi autami nie sú až tak markantné, ak sa bavíme o neoriginálnych náhradách. Pri origináloch sú japonské a francúzske autá na servis najdrahšie, no tu už sa celkovo bavíme o niekoľkonásobne vyšších cenách.

Milan Bahna

Je teda dobré myslieť na to, že pri kúpe 10-ročného jazdeného spaľováku si treba k jeho cene pripočítať ešte 500-1000 € na dodatočný preventívny servis, ktorý pri elektromobile nie je potrebný. Za rovnakú cenu 10-ročného jazdeného spaľováku si už vie pritom Slovák kúpiť aj elektromobil, avšak musí prijať niekoľko kompromisov. Asi najdostupnejším jazdeným elektromobilom je Nissan Leaf prvej generácie.

Elektromobil je vybavený menšou, 24 kWh batériou a pri 10-ročnom aute je potrebné počítať aj s istou mierou degradácie batérie. V zásade ale dokážu Leafy s rokom výroby okolo 2012 aj dnes prejsť na jedno nabitie 100-150 km, čo na bežné, dennodenné dochádzanie Slovákov reálne v prípade 80 – 90 % populácie.

V rozhovore pre FonTech.sk to potvrdil aj Milan Bahna, ktorý vlastní Leaf prvej generácie:

Kvôli starej a nie dobre vyriešenej technológii tohto auta je zimný dojazd tesne nad 100 km pri opatrnej jazde a v lete auto zastaví po 150 km. Každé cestovanie mimo tohto rádiusu je svojim spôsobom obmedzením, no rozdiely spôsobené letom a zimou je vidieť aj pri nabíjaní.

Kým v zime sa studená batéria nabíja hodinu na DC stojanoch, v lete pri jazde diaľnicou mi stačí 20-minutová prestávka na doplnenie väčšiny kapacity. Odkedy mám elektromobil s malým dojazdom, musel som začať viac plánovať. Napriek tomu 90 % všetkých jázd je v rádiuse dojazdu a neobmedzuje ma to vôbec. Všetky novšie a aktuálne elektromobily však tieto obmedzenia takmer vymazali.

Takýto elektromobil sa pritom dá hravo kúpiť už do 10 000 €. Pri prevádzkových nákladoch, kedy za nabíjanie platíš zhruba 0,30 € za 1 kWh, je to v porovnaní so spaľovákom obrovská úspora. Taký Golf s motorom 1,6 TDi má priemernú mestskú spotrebu prinajlepšom na úrovni 5,5 l/100 km.

Pri cene 1,60 € za liter nafty sa náklady vyšplhajú na 8,80 €/100 km. Leaf dokáže v meste jazdiť so spotrebou do 10 kWh/100 km, takže prevádzkové náklady sa dajú aj pri drahšom verejnom nabíjaní držať pod 3 €/100 km. Pri ročnom nájazde 10 000 km je to rozdiel už vyše 500 €, no k tomu môžeme ešte pripočítať minimálne 100 € za každoročnú výmenu oleja a filtrov v spaľováku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú