Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.


Japonsko je vo svete známe ako jedna z najinovatívnejších zemí, ktorá aj v dopravnej sfére využíva tie najmodernejšie technológie. Svoje „know-how“ chce teraz predať druhej najľudnatejšej krajine sveta, kde so svojimi skúsenosťami pomôže vybudovať vysokorýchlostnú železnicu. India však bojuje s nedostatkom financií a chudobou, čím vznikajú pochybnosti o nutnosti realizácie tohto nákladného projektu. 

Kým u nás na Slovensku miestami ešte premávajú vlaky pripomínajúce minulý režim, India už plánuje výstavbu moderných železničných tratí s rýchlovlakmi. V Gándhího rodnej krajine však nie je železničná sieť ani zďaleka tak rozvinutá ako v Číne či Japonsku. Tieto krajiny totiž dokázali postupne vybudovať desaťtisíce kilometrov železničných koľají. Priekopníkmi v tomto spôsobe dopravy ich robí aj neustále využívanie inovácií a najmodernejších vlakov či systémov. Podobným smerom sa aktuálne chce vybrať aj India. Tá požiadala Japonsko o pomoc pri realizovaní ambiciózneho projektu, teda výstavby železnice medzi Bombajom a Ahmedábádom. Premiér vlády v Indii, Narendra Modi, a japonský premiér, Shinzo Abe, už spolu položili aj symbolický, stavebný kameň.

Japonské technológie za výhodný úver

Na trati dlhej 508 km bude jazdiť rýchlovlak rýchlosťou až 320 km/h, pričom dokáže bežnú cestu skrátiť z pôvodných 8 hodín len na 2 – 3 hodiny. Najmodernejšie technológie tak zavítajú do krajiny, ktorá každodenne bojuje s veľkou chudobou. Vlak denne prejde cez 70 zastávok a cestujúci zažijú aj jazdu 27 km dlhým tunelom, z čoho 7 km bude pod morskou hladinou. Takéto vyhliadky znejú pre Indiu ako vzdialená budúcnosť, ktorá však bude realitou už o pár rokov. Termín dokončenia výstavby tejto najmodernejšej železničnej trate je stanovený na 15. augusta v roku 2022. V tom čase však bude India zároveň oslavovať svoje 75. výročie nezávislosti.

Celkové náklady na tento veľkolepý projekt budú predstavovať viac ako 14,2 miliárd eur. Táto ázijská krajina si ale nemôže dovoliť uvoľniť túto ohromnú čiastku zo svojho rozpočtu. Na scénu tak znova nastupuje Japonsko, ktoré Indii poskytne výhodný úver s 50-ročnou dobou splácania, úrokom 0,1 % a možnosťou odkladu splátok až na 15 rokov. Za túto cenu India nezíska len novú železnicu, ale aj japonské „know-how“, ktoré môže ešte v budúcnosti využiť pri ďalších projektoch. Zároveň si polepší aj po hospodárskej stránke.

Nenechaj si ujsť
India úplne zruší predaj klasických áut! Do 13 rokov bude predávať len elektromobily

Prvá súprava rýchlovlaku bude totiž pochádzať z Japonska, no neskôr sa ich výroba rozbehne priamo v Indii. Tým sa podporí jej ekonomický rast, ale taktiež sa znásobia skúsenosti s budovaním týchto dopravných prostriedkov. India uprednostnila Japonsko pred Čínou najmä kvôli nulovej nehodovosti na tamojších železniciach. Napriek dvom nehodám vysokorýchlostných vlakov blízko mesta Wenzhou v roku 2011, Čína pokračuje v zdokonaľovaní svojej železničnej dopravy a plánuje posunúť svoje moderné železničné technológie aj do iných kútov sveta. Indii kvôli spolupráci s Japonskom nič nevyčíta, naopak vidí v tomto novom vzťahu veľkú príležitosť.

Skutočne potrebuje India najmodernejšiu železnicu za miliardy?

Ambiciózne plány Indie vybudovať sieť najmodernejšej železničnej dopravy však neoslovili každého. Predsa len ide o 64. najchudobnejšiu krajinu sveta a projekt za miliardový úver je tak v rozpore s jej aktuálnou ekonomickou situáciou. Každodenne má nový, vysokorýchlostný vlak previezť z Bombaja do Ahmedábádu až 36 000 cestujúcich. Nájde sa však v Indii dostatok záujemcov o cestovanie jednou z najmodernejších a zároveň najdrahších železníc na svete? 

Skvelou alternatívou za rovnaké cestovné je lietadlová doprava, vďaka ktorej trvá presun medzi týmito veľkomestami len 1 hodinu. Kontroverzný, no ambiciózny projekt za miliardy eur má položiť základy budúcnosti v tejto krajine. Rýchlovlak a moderná železničná trať odhalia svoj ohromný potenciál už o menej ako 5 rokov a India tak bude o krok bližšie k rýchlo sa meniacemu svetu plného tých najrôznejších technológií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú