Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Požiare elektromobilov sú pre hasičov poriadnou výzvou. V budúcnosti im v tom ale môže pomôcť celá plejáda špeciálnej techniky. Českí hasiči už čoskoro zaradia do ostrej prevádzky vozidlo s názvom Kobit Atenta, ktoré je špeciálne upravené na zásahy k horiacim elektromobilom.

Kobit Atenta bol predstavený ešte v roku 2020, no od tej doby auto neustále testujú a vylepšujú. Hasičský špeciál postavený na modeli Toyota Hilux si dokonca dokáže poradiť aj s požiarmi elektromobilov v podzemných garážach, ktoré až doposiaľ predstavovali najväčšiu hrozbu a výzvu pri prípadnom hasení.

Prípadný požiar elektromobilov už nebude žiaden problém

Tento hasičský špeciál dostal upravené nápravy s pohonom 6×6, vďaka čomu môže zasahovať aj v ťažko dostupnom teréne. Taktiež sa dostane do nízkych priestorov v garážach, výška použitia vozidla je 185 cm. Špeciálny voz na hasenie elektromobilov pre český hasičský zbor sa však môže pýšiť aj výbavou určenou práve na takéto situácie.

Kobit - Facebook

Jeho úprava a vývoj prebiehali za spolupráce firiem Dajbych, Kobit-THZ, Atenta a Generálneho riaditeľstva hasičského zboru v ČR. Vozidlo je vybavené vysokotlakým čerpadlom a vysokoúčinným hasiacim médiom vhodným pre hasenie širokej škály požiarov. Špeciálny hasiaci systém CCS Cobra je potom určený aj na hasenie trakčných batérií.

Kobit - Facebook

Pre samotných hasičov je vo vozidle k dispozícii aj termovízny sledovací systém, ktorý monitorovaním teploty pomôže k odhaleniu zdroja požiaru. Ďalšiu výbavu tohto hasičského špeciálu tvorí vyprošťovacie náradie, pretlaková hadica či detekčný systém pre detekciu požiarov.

Za výrobou tohto RZA vozidla pre hasičský zbor stojí firma Kobit-THZ, ktorá má vo svojom portfóliu celý rad hasičskej techniky, od cisternových vozidiel, cez požiarne nosiče a kontajnery, vyprošťovacie vozidlá, až po prepravníky a plniče pohonných hmôt. Taktiež rekonštruuje staršie hasičské vozidlá.

Kobit - Facebook

Vďaka špeciálnej úprave a prispôsobeniu nového RZA vozidla na platforme Toyoty Hilux tak budú môcť hasiči v Česku zasahovať aj v menších a ťažko dostupných miestach pri požiaroch elektrických áut.

Hasenie elektromobilov trénujú už aj slovenskí hasiči

Požiar elektromobilu vždy vzbudzuje obavy. Vozidlá s batériovými článkami síce aj podľa slovenskej polície nehoria nehoria častejšie než spaľováky, keďže na 100 000 predaných elektromobiloch vznikne požiar len pri 25 z nich (0,025 %). Na druhej strane, na bežných 100 000 predaných spaľovákov pripadá až 1 529 požiarov, teda až 60-násobne viac (1,52 %).

Požiar batérií je však vždy náročnejšie uhasiť, poškodené články plné chemikálií totiž môžu opakovane vzbĺknuť aj celé hodiny po ich prvotnom uhasení.

Preto je dobré, aby boli záchranné zložky pripravené a vybavené zodpovedajúcou technikou. Slovenskí hasiči si hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu nedávno skúsili  v Galante v rámci cvičenia. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.

„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.

Museli ich poškodiť a zapáliť

Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby došlo ku skratu, Ani tak však neprišlo k ich požiaru. Na to museli použiť horák a propán-butánový plyn, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérii.

Youtube/ Meternieuws/Screenshot

Vzniknuté požiare sa snažili uhasiť dvomi hasiacimi látkami balenými v hasiacich prístrojoch. Hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody šesťpercentným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. „Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru občianske združenie Chmeľov,“ doplnili hasiči.

Na testovaní sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Česka, Maďarska a Nemecka, a tiež študenti zo Slovenskej technickej univerzity.

Zahasenie elektromobilu však nie je jediným orieškom. Aktuálna prax totiž hovorí, že už zahasené batérie naďalej predstavujú riziká.

Ministerstvo hospodárstva preto vlani vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov, kam sa vozidlo ponorí namiesto jeho permanentného stráženia pred možným opätovným vznietením.

Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú