Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Honda sa rozhodla kráčať vlastnou cestou a bez spolupráce s General Motors vyvinula novú palivovú bunku. Systém, označený ako Honda Next Generation Fuel Cell Module, prináša výrazné zlepšenia oproti predchádzajúcej generácii – je výkonnejší, kompaktnejší a výrazne lacnejší na výrobu. O téme informoval portál InsideEVs.
Predchádzajúci model palivovej bunky, vyvinutý v spolupráci s GM, sa nachádza napríklad v plug-in hybridnom vodíkovom crossoveri Honda CR-V e-FCEV. Tento model je dostupný iba na prenájom v niekoľkých predajniach v Kalifornii, kde je infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc najrozvinutejšia. Honda sa však rozhodla, že pri vývoji novej generácie technológie pôjde vlastnou cestou a výsledkom je palivová bunka s podstatne vyššími parametrami.
Vodík ešte nepovedal posledné slovo
Nový modul dosahuje výkon 150 kW, čo je takmer dvojnásobok oproti 78 kW, ktoré mala predchádzajúca verzia. Okrem toho sa zvýšil aj výstupný rozsah napätia – z pôvodných 275 až 600 V na 450 až 850 V, čo znamená, že sa stáva vhodnou voľbou aj pre plug-in hybridy s 800-voltovými vysokonapäťovými batériami, kde môže slúžiť ako záložný zdroj energie.
Vylepšenia sa prejavili aj v efektivite – maximálna čistá účinnosť systému vzrástla z 56,8 % na 59,8 %. Objem palivovej bunky sa zmenšil zo 557 litrov na 300 litrov, čo umožňuje jej jednoduchšiu integráciu do rôznych typov vozidiel a zariadení. Najvýraznejší nárast však zaznamenala objemová hustota výkonu, ktorá vzrástla z 0,14 kW/l na 0,50 kW/l. Tento pokrok však niečo stojí – hmotnosť modulu sa zvýšila z 206 kg na 250 kg.

Ďalším zásadným faktorom je cena. Honda tvrdí, že výrobné náklady novej generácie palivovej bunky sú iba na pätine oproti tej, ktorá bola použitá v modeli Honda Clarity, pričom v porovnaní so súčasnou generáciou vyvinutou v spolupráci s GM sa podarilo znížiť náklady na polovicu. Životnosť novej jednotky sa zároveň zvýšila o viac než dve tretiny.
Hoci Honda nešpecifikovala, v akých vozidlách či zariadeniach bude nový palivový modul použitý, plánuje jeho masovú výrobu od roku 2027. Okrem automobilového sektora môže nájsť využitie aj v priemyselných generátoroch, ťažkých strojoch alebo iných aplikáciách, kde sa vodík považuje za sľubný zdroj čistej energie.
Japonská automobilka tak ukazuje, že sa vodíka nevzdáva, aj keď infraštruktúra čerpacích staníc je stále veľkou výzvou. Honda tak nasleduje kroky Toyoty, ktorá nedávno predstavila svoju tretie generáciu vodíkovej palivovej bunky s vyšším dojazdom a nižšími výrobnými nákladmi. Zatiaľ zostáva otázne, či sa vodíková budúcnosť naplno rozbehne, no Honda dáva jasne najavo, že je na ňu pripravená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Za diaľničnú známku zaplatíš len 4 eurá. Dovolenka k moru ťa budúci rok vyjde oveľa lacnejšie

Brat za brata na základnej škole: Spolupracovník skupiny prednášal o 2. svetovej vojne, kritické fakty o Sovietoch mal vynechať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Za diaľničnú známku zaplatíš len 4 eurá. Dovolenka k moru ťa budúci rok vyjde oveľa lacnejšie

