Zariadenia využívajúce moderné technológie nám pomáhajú s našimi každodennými úlohami a dokonca aj s upratovaním. Inteligentné robotické vysávače nie sú dnes ničím nezvyčajným, no podivný je spôsob, akým tie najvyspelejšie zbierali údaje o domácnostiach používateľov. Vysávače iRobot Roomba počas upratovania zároveň mapovali prostredie, v ktorom sa pohybovali a výrobca tieto dáta ponúka na predaj.
Nie je vysávač ako vysávač
Spoločnosť iRobot ponúkla prvý model s Wi-Fi pripojením zákazníkom ešte v roku 2015. Jednalo sa o iRobot Roomba 980, ktorý hravo dokáže zvládať nielen domáce, ale aj „špionážne“ práce, pretože popri čistení podláh s pomocou senzorov dokázal vytvárať vizuálne zobrazenie domácností. Tieto údaje zahŕňajú aj informácie o rozložení nábytku v miestnostiach, ktoré vysávaču pomáhali pri upratovaní orientovať sa po jeho premiestnení. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti, Colina Angleho, podobné „mapovanie“ využívajú viaceré zariadenia. Je to práve on, kto sa rozhodol zozbierané vizuálne mapy domácností predať počas najbližšieho obdobia veľkým spoločnostiam ako Google, Amazon či Apple. Angle zároveň tvrdí, že tieto súkromné informácie nemajú byť predané bez súhlasu majiteľov týchto vysávačov.
Ignorovať podmienky používania sa rozhodne nevyplatí
Mnohí z nich by však s takýmito podmienkami súhlasili, len aby získali prístup k inteligentným funkciám. V aplikácii iRobot Home môžu používatelia zrušiť funkciu zdieľania údajov v cloudových službách. Podmienky používania a zásady ochrany súkromia však obsahujú oznámenie, ktorým si výrobca vyhradzuje právo na zdieľanie osobných údajov s inými spoločnosťami, pričom ich môže aj predávať alebo inak zhodnotiť. Majitelia týchto robotických vysávačov tak pri súhlase v aplikácii otvorili dvere spoločnosti, ktorá teraz môže predávať zmapované priestory ich domov. Najväčšou chybou je však ignorovanie týchto podmienok, pretože väčšina zákazníkov s nimi súhlasí bez toho, aby si ich pozorne prečítali.

Daj zbohom upratovaniu a nechaj to na najlacnejší inteligentný robotický vysávač ILIFE V5. V Európe ho teraz kúpiš omnoho lacnejšie ako v Číne
K podobnej situácii sa prednedávnom vyjadril aj CEO e-mailovej spoločnosti Unroll.me. Ten prehlásil, že mal „zlomené srdce“ z používateľov, ktorí boli rozhnevaní, že predali svoje údaje Uberu za neznámy poplatok. Dohody a zmluvné podmienky pri mnohých službách či zariadeniach sú písané v jazykoch pre konkrétne krajiny alebo tiež v angličtine. Aj napriek tomu, že mnoho ľudí tento jazyk ovláda, málokto si detailne tieto podmienky preštuduje. Zrejme aj týmto spôsobom spoločnosti využívajú ich nevedomosť. Chyba je v tomto prípade jednoznačne na strane zákazníka, ktorý ignoroval preštudovanie si podmienok a zásad ochrany súkromia.
Dáta, ktoré zbierajú robotické vysávače iRobot Roomba môžu byť po predaji využité na zdokonalenie domácich asistentov ako Google Home, Alexa a čoskoro aj Apple HomePod. Otázne však je, či budú skutočne použité len na tieto účely. Budú zákazníci aj naďalej inteligentným vysávačom spoločnosti iRobot dôverovať? Je skvelé, ako nám dokážu moderné technológie v domácnostiach pomáhať. Práve takáto situácia je však dôkazom toho, že tieto zariadenia o nás či našich domovoch často zbierajú omnoho viac informácií, ako by sme chceli. Využívaš aj ty vo svojej domácnosti vysávač iRobot Roomba?
Teraz čítajú

Veľký deň: HBO GO zaradilo do ponuky seriál Priatelia aj minuloročný filmový megafilm, obe v slovenčine

AKTUÁLNE Najpokročilejší elektromobil sveta je tu. Mercedes EQS búra všetky predsudky a prináša ultimátny dojazd

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slovania sa zmenili z nádejného slovenského seriálu na nezmyselnú „telenovelu“. Majú poslednú šancu sa zachrániť

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ SpaceX končí s doterajším spôsobom zachraňovania častí Falconu 9. Staví na efektívnejšie riešenie

VIDEO Čaká Justice League Zacka Snydera definitívny koniec? HBO odpovedá vo finálnom traileri
Články, ktoré hýbu svetom

Koncernový súboj elektromobilov: VW ID.4 a Škoda Enyaq excelovali v bezpečnostných testoch. Jeden z nich mal ale navrch

Muskov Neuralink desí aj uznávaných odborníkov. Je tu riziko, že bude predávať myšlienky ľudí

Firma Pavla Čekana, ktorá pomáha Slovensku bojovať s pandémiou, je v obrovskej strate. Má to ale jasný dôvod

Do reštaurácie sa objednáš ako na testovanie. Gastro našlo spôsob, ako fungovať aj cez pandémiu
