Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európa prichádza o ikonický kórejský hatchback, upozorňuje portál autoevolution.com. Malé športové autá značky Hyundai totiž na starom kontinente definitívne končia a to kvôli sprísňujúcim sa emisným normám, pričom ich má výlučne nahradiť ich elektrický nástupca. Nejde pritom o prvé modely, ktoré sú podobným spôsobom nahrádzané a už čoskoro tak skončí väčšina „hot-hatchov“.

Majú náhradu, nie je však ekvivalentná

Hyundai oznámil koniec predajov modelov i30 N a i20 N, športových verzií týchto hatchbackov, pričom rozhodnutie značka odôvodnila sprísňujúcimi sa emisnými normami a snahou kompletne eliminovať výfukové emisie svojich áut do roku 2035. Jediným modelom tejto značky, ktorý si v Európe zachováva radu N tak ostáva elektrický Ioniq 5 N, ktorý je však kategorizovaný ako kompaktný crossover SUV.

I keď parametrami Ioniq 5 N udivuje a vďaka elektrickému pohonu ide o skutočne rýchle a svižné auto s dobrými jazdnými vlastnosťami, pre nadšencov nie je ani zďaleka tak lákavý, ako doterajšie modely so spaľovacími motormi. Faktom však je, že na podobné odchody ikonických športových spaľovákov si bude musieť Európa zvyknúť – ako aj zvyšok sveta.

Hyundai

Tento krok ale zatiaľ platí pre Európu, kým Austrália si oba tieto modely ponechá – ako píše Drive.com, dostanú dokonca aj facelift. V Európe sa však predávala väčšina týchto modelov a je preto zrejmé, že sa svet ich ďalšej generácie nedočká. Miesto toho bude Hyundai nútený prísť so skutočnou elektrickou alternatívou, ktorá bude mať podobné rozmery a prijateľnú cenu.

Do elektromobility investuje vo veľkom

Hyundai v roku 2023 oznámil, že plánuje do roku 2032 investovať do vývoja a výroby elektromobilov až takmer 78 miliárd eur. Hyundai očakáva, že do roku 2030 budú viac ako 50 % jeho predajov v Južnej Kórei, Spojených štátoch a Európe tvoriť autá poháňané batériami.

Úžasné, no pridrahé

Elektrický Hyundai Ioniq 5 N síce poskytuje ohromné parametre, avšak za sprievodu ohromnej ceny – od vyše 75 000 eur. Nový Ioniq 5 N síce využíva rovnakú veľkosť batérie ako klasický Ioniq 5, avšak kvôli vylepšenému zloženiu dosahuje kapacitu až 84 kWh namiesto pôvodných 77,4 kWh.

Hyundai

Motoristov však najviac poteší výkon, ktorý poskytujú dva elektromotory, a to až 600 konských síl, teda približne 447 kW. Výkon je možné dočasne navýšiť na takmer 650 konských síl. Tento výkon zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 3,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 260 km/h, pričom poteší aj simulovaná 8-stupňová automatická prevodovka.

Vzhľadom na ohromné parametre a cenu je ale jasné, že o skutočnú náhradu za i20 N a i30 N ani zďaleka nejde a Hyundai bude musieť, skôr či neskôr, vzniknutú dieru na trhu čímsi zaplniť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú