Plusy

+ Možnosti bojového aj vizuálneho vylepšovania lode
+ Výborný pocit z plavby
+ Rozsiahle prostredia

Mínusy

- Zastaraný engine je po dekáde vývoja cítiť
- Žiadne šermiarske súboje
- Pasáže na súši sú sklamaním, chýba väčšia interakcia s prostredím
- Vysoká cena
- Mikrotransakcie
- Pôsobí nedokončene

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ubisoft je známy svojou kadenciou vydávania noviniek, najmä vo svojich  sériách ako Far Cry či Assassin´s Creed. Bohužiaľ nové tituly sú si mimoriadne podobné, no črtajú sa nám aj nové značky a oprášenie tých starých, podobne, ako tomu bolo pri Princovi z Perzie.

Existuje však aj titul, ktorý bol pôvodne zamýšľaný ako rozšírenie Assassin´s Creed Black Flag, neskôr ako MMO spin-off Black Flag Infinite. Tu už začínajú prvé problémy, keďže na hre sa začalo pracovať už v roku 2013.

FonTech

Hektický vývoj mal za následok niekoľko odkladov, prerábok a dokonca zrušení. Autori si dokonca počas tvorby museli ujasňovať, aká veľká bude hra svojím rozsahom. Pôvodné zasadenie bolo v Karibiku, neskôr uvažovali o vymyslenej oblasti Hyperbora, no nakoniec sa usadili v Indickom oceáne.

Prvý dátum vydania padol na rok 2018, no odvtedy nasledovala sekvencia posunov kvôli údajnej „novej vízii“ projektu. Večne odkladaná a prekliata hra sa ku nám dostala viac než desať rokov po svojom oznámení. Čakať sa v tomto prípade neoplatilo, Skull & Bones aj v najlepších momentoch prináša nanajvýš priemerný zážitok.

Pokiaľ si jedným zo „šťastlivcov“, ktorí si už zahrali beta verziu, tak iste vieš čo očakávať. Skull and Bones je MMO live service hra stredného rozsahu z pirátskeho prostredia, kde plníš stovky úloh, získavaš levely, nakupuješ a vylepšuješ lode, ktorými sa plavíš po šírom oceáne a bojuješ s inými hráčmi či NPC loďami.

FonTech

Neznie to vôbec zle, no v prevedení, ktoré Ubisoft ukazuje, by to mohlo fungovať aj lepšie. Už prvé minúty dokážu o hre veľa vypovedať a inak tomu nie je ani pri tomto titule. Po krátkej námornej bitke si vyplavený na breh a prichádza časť s vytváraním postavy.

Počas nej si vyberáš z predefinovaných možností, ktorých nie je príliš veľa, čo je trochu škoda a k tomu svoju postavu vidíš iba ako odraz v kaluži. Tá je zároveň trochu zahmlená, takže postavu nevidíš úplne dokonale, nehovoriac o voľbe stavby tela, ktoré si vyberieš naslepo, pretože okrem tváre nevidíš vôbec nič.

FonTech

Nasleduje menšia výcviková zóna, kde ešte neovládaš plnohodnotnú loď, ale iba malé, polorozpadnuté plavidlo, kde môžeš nanajvýš hádzať oštepy po žralokoch. Hra ťa bude navigovať k malému ostrovu, kde prvýkrát vystúpiš na pevninu.

Tu prichádza azda najväčšie sklamanie. Nečakaj žiadne súboje, streľbu z pištole, ani sofistikovanú interakciu s predmetmi, či ľuďmi. Pri vylodení nenasleduje ani len prestrihová scéna, uvidíš iba čiernu obrazovku a hneď ovládaš svoju postavu v pohľade z tretej osoby.

FonTech

Treba povedať, že pohyb na súši slúži naozaj iba na prijímanie úloh a zbieranie surovín, ktoré sa tu občas objavia. Animácie hlavnej postavy sú veľmi chudobné, rovnako ako interakcia s prostredím – pri zobratí predmetu uvidíš iba monotónny pohyb rukou.

Podobne je to pri konverzáciách s vedľajšími postavami, kde tiež nenájdeš žiadny plynulý prechod kamery, iba čiernu obrazovku, po ktorej sa ti zobrazia dialógové možnosti. V tutoriálovej oblasti si ešte vyskúšaš minihru s páčením zámku, no tiež nehľadaj žiadnu hĺbku, pretože ide iba o stlačenie triggeru v správnom momente.

FonTech

Keď sa konečne dostaneš do Sainte Anne, jedného z hlavných útočísk, začína kolotoč niekoľkých questov, aby si konečne získal svoju prvú skutočnú loď. Nájdeš tu rôznych obchodníkov, ktorí vyžadujú suroviny na výrobu kanónov, nástrojov a samotnej lode. Tu prichádza jeden z neduhov MMO hier.

Všetko, čo chceš vyrobiť, ťa stojí veľké množstvo surovín, takže ich hľadaním stráviš množstvo času. Suroviny získaš hneď niekoľkými spôsobmi – v niektorých oblastiach na súši, roztrúsené na mori, či kúpou od obchodníkov, ale najspoľahlivejší spôsob je ťaženie priamo pri zdroji, pretože na mape nájdeš ikony konkrétnych surovín.

FonTech

Keď prídeš do oblasti s ich výskytom, dokážeš si nazbierať väčšie množstvá pomocou rovnakej minihry ako pri páčení zámkov. Za mince si v obchodoch kupuješ nové blueprinty, ktoré ti pomôžu s odomykaním praktických, ale aj kozmetických vylepšení tvojej lode.

Keď máš všetky suroviny a konkrétny recept na výrobu, ostáva už iba návrat k loďmajstrovi, ktorý loď okamžite vyrobí a ty sa môžeš pustiť do jej zariaďovania. Tu sa začína tá zábavnejšia časť, aj keď zo začiatku ešte nebudeš mať príliš veľa možností.

Na dizajne lode nájdeš niekoľko prázdnych pozícií, pri prvej lodi sú to konkrétne tri – pravobok, ľavobok a predný kanón. Môžeš si na ne pripevniť kanóny s rôznymi efektmi – základné, ktoré vystrelia jednu guľu alebo také, ktoré strieľajú brokovnicovými štýlom na krátku vzdialenosť.

FonTech

Vo všeobecnosti platí, že čím vyšší level, tým viac možností na úpravu a tým viac receptov na výrobu máš k dispozícii. Lode vyššej úrovne sprístupnia aj ďalšie pozície pre kanóny na zadnej strane a v strede plavidla bude miesto pre húfnicu slúžiacu na ostreľovanie či torpéda, ktoré prenasledujú unikajúce lode.

Okrem toho sú tu vylepšenia trupu, ktoré zvýšia odolnosť proti poškodeniu alebo zlepšia schopnosť manévrovania lode. Dokonca si dokážeš vyrobiť aj predmety, či skôr „nábytok“, ktorý ti dodá nejakú pasívnu schopnosť ako napríklad označovanie iných lodí z väčšej vzdialenosti.

Po vybavení lode si pripravený na začiatok svojej púte v Indickom oceáne, ktorý poskytuje dostatočnú veľkosť na preskúmavanie. Na svojich cestách budeš stretávať mnoho lodí z rôznych frakcií ako Sea People, Ungwana, či Britská obchodná spoločnosť, ale aj lode ostatných hráčov.

FonTech

Ovládanie lode je snáď najpozitívnejšie prekvapenie, pretože je vynikajúce a jednoduché. Nájdeš tu tri úrovne rýchlosti, ktoré sú zobrazené aj v pravom spodnom rohu obrazovky. Pri najvyššej ti uberá z ukazovateľa výdrže a úplné stiahnutie plachiet zas loď zastaví úplne.

Silnejšie vlny ťa dokážu vychýliť z kurzu a celková fyzika správania lode na mori je výborná. Narazíš aj na búrky, ktoré dokážu lodi ukrojiť značný kus z tvojho ukazovateľa života. Ten si dokážeš dopĺňať aktiváciou lekárničiek, ktoré si však musíš priebežne vyrábať alebo dokupovať.

FonTech

Akonáhle opustíš prístav, môžeš napadnúť kohokoľvek na šírom mori, pričom väčšina lodí sa správa neutrálne, až dokedy do nej nevpáli prvý výstrel z tvojich kanónov. Pred napadnutím si môžeš loď preveriť pomocou ďalekohľadu, aby si zistil jej level a náklad.

Námorné bitky sú zo začiatku jednoduché, v štýle zamier a vystreľ, no s novými loďami sa pridávajú aj nové taktické možnosti. Pokiaľ si na každý bok lode vybavíš iný typ kanónov, musíš začať rozmýšľať aj nad tým, ako je tvoja loď otočená oproti tej súperovej.

FonTech

Streľba je inštinktívna, ľavým triggerom zamieriš a pravým strieľaš, pričom sa sústredíš na to, aby zameriavač mieril na nepriateľskú loď. Po vystrieľaní všetkej munície musíš chvíľu počkať, dokedy morskí vlci prebijú a následne môžeš spustiť ďalšiu salvu.

Strieľaš vždy z kanónov, ktoré sú na strane kde mieriš a teda počas nabíjania môžeš strieľať z iných častí lode. Nájdeš tu aj možnosť prepnutia na pohľad spoza kormidla, kde však ľahko stratíš prehľad o tom, čo sa deje okolo teba.

FonTech

Na nepriateľských lodiach často uvidíš červené miesta, ktoré slúžia ako kritické body. Po ich zasiahnutí sa ukrojí väčší kus z jej zdravia a pokiaľ jej životy začnú blikať, je čas sa priblížiť a použiť háky na nalodenie.

Sklamanie však prichádza, keď zistíš, že hra si nevzala ani to najlepšie z Assassin´s Creed: Black Flag. Nalodenie je totiž riešené iba prestrihovou scénou, teda žiadne súboje telo na telo, iba jednoduché vzdanie sa súperovho kapitána.

FonTech

Jedinou výhodou takéhoto nalodenia oproti priamemu potopeniu lode v súboji je, že získaš dodatočné suroviny a skúsenosti. Pokiaľ sa necítiš na útok, môžeš využiť signál o pomoc, ktorý pomôže ostatným hráčom nájsť tvoju polohu a zvýšiť tvoje šance na úspech.

Okrem tradičných prestreliek s loďami, môžeš skúsiť aj obliehanie osady v ktorom budeš, samozrejme, opäť bojovať proti iným lodiam. Tie budú chodiť po vlnách a medzitým môžeš vypustiť niekoľko sálv aj na osadu.

Odmenou ti bude loot v podobe väčšieho množstva mincí a surovín, spolu so skúsenostnými bodmi. Osada bude následne nejaký čas nedostupná, no môžeš sa vrátiť neskôr a opäť s ňou obchodovať alebo ju dobíjať.

FonTech

Pokiaľ sa stane, že tvoju loď niekto potopí, dostaneš na výber znovuzrodenie v poslednom prístave, kde si kotvil alebo priamo na mori, v blízkosti miesta potopenia. Následne musíš zobrať svoj náklad, pretože pokiaľ ťa medzitým opätovne potopia, celý predošlý náklad bude stratený.

Príbeh slúži iba ako doplnok, ako pri takmer každej MMO hre. Jednou z prvých hlavných postáv, ktoré stretneš, bude John Scurlock, miestny vládca morí a budeš mu pomáhať upevniť jeho postavenie v pirátskom svete.

FonTech

Hlavné ale aj vedľajšie úlohy, sú fádne, v štýle prines, znič a porozprávaj sa s niekým. Zaujímavé sú však kontrakty na likvidáciu pirátov, ktoré nájdeš na tabuli v Sainte Anne. Tu dostaneš zadanie zneškodniť silnú loď s cenným nákladom.

Po grafickej stránke to nie je žiadna sláva, vizuál vyzerá ako na začiatku PlayStation 4 cyklu, za čo môže najmä starnúci engine. Vlasy a fúzy na postavách vyzerajú jednoducho príšerne – akoby rástli v náhodných hniezdach na hlave. Na mori to je o niečo lepšie, no aj tu pocítiš neskoré vykresľovanie objektov.

FonTech

Samotné efekty vody vyzerajú dobre, s adekvátnym nasvietením dotvárajú príjemný dojem a predostierajú atmosféru Južnej Ázie. Búrky vyzerajú rovnako uspokojivo a v návaloch chaosu nevieš, z ktorej strany môže prísť nárazová vlna. Výhodou je, že to všetko beží v takmer stabilných 60 snímkach za sekundu.

Celkový dizajn prostredí na súši je chudobný, takmer všetky oblasti, do ktorých sa vieš vylodiť vyzerajú rovnako, postavy robia tú istú činnosť v krátkych časových slučkách a nie je tu tak dostatočne hlboký pocit toho, že sa okolo teba niečo deje.

FonTech

Ďalším veľkým neduhom hry sú už tradičné mikrotransakcie, ktoré by si Ubisoft aspoň pri 80 eurových hrách mohol odpustiť. Nejde síce o nič, čo by si si nedokázal zabezpečiť hraním a čo by ti prinášalo akékoľvek výhody.

Opäť ťa to však bude stáť herný čas, ktorý by si vedel využiť inými činnosťami. Za prémiovú menu si zatiaľ odomkneš iba kozmetické vylepšenia, no nie je vylúčené, že budú pridané rôzne boostre a iné predmety na zrýchlenie levelovania.

Verdikt

Skull and Bones je, ako už bolo predpovedané, pomerne veľkým sklamaním. Autori nedokázali zakomponovať boje na súši, ani pri nalodení na nepriateľskú loď. Prechádzky po súši sú fádne, nemotivujú k objavovaniu a slúžia takmer výhradne na naberanie úloh a výrobu vybavenia na loď.

FonTech

V hre je zatiaľ desať lodí, čo je dostatočný počet, aby ťa motivovali hrať do updatov, ktoré prinesú ďalšie kúsky. Rôzne typy kanónov ťa nútia experimentovať s ich umiestnením a odomykajú ti ďalšie taktické možnosti v námorných bitkách.

Plavba a súboje sú tým, čo drží hru nad hladinou. Streľba z kanónov je inštinktívna a zábavná, takže pri potápaní nepriateľských lodí budeš mať pocit zadosťučinenia. Plavba zas exceluje výbornou fyzikou a to najmä pri búrkach, kde sa musíš vyhýbať silným vlnám.

FonTech

Hlboký príbeh tu nehľadaj, skôr ide o akési predstavenie sveta, úlohy sú riešené štýlom prines, či potop lode, takže časom príde stereotyp. Vizuálna stránka je veľmi slabá, čo znamená, že slová CEO Ubisoftu, že pôjde o AAAA hru, sa určite nepotvrdili.

Namiesto toho sme po viac ako dekáde dostali nedokončené dielo, ktorého najsilnejšie stránky sme už videli v Assassin´s Creed: Black Flag. Hra je už dostupná na PlayStation 5, Xbox Series X/S, PC a v cloudovej službe Amazon Luna.

HODNOTENIE

5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú